Rozdział I
Przepisy ogólne i wprowadzające
§ 1
„Szczegółowe zasady gospodarowania Funduszem Promocji Mleczarstwa” są przepisami regulującymi wykonanie postanowień przepisu art. 39 Ustawy z dnia 6 września 2001r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. 01. 129. 1446/ze zmianami).
§ 2
Użyte w „Szczegółowych zasadach gospodarowania Funduszem Promocji Mleczarstwa” określenia, oznaczają:
Ustawa-Ustawa z dnia 6 września 2001r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. 01. 129. 1446),
Fundusz– Fundusz Promocji Mleczarstwa,
Komisja– Komisja Porozumiewawcza do Spraw Mleka i Przetworów Mlecznych, powołana przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
Agencja– Agencja Rynku Rolnego,
Regulamin Pracy Komisji – Regulamin Pracy Komisji Porozumiewawczej do Spraw Mleka i Przetworów Mlecznych,
Regulamin finansowania projektów kampanii promocyjno – informacyjnej – regulamin tworzony na potrzeby organizacji kampanii promocyjno-informacyjnych,
dofinansowanie– środki finansowe pochodzące z Funduszu przeznaczone na wykonanie części przedsięwzięcia lub etapu przedsięwzięcia,
sfinansowanie– środki finansowe pochodzące z Funduszu przeznaczone na realizację całego celu przedsięwzięcia,
wnioskodawca– podmiot występujący o przyznanie dofinansowania lub sfinansowania wykonania zadań określonych w § 5 niniejszych zasad,
przedsięwzięcie– zadanie zgłoszone przez wnioskodawcę do dofinansowania/sfinansowania ze środków Funduszu w ramach niniejszych zasad,
etap przedsięwzięcia – organizacyjnie wyodrębniona w miejscu i czasie określona część przedsięwzięcia,
przedsięwzięcie kompleksowe – zadanie wykonywane w etapach lub zespół przedsięwzięć powiązanych ze sobą finansowanych ze środków Funduszu,
środki finansowe Funduszu – środki na wyodrębnionym rachunku ARR, przeznaczone na dofinansowanie/sfinansowanie przedsięwzięć,
środki własne – środki finansowe wnioskodawcy,
pozostałe źródła finansowania – inne środki finansowe nie pochodzące z Funduszu i ze środków własnych.
§ 3
Szczegółowe zasady gospodarowania Funduszem określają:
1) cele, na które będą przeznaczane środki finansowe Funduszu,
2)
uprawnione podmioty i zasady przyznawania środków finansowych Funduszu,
3)
kompetencje Komisji i Agencji w postępowaniu o przyznanie środków finansowych
Funduszu na cele określone w niniejszych zasadach,
4) postępowanie w sprawach
przyznawania środków finansowych i składania odwołań od decyzji.
§
4
Środki finansowe Funduszu nie są środkami publicznymi w rozumieniu Ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych ( Dz. U. 02.72.664).
Rozdział II
Cele
Funduszu
§ 5
Fundusz przeznaczony jest na finansowanie przedsięwzięć, których zadaniem są niżej wymienione cele:
1) promocja spożycia artykułów mleczarskich w szczególności wśród dzieci i
młodzieży,
2) wspieranie sprzedaży polskich produktów mleczarskich za
granicą,
3) finansowanie organizacji i udziału w targach związanych z
produkcją i przetwórstwem mleka oraz wystawach bydła hodowlanego,
4)
wspieranie prac badawczo-rozwojowych,
5) poprawa jakości mleka i produktów
mleczarskich,
6) wspieranie działalności krajowych organizacji branżowych na
arenie międzynarodowej,
7) wspieranie ustawowej działalności Komisji, w tym
na pokrycie kosztów administracyjnych Komisji i wymiany doświadczeń.
§
6
Komisja, na wniosek Agencji, uchwala strategię i kierunki promocji oraz ustala roczny plan finansowy w podziale na kwartały.
