MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Preferencje konsumentów artykułów mleczarskich

3 sierpnia 2001

Najbardziej preferowanym rodzajem mleka jest mleko o 2% zawartości tłuszczu – tak wynika z ankiety przeprowadzonej przez pracowników AR w Krakowie i Wydziału Ekonomii w Rzeszowie wśród mieszkańców 8 największych miast Polski południowo-wschodniej.

Prawie połowa (42,8%) respondentów kupuje to mleko często, a 34,8% od czasu do czasu. Najmniejszą popularnością na rynku cieszy się mleko odtłuszczone (51% ankietowanych nigdy nie kupuje tego rodzaju mleka). Podobnie kształtuje się zakup mleka o zawartości tłuszczu powyżej 2%. Mleko o zawartości tłuszczu poniżej 2% jest kupowane głównie od czasu do czasu.

W przypadku pozostałych artykułów mleczarskich najpopularniejszymi produktami są sery żółte (tylko 5,2% ankietowanych nie kupuje ich nigdy) oraz sery twarogowe, jogurt i śmietana, których zakup deklaruje prawie 90% respondentów. Z średnią częstotliwością nabywane jest masło (48,3% ogółu respondentów) oraz kefir i sery topione.

Przedstawione powyżej preferencje konsumenckie produktów mleczarskich kształtowane są przez różnorodne czynniki o charakterze marketingowym, ekonomicznym i społeczno-kulturowym.

Spośród analizowanych czynników największy wpływ na podejmowane przez konsumentów Polski południowo-wschodniej decyzje zakupu ma cena produktu – 40,3% respondentów wskazało na duży wpływ tego czynnika, a 46,5% na średni.
Według 27,8% ankietowanych duży wpływ na podejmowanie decyzji o zakupie ma zaufanie do producenta. Również pewien wpływ na decyzje konsumentów ma zaufanie do miejsca zakupu.

Niestety badania wykazały, że jesteśmy narodem, którego raczej nie interesuje dbałość o stan środowiska naturalnego – niewielki wpływ na decyzję zakupu ma dla nas szkodliwość opakowania dla środowiska.

Według opinii respondentów reklama ma bardzo niski wpływ na ich decyzje nabywcze. Jednak prawdopodobnie konsumenci nie przyznają się do wpływu, jaki na nich wywiera przekaz reklamowy. Chyba większość z nas przynajmniej raz w życiu stojąc przed półką sklepową zapełnioną różnymi artykułami, zdecydowała się na wybór produktu szeroko reklamowanego.

Źródło: "Konsument żywności i jego zachowania rynkowe", materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, SGGW, Warszawa 2000.

POWIĄZANE

Najnowsze opracowania ekonomistów z SGH pt. Koninktura w rolnictwie IV kwartał 2...

Po wybuchu choroby niebieskiego języka w Europie w 2023 r., wirus choroby niebie...

21 października br. OSM Piątnica rozpoczyna kampanię promującą śmietanę 18%. W s...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę