Przedmiotem regulacji na tym rynku są: mleko (świeże, konserwowane, skondensowane, w proszku), śmietana, masło, sery, laktoza, syrop laktozowy, komponenty dla zwierząt zawierające produkty mleczarskie.
Każdego roku ustalane są dwa rodzaje cen:
Cena kierunkowa nie jest ani ceną gwarantowaną, ani ceną minimalną. Cena kierunkowa stanowi tylko odniesienie do ceny interwencyjnej.
Wysokość ceny kierunkowej, ustalonej z wyprzedzeniem 7 miesięcy względem nowego
roku gospodarczego, jest ustalana w drodze przetargów politycznych, na poziomie
pokrywającym koszty produkcji większości producentów.
Administrowanie cenami mleka i przetworów wprowadzono w 1964 roku i mimo późniejszych
modyfikacji nie przeprowadzono głębszych reform. Stąd rynek mleka w Unii Europejskiej
należy do najsilniej protegowanych spośród wszystkich rynków branżowych Jednolitego
Rynku Rolnego.
Z powodu ograniczonych możliwości przechowywania mleka stosuje się podtrzymywanie
cen mleka w sposób pośredni, realizując interwencję wobec przetworów mleka.
Agencje zobowiązane są do zakupu każdej oferowanej im ilości (o odpowiedniej
jakości i w odpowiednim opakowaniu) masła i mleka w proszku, o ile nie wstrzymano
zakupów interwencyjnych. Skup odbywa się w systemie otwartych przetargów, tzn.
najkorzystniejsze oferty uzyskują dopłatę.
Skup interwencyjny masła uruchamia się wtedy, gdy cena rynkowa spada poniżej
92% ceny interwencyjnej.
Pośrednią formą interwencji jest dotowanie prywatnego magazynowania masła odtłuszczonego
mleka w proszku, co pozwala odciążyć publiczne magazynowanie w miesiącach najwyższej
produkcji. Dopłaty do prywatnego magazynowania mają w dużym stopniu kompensować
koszty magazynowania i koszty kapitału.
Za pomocą ceny interwencyjnej masła i mleka w proszku kompensuje się globalnie mleczarniom nie tylko koszty surowca, ale także koszty przetwórstwa.
Ustalane jest wsparcie dla mleka używanego na pasze głównie dla cieląt, w
formie mleka odtłuszczonego i odtłuszczonego mleka w proszku.
Wysokość wsparcia zależy od:
Dotowany jest także przerób odtłuszczonego mleka w proszku na pasze treściwe,
co pozwala wykorzystać większość nadwyżki mleka w proszku, a ponadto obniżyć
ceny pasz treściwych, czyniąc je konkurencyjnymi względem substytutów (białek
roślinnych).
Dotowanie produkcji kazeiny i kazeinatów także służy zmniejszaniu nadwyżek odtłuszczonego
mleka. Wysokość dotacji jest ustalana na takim poziomie, aby dochody ze sprzedaży
kazeiny i kazeinatów były równe dochodom ze sprzedaży odtłuszczonego mleka przerabianego
na proszek mleczny.
Nadwyżki masła likwidowane są przez:
Dotuje się także konsumpcję mleka i jego produktów w szkołach (źródło finansowania: Fundusz Orientacji i Gwarancji dla Rolnictwa – FEOGA).
Z powodu niczym nie pohamowanego wzrostu produkcji mleka ministrowie
rolnictwa UE wprowadzili od roku 1985/86 system kwot produkcyjnych w miejsce
dotychczas nieograniczonej ilościowo gwarancji zbytu. Kwoty produkcyjne
ograniczają podtrzymywanie ceny mleka do ilości (kontyngentu), którą w danym
roku gospodarczym można sprzedać i sfinansować.
Kontyngenty mleczne mają poniższe cechy:
Kontyngenty mleczne muszą być bardzo sprawnie administrowane, jeśli chce się uniknąć strat: " W celu zapobieżenia nadprodukcji mleka w kraju bądź niewykorzystania w pełni przyznanych kwot mlecznych i zmniejszenia skutków finansowych z tym związanych, które są bardzo dotkliwe, niezbędne jest posiadanie sprawnego aparatu administrującego kwotami mlecznymi. System ten powinien zapewniać bieżącą informację o przepływie kwot produkcyjnych i ich wykorzystaniu w skali gospodarstwa, mleczarni i całego kraju. Tylko wtedy możliwe jest pełne wykorzystanie wsparcia produkcji mleka ze strony UE, przy minimalizacji podatku nadzwyczajnego" (J. Sermak-Bulge).
Warto dodać, że administrować dobrze kwotami mlecznymi może tylko służba państwowa lub instytucja, której państwo powierza to zadanie. W żadnym razie nie może to być samorząd rolniczy.
Do 30.06.1995 roku masło i mleko w proszku było importowane do UE wg ceny progowej,
która była minimalną ceną importową. Od 01.07.1995 roku nie ustala się cen progowych,
stosując w ich miejsce cła, które od 2001 zostaną stopniowo zredukowane. Stawki
celne muszą być zredukowane przeciętnie o 36%, wyjątkiem jest mleko w proszku,
gdzie redukcja będzie wynosić tylko 20%.
Wśród bieżących kontyngentów importowych szczególne miejsce zajmuje masło z
Nowej Zelandii, co wynika z tradycyjnych stosunków handlowych. Od 01.07.1995
roku Nowa Zelandia może eksportować do UE 76667 ton masła płacąc cło 86,88 ECU
/ 100 kg, licencje mogą być pozyskiwane tylko w Wielkiej Brytanii. Ponadto obowiązują
kontyngenty bieżącego dostępu do rynku na import serów z Nowej Zelandii i Australii.
Kontyngenty minimalnego dostępu do rynku ustalone są w wysokości 3-5% konsumpcji krajowej z okresu bazowego (1986-88) i dotyczą tych produktów, których w okresie bazowym praktycznie nie importowano lub których import był znikomy. Zasady przydziału tych kontyngentów nie są jasno sformułowane.
Jeśli wolumen importu danego produktu przekracza określony próg ilościowy lub
określona cena tego produktu cenę progową może być zastosowana szczególna klauzula
ochronna (GATT) a tym samym pobrana dodatkowo stawka celna.
Subsydia eksportowe dotyczą większości produktów mleczarskich (wysokość ich
jest określona przez różnicę między przeciętną ceną na rynku światowym, a ceną
rynkową w UE). Subsydia mogą być zróżnicowane w zależności od kraju docelowego.
Wydawane są licencje eksportowe. Eksporter wpłaca kaucje (różna, zależy od produktu),
która w części przepada, gdy licencja nie zostaje wykorzystana.
Od czasu obowiązywania umowy GATT/WTO (01.07.1995 r.) nie może UE przyznawać
subsydiów eksportowych bez ograniczeń; przyjęto zobowiązanie o redukcji objętych
interwencją ilości produktów o 21% oraz wydatków z budżetu na subsydia eksportowe
o 36% względem okresu bazowego (1986-90).