§ 7
Środki finansowe Funduszu mogą być przeznaczane i wykorzystywane tylko na cele określane w § 5 niniejszych zasad.
§ 8
Roczny plan finansowy, w podziale na kwartały, uchwalany przez Komisję do
dnia 15 kwietnia każdego roku, określa stan rachunku FPM na początku roku,
przychody Funduszu oraz jego wydatki w danym roku na poszczególne cele
wymienione w § 5, w zestawieniu wartościowym i procentowym. § 9
Środki finansowe Funduszu niewykorzystane w danym roku mogą
być wykorzystane w następnym roku kalendarzowym.
Rozdział III
Uprawnione podmioty i zasady przyznawania środków
finansowych Funduszu
§ 10
1. Podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o przyznanie środków finansowych
Funduszu, określonych w § 5 są: osoby fizyczne prowadzące działalność
gospodarczą na zasadzie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, krajowe
osoby prawne, inne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej,
nie posiadające zobowiązań wobec Skarbu Państwa.
2.
Osoby wymienione w ust. 1, które są podmiotami skupującymi w rozumieniu
przepisów Ustawy nie mogą zalegać z płatnością składek na Fundusz, zgodnie z
przepisem § 39 ust. 2 Ustawy.
§ 11
Środki finansowe Funduszu nie są przyznawane, jeżeli:
1) przeciwko wnioskodawcy zostało wszczęte postępowanie upadłościowe lub
ogłoszono upadłość jego firmy,
2) wszczęte zostało postępowanie likwidacyjne
firmy wnioskodawcy,
3) otwarte zostało postępowanie układowe dotyczące firmy
wnioskodawcy, w którym nie zostały wykonane postanowienia układu,
4)
zawieszona została działalność gospodarcza firmy wnioskodawcy,
5)
wnioskodawca zalega z uiszczeniem podatków, opłat i składek na ubezpieczenie
społeczne i zdrowotne, z wyjątkiem uzyskania zwolnienia, odroczenia lub
rozłożenia na raty zaległych płatności, albo wstrzymane zostało wykonanie
zobowiązań płatniczych przez właściwy organ,
6) wnioskodawca nie wykonał lub
wykonał z nienależytą starannością przedsięwzięcie finansowane z Funduszu w
okresie ostatnich pięciu lat, z wyjątkiem przyczyn od niego niezależnych, które
spowodowały niewykonanie zadania,
7) na realizację działań objętych
wnioskiem, wnioskodawca otrzymał pełną pomoc z pozostałych źródeł
finansowania.
§
12
Środki finansowe Funduszu mogą być przyznane:
1) na pokrycie kosztów całego przedsięwzięcia lub jego części,
2) w
kwocie mniejszej niż wnioskowana,
3) ze wskazaniem szczegółowych zadań
finansowanego przedsięwzięcia.
§ 13
Środki finansowe przyznane na cel wskazany we wniosku, nie mogą być wydatkowane na inne cele lub niezgodnie z harmonogramem realizacji przedsięwzięcia.
§ 14
1. Środki finansowe Funduszu przeznaczane są na finansowanie promocji spożycia artykułów mleczarskich, w szczególności wśród dzieci i młodzieży na:
1) promocję w środkach masowego przekazu,
2) promocję wydawnictw,
publikacji i inne formy reklamy np. plakaty, bilbordy, ulotki, itp.,
3) inne
formy promocji np. akcje informacyjno-promocyjne przy okazji imprez sportowych,
koncertów, itp.
2. Promocją mogą być objęte wyłącznie artykuły mleczarskie bez określonej
marki, znaku firmowego lub innych informacji wskazujących producenta.
3.
Cele wymienione w ust. 1 realizowane są przez osoby fizyczne, krajowe osoby
prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zajmujące
się marketingiem, promocją i reklamą.
4. Cele wymienione w ust. 1 mogą być
realizowane jako przedsięwzięcia kompleksowe.
