20 wiodących polskich mleczarni przystąpiło do projektu "Doskonałe Mleko, bo świeże". Pod marką "Doskonały" pojawił się ostatnio także kefir. Wszystkie produkty sygnowane tym znakiem spełniają rygorystyczne wymogi jakościowe. Wspólna marka ma być dla polskich zakładów szansą zaistnienia na unijnych rynkach. Koordynatorem całego przedsięwzięcia jest producent opakowań - firma Elopak.
Pomysł wspólnej akcji zrodził się w kwietniu 2003 roku na targach Anuga
w Kolonii.
- Spotkaliśmy się tam z przedstawicielami kilku
mleczarni. Padła idea zorganizowania promocji polskiego mleka z udziałem
skoczków narciarskich. Do programu przystąpiło 20 polskich mleczarni. Wszystkie
są naszymi kontrahentami i oferują mleko w opakowaniach Pure-Pak
z daszkiem - mówi Edward Zakrzewski, prezes Elopaku.
Spot reklamowy
"Doskonałego Mleka" pojawił się w prawie wszystkich regionalnych stacjach
telewizyjnych. Wybrano kanały lokalne, ponieważ wszystkie spółdzielnie są
potentatami w swoich regionach - największe obejmują zasięgiem działania
teren trzech województw. - Każda spółdzielnia ma własną politykę handlową
i własny wizerunek. Nie chcieliśmy go zacierać. Dodaliśmy na opakowaniach
jedynie znak, z którym wszystkie podmioty się identyfikują. Mleczarnie
współfinansowały kampanię. My zajęliśmy się m.in. projektem plakatów, spotów,
specjalnych standów reklamowych dla sklepów. Natomiast poszczególne spółdzielnie
zajęły się aktywizacją sprzedaży w handlu detalicznym, organizowaniem
promocji, degustacji itd. - dodaje prezes Zakrzewski. Elopa szył całemu
przedsięwzięciu. Wzięło w nim udział ponad 20 000 osób, które nadesłały pół
miliona kuponów!
Europejskie ambicje nowej marki
Prezes Elopaku liczy, że nowa marka zaistnieje na szerszej arenie niż
krajowa. - Nie możemy nastawiać się na to, że po akcesji produkty żywnościowe
będą do Polski wyłącznie wjeżdżały. Musimy zrobić wszystko, aby jak najwięcej
eksportować. Duże sieci handlowe organizują przetargi internetowe. Interesuje je
globalne zaopatrzenie placówek. Dlaczego polskie firmy miałyby nie spróbować
swych sił? Nie widzę również przeszkód, aby np. mleczarnia w Wielkopolsce,
która do granicy ma kilkadziesiąt kilometrów, nie sprzedawała swego mleka
również w Niemczech. Jeżeli za mlekiem pójdą produkty z wyższą
wartością dodaną (kefiry, jogurty itd.), koszty transportu jeszcze bardziej
spadną, a opłacalność eksportu wzrośnie - przekonuje prezes Elopaku. Elopak
od 12 lat wspiera postęp jakościowy i technologiczny polskiego rynku mleka.
Rokrocznie organizuje dla swych klientów konkurs jakości, który rozstrzygany
jest podczas Polagry. - Chcemy, aby z kształtem naszego kartonika kojarzyła
się dobra jakość produktu. Dlatego od 1992 roku objeżdżamy zakłady, rozmawiamy,
badamy próbki mleka. Co roku podwyższamy poprzeczkę jakościową w naszym
konkursie - mówi prezes Elopaku. Początkowo surowe kryteria spełniały tylko 2-3
nowe mleczarnie rocznie. W ostatnich latach przybywa ich już po 15-17. Nie
muszą obawiać się konkurencji po wejściu Polski do UE.
Kolejna
odsłona - "Doskonały Kefir"
Sukces "Doskonałego Mleka" sprawił, że
część mleczarni biorących udział w projekcie postanowiła do swoich
produktów dołączyć również "Doskonały Kefir". Na razie jest to 10 spółdzielni.
W przyszłości pod marką "Doskonały" dostępne będą również inne produkty
mleczarskie. Zorganizowany zostanie także kolejny konkurs konsumencki. -
Przedsięwzięcie przynosi wymierny efekt w postaci promocji zarówno naszych
opakowań jak i mleka świeżego, do którego należy około 60 proc. rynku.
Wyrazy uznania należą się przede wszystkim mleczarniom - mówi prezes Zakrzewski.
Poza aspektami ekonomicznymi, źródłem dużej satysfakcji dla uczestników jest też
świadomość współtworzenia projektu, który scala branżę mleczarską oraz stymuluje
rozwój jakościowy i technologiczny rynku.