5. Cele wymienione w ust. 1
mogą być realizowane przez podmioty uprawnione, wyłonione w drodze konkursu
ofert, zgodnie z indywidualnymi kryteriami określonymi w oddzielnym
regulaminie.
§ 15
1. W celu wspierania polskich produktów mleczarskich za granicą finansowaniem z Funduszu objęte są przedsięwzięcia na:
1) promocję polskich produktów mleczarskich w zagranicznych środkach masowego
przekazu,
2) promocję publikacji, broszur i innych form reklamy w językach
obcych np. plakaty, bilbordy, ulotki, katalogi, itp.,
3) inne formy promocji
np. przy okazji imprez sportowych, kongresów, targów handlowych, itp.
2. Przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1, dotyczą promocji artykułów mleczarskich bez wskazania określonej marki, znaku firmowego lub innych informacji wskazujących producenta.
§ 16
1. W celu wspierania uczestnictwa polskich wystawców w imprezach targowo-wystawienniczych w kraju i za granicą dofinansowane z Funduszu są przedsięwzięcia:
1) targi krajowe o priorytetowym znaczeniu dla polskiego sektora mleczarskiego:
maksymalna kwota dofinansowania wynosi do 85% kosztów netto stoiska
standardowego z zabudową proponowaną przez organizatora lub bez zabudowy, nie
więcej niż 15000 zł,
2) inne targi krajowe i regionalne:
maksymalna kwota dofinansowania wynosi do 60% kosztów netto stoiska
standardowego z zabudową proponowaną przez organizatora lub bez zabudowy, nie
więcej niż 15000 zł,
3) targi zagraniczne:
maksymalna kwota dofinansowania wynosi do 60% kosztów netto stoiska
standardowego z zabudową proponowaną przez organizatora lub bez zabudowy, nie
więcej niż 30000 zł.
4) Organizacja targów związanych z hodowlą bydła
mlecznego, produkcją i przetwórstwem mleka – kwota dofinansowania wynosi do 80%
całości kosztów netto.
2. Komisja w rocznym planie finansowym ustala listę targów priorytetowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1).
§ 17
1. Dofinansowanie z Funduszu na cele prac badawczo-rozwojowych o charakterze promującym spożycie artykułów mleczarskich jest na:
1) prace dotyczące prozdrowotnego oddziaływania produktów mleczarskich na
organizm człowieka, w tym szczególnie organizm rozwijający się oraz osób
starszych,
2) prace o charakterze statystyczno-ankietowym i edukacyjnym, w
tym badania preferencji konsumentów,
3) inne prace istotne dla promocji
spożycia artykułów mleczarskich tj. ekspertyzy, szkolenia, opinie, studia,
oceny, itp.
2. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi do 80% kosztów określonych we
wniosku o przyznanie środków finansowych Funduszu dla prac wymienionych w ust. 1
pkt 1) oraz do 100% w ust. 1 pkt 2) i 3), pod warunkiem rozpowszechnienia
wyników prac.
3. Cele wymienione w ust. 1 mogą być realizowane jako
przedsięwzięcia kompleksowe.
§ 18
1. Środki finansowe Funduszu przeznaczone są na przedsięwzięcia związane z:
1) promowaniem badań porównawczych i oceny porównawczej jakości mleka i
artykułów mleczarskich,
2) wspieraniem wdrażania systemu zarządzania
ryzykiem związanym z produkcją mleczarską (rozpoznanie, ocena, informacja,
zarządzanie, itp.),
3) wspieraniem prac normalizacyjnych nad dostosowaniem
polskich norm jakościowych mleka i przetworów mlecznych do standardów UE i
FAO/WHO,
4) organizowaniem szkoleń producentów mleka i podmiotów
skupujących,
5) dostosowaniem do wymogów Unii
Europejskiej, organizacją rynku mleka i przetworów mlecznych, a w
szczególności:
a) prowadzeniem informacji i edukacji w sprawach organizacji rynku mleka i
przetworów mlecznych, w tym stosowania procedur rejestrowych,
b) wspieraniem
działań wydawnictw branżowych.
2. Środki finansowe Funduszu, o których mowa w ust. 1, nie mogą być przyznawane na reklamę wyrobów konkretnego podmiotu skupującego.
§ 19
1. Środki finansowe Funduszu mogą być przyznawane na wspieranie działalności krajowych organizacji branżowych na arenie międzynarodowej na:
1) dofinansowanie opłat składek członkowskich w branżowych organizacjach
międzynarodowych,
2) dofinansowanie w wysokości do 50% kosztów uczestnictwa
reprezentacji organizacji branżowych w krajowych i międzynarodowych zjazdach,
pracach stałych i zespołów roboczych Komisji.
§
20
Środki finansowe Funduszu mogą być przyznawane na ustawową działalność Komisji w zakresie przygotowywania ekspertyz i ocen rzeczoznawców.
§ 21
Komisja ma prawo przyznania dotacji na cele określone w § 5 wybranemu przez siebie podmiotowi, który spełnia warunki przewidziane w § 10.
§ 22
Środki finansowe, zgromadzone na wyodrębnionym rachunku Funduszu Promocji Mleczarstwa, mogą być inwestowane w obligacje Skarbu Państwa, bony skarbowe, papiery wartościowe NBP, pod warunkiem zachowania płynności finansowej FPM oraz realizacji rocznego planu finansowego, a wypracowane w ten sposób odsetki zasilą rachunek Funduszu.
§ 23
Organizacje, których kandydaci zostali powołani do Komisji Porozumiewawczej do Spraw Mleka i Przetworów Mlecznych, przyznane środki finansowe na podstawie § 5 pkt 7), przeznaczą na sfinansowanie następujących celów:
a) na obsługę posiedzeń Komisji Porozumiewawczej, a w szczególności : zakupy
materiałów biurowych, telefony, faksy, internet, usługi pocztowe i inne
uzasadnione cele niezbędne do obsługi prac Komisji.
b) na obsługę
wnioskodawców, a w szczególności: prac związanych z przyjmowaniem,
rejestrowaniem i przygotowaniem formalno- prawnym wniosków, przedkładanych
Komisji do rozpoznania.
Rozdział IV
Uprawnienia i obowiązki Komisji i
Agencji
§ 24
1. Komisja powoływana i odwoływana jest przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju
Wsi i działa na podstawie przepisów Regulaminu Pracy Komisji.
2. Komisja może powołać Zespoły do rozpoznawania określonych
spraw, według ustalonych przez Komisję kryteriów merytorycznych. Komisja
każdorazowo określi skład Zespołu, cele i zasady jego pracy.
§ 25
1. Agencja składa do Komisji, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku,
sprawozdanie o stanie finansowym Funduszu za poprzedni rok.
2. Agencja
przedkłada Komisji, w dwa miesiące po zakończeniu kwartału, sprawozdanie z
wykonania kwartalnego planu finansowego.
3. Komisja monitoruje realizację
planu finansowego.
4. Komisja ma prawo do wystąpienia z wnioskiem o korektę
rocznego planu finansowego.
§ 26
1. Agencja przygotowuje zestawienie wniosków o przyznanie finansowania,
złożonych na dany kwartał i wraz z rekomendacjami przekazuje je do opinii
Komisji, w terminie 1 miesiąca od daty zakończenia przyjmowania wniosków na dany
kwartał.
2. Komisja opiniuje wnioski o przyznanie środków na finansowanie
przedsięwzięć, przedłożone przez Agencję w pierwszych 15 dniach ostatniego
miesiąca kwartału na następny kwartał, przy czym opinie te muszą być wydane na
posiedzeniu Komisji.
3. Prezes Agencji, po uzyskaniu opinii Komisji, wydaje
decyzje zgodne z opiniami Komisji, w sprawach dotyczących wniosków o przyznanie
środków finansowych Funduszu z uzasadnieniem.
4. Decyzja Prezesa ARR w sprawach
dotyczących wniosków o przyznanie środków finansowych z FPM jest ostateczna.
§ 27
Agencja uruchamia środki finansowe przeznaczone na cele określone w niniejszych zasadach do wysokości posiadanych na koncie Funduszu.
§ 28
1. Agencja jest odpowiedzialna za przygotowanie koncepcji działań związanych
z promocją polskich przetworów mlecznych w kraju i zagranicą.
2. Agencja ma prawo nakazać wnioskodawcy przeprowadzenie
wyboru wykonawcy przedsięwzięcia.
§ 29
Agencja ma prawo zwrócić się o opinie do Komisji, w sprawie oceny wniosków o wypłatę środków finansowych FPM, dotyczące prawidłowości zrealizowania przedsięwzięć finansowanych ze środków Funduszu.
Rozdział V
Postępowanie w sprawach wniosków o przyznanie środków
finansowych Funduszu
§ 30
1. Podmioty wymienione w § 10 ust.1 składają do Agencji wnioski o przyznanie
środków finansowych Funduszu w pierwszym miesiącu każdego kwartału na następny
kwartał. Wnioski złożone bez zachowania wymienionego terminu zwracane będą bez
rozpoznania - Harmonogram gospodarowania FPM - załącznik nr 3 do „Szczegółowych
zasad gospodarowania Funduszem”.
2. Wnioski składane są na formularzu A,
stanowiącym załącznik nr 1 do „Szczegółowych zasad gospodarowania FPM”, zgodnie
z instrukcją wypełniania wniosku.
3. Finansowanie w czasie roku objętego
planem finansowym może dotyczyć udziałów w trzech imprezach
targowo-wystawienniczych krajowych i jednej zagranicznej.
4. Wnioski na
formularzu A wraz z załącznikami składane są w Kancelarii Centrali Agencji w
Warszawie lub przesyłane listem poleconym na adres: Agencja Rynku Rolnego, ul.
Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa.
5. Wnioskodawca zobowiązany jest
do złożenia do każdego wniosku kompletu wymaganych dokumentów określonych w
niniejszych zasadach.
§ 31
1. Agencja przyjmuje i rejestruje według daty wpływu wnioski o przyznanie
środków finansowych Funduszu.
2. Agencja sprawdza wnioski wraz z załączonymi
dokumentami pod względem formalno-prawnym.
3. W przypadku złożenia błędnie
wypełnionych formularzy lub niekompletnych wniosków, bez wymaganych dokumentów
lub nierzetelnie sporządzonych, Agencja wezwie wnioskodawcę do usunięcia braków
formalnych, w terminie 7 dni od daty doręczenia wezwania. Na uzasadnioną prośbę
wnioskodawcy Agencja może przedłużyć termin do usunięcia braków formalnych lub
uzupełnienia dokumentów. Uzupełnienie wniosku lub usunięcie braków formalnych
powinno być dokonane na piśmie z podpisem i pieczęcią osoby składającej wniosek.
Wszystkie pisma skierowane do wnioskodawcy należy wysyłać listem poleconym za
potwierdzeniem odbioru.
4. W przypadku nieuzupełnienia wniosku i nieusunięcia
jego wad lub niedołączenia wymaganych dokumentów w terminie określonym w ust. 3,
wniosek zostaje zwrócony wnioskodawcy bez rozpoznania.
5. Wniosek z opinią
Komisji przekazywany jest do Agencji do 15 dnia ostatniego miesiąca
poprzedzającego kwartał, na który składany jest wniosek.
6. Agencja
rozpoznaje merytorycznie wnioski i ustala wysokość przyznanych środków ze
wskazaniem dofinansowania/sfinansowania celu przedsięwzięcia, zgodnie z opinią
Komisji. Wysokość przyznanych środków finansowych stanowi równowartość kosztów
netto przedsięwzięcia.
7. Agencja może nadzorować wybór wykonawcy
przedsięwzięcia.
8. Złożony wniosek o przyznanie środków finansowych Funduszu
wraz z dokumentacją, podlega ocenie Prezesa Agencji w zakresie posiadanych
środków Funduszu. Prezes Agencji zawiadamia wnioskodawcę o przyznaniu środków
finansowych Funduszu, w terminie 14 dni od daty przekazania przez Komisję
wniosku do Agencji.
9. Wnioskodawca składa do Agencji, wniosek o wypłatę
przyznanych środków finansowych Funduszu (formularz B), stanowiący załącznik nr
2 do „Szczegółowych zasad gospodarowania FPM”. Jeżeli po upływie trzech
kwartałów od złożenia wniosku o przyznanie środków finansowych FPM (formularz
A), wnioskodawca nie złoży wniosku o wypłatę środków finansowych (formularz B),
Agencja zastrzega sobie prawo rezygnacji z promesy finansowania.
10.
Wnioskodawca z przeprowadzonego wyboru wykonawcy przedsięwzięcia złoży
dokumentację do Agencji, zgodnie z informacją zawartą we wniosku o wypłatę
przyznanych środków finansowych Funduszu.
11. Agencja ma prawo do
skontrolowania i nadzoru, czy przyznane środki finansowe zostały użyte zgodnie z
ich przeznaczeniem. Wynikiem przeprowadzonej kontroli jest sporządzony protokół,
zawierający ustalenia i zalecenia.
12. Środki finansowe Funduszu będą
wypłacane przez Agencję przelewem na rachunek beneficjenta, w terminie do 14 dni
od daty wydania decyzji przez Prezesa Agencji.
13. Prezes Agencji może wydać
decyzję o nieprzekazaniu lub częściowym przekazaniu środków finansowych z konta
Funduszu, w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania przedsięwzięcia
przez wnioskodawcę.
14. Wnioskodawca jest zobowiązany do przechowywania
pełnej dokumentacji dotyczącej wniosku dla potrzeb kontroli przez okres 5 lat od
momentu zakończenia realizacji przedsięwzięcia, zgodnie z art. 74 Ustawy z dnia
29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 94.121.591).
15. W przypadku
naruszenia niniejszych zasad przez wnioskodawcę, ujawnionego po wykonaniu
przedsięwzięcia i jego rozliczeniu, na wezwanie Agencji, wnioskodawca zwróci
żądane środki finansowe Funduszu, w terminie do 7 dni od daty otrzymania
wezwania. Prezes Agencji powiadamia Komisję o tym fakcie.
16. Od decyzji Prezesa Agencji, o której mowa w ust. 13,
przysługuje wnioskodawcy odwołanie do Komisji Porozumiewawczej ds. Mleka i
Przetworów Mlecznych, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia, za pośrednictwem
Prezesa Agencji.
§ 32
Agencja jest uprawniona, po upoważnieniu przez Komisję Porozumiewawczą, do organizowania kampanii promocyjno – informacyjnych, zgodnie z Regulaminem finansowania projektów kampanii promocyjno – informacyjnych.
§ 33
1. Agencja, każdego roku do dnia 30 września roku poprzedzającego, zamieści w
dzienniku ogólnokrajowym płatne ogłoszenie o działaniach podlegających
finansowaniu z Funduszu Promocji Mleczarstwa oraz zasadach składania wniosków.
2. Ogłoszenia są finansowane ze środków finansowych
Funduszu, zgodnie z § 5 pkt 7).
§ 34
Do zasad regulujących postępowanie w niniejszym rozdziale mają zastosowanie przepisy Regulaminu Pracy Komisji oraz odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 35
Zmiany „Szczegółowych zasad gospodarowania Funduszem Promocji Mleczarstwa” oraz zmiany celów, o których mowa w § 5, podejmowane będą w formie uchwał, w trybie Regulaminu Pracy Komisji.
§ 36
„Szczegółowe zasady gospodarowania Funduszem” wchodzą w życie z dniem uchwalenia.