Prawie 40% rolników i mieszkańców wsi wyraża pozytywną opinię o działalności ARiMR, 29% pytanych wystawia ocenę „średnią” a tylko 6% jest niezadowolonych z jej pracy. Takie są wyniki ogólnopolskich reprezentatywnych i miarodajnych badań opinii publicznej, wykonanych przez firmę PBS DGA na zlecenie m.in. Ministerstwa Rolnictwa i ARiMR. Warto też dodać, że aż blisko połowa respondentów uważa, że jakość „obsługi” interesantów i polityka informacyjna w Agencji znacznie się poprawiły w ostatnim roku.
Jak się okazuje pracownicy ARiMR są oceniani przez 60% badanych jako osoby w pełni kompetentne i potrafiące udzielić kompleksowej informacji. Opisując jakość obsługi 45% respondentów przyznała pracownikom ARiMR oceny dobre i bardzo dobre, 49% oceny średnie, a jedynie 6% oceny najniższe. Szczególnie cieszyć może znaczny wzrost liczby rolników pozytywnie oceniających pracę Agencji. Otóż o ile w 2007 roku odsetek takich rolników wynosił 36%, o tyle w tym roku pracę ARiMR jako dobrą i bardzo dobrą ocenia już blisko połowa ankietowanych. To niewątpliwie duży sukces ostatniego kierownictwa ARiMR i jej pracowników. Jest on zaprzeczeniem też niektórych dziennikarzy nieustannie nawołujących do zamknięcia Agencji, „bo nic nie robi” i nie jest potrzebna rolnikom. Nie chcą oni zauważyć, że Agencja „przekazała” rolnikom, rybakom i firmom przetwórstwa rolno-spożywczego 90 miliardów złotych, z czego tylko w ubiegłym roku przeszło 18 miliardów a w tym roku wypłaci jeszcze więcej. ARiMR z każdym miesiącem staje się instytucją coraz bardziej nowoczesną oraz sprawniej działającą i jak się okazuje 94% rolników i mieszkańców wsi to zauważa.
Istotne jest też to, że ARiMR została również bardzo dobrze oceniona jako najważniejsze i wiarygodne źródło informacji o unijnej pomocy. Aż 68% respondentów badania wskazało, na Agencję jako źródło najbardziej wiarygodnych informacji. Ich jakość bardzo wysoko ocenia 46% ankietowanych, a 48% mówi, że ta jakość jest średnia. Negatywne oceny postawiło tylko 8% badanych. Co ciekawe środki masowego przekazu jako istotne i miarodajne źródło informacji o programach pomocowych dla polskiego rolnictwa, rybołówstwa i przetwórstwa żywności wypadają bardzo „blado”. Wskazało na nie tylko kilka procent badanych.
Analiza wyników przeprowadzonego badania wykazuje ponadto, że aż 63% mieszkańców wsi niezajmujących się rolnictwem, nie potrafiło w ogóle sformułować opinii o ARiMR, a 23% nie wyraziło ani pozytywnych ani negatywnych o niej opinii. Ogólna opinia o Agencji jest więc niższa niż gdyby wystawiali ją tylko bezpośrednio zainteresowani jej pracą.
Dobre oceny pracy Agencji i informowania o realizowanych przez nią programach pomocowych, cieszą i wskazują, że starania kierownictwa i pracowników ARiMR zmierzające do jak najsprawniejszej i jak najlepszej obsługi rolników przynoszą efekty. Jednocześnie „podwyższają poprzeczkę” oczekiwań i zobowiązują do jeszcze lepszej pracy, tak aby nie tylko zachować u rolników bardzo dobrą opinię, ale również by jeszcze ją poprawić.
Badanie PBS DGA zostało przeprowadzone w dniach od 8 do 29 lipca br. Wykonane zostało techniką wywiadu osobistego z kwestionariuszem papierowym. Miało ono zasięg ogólnopolski i zostało zrealizowane na 1120 osobowej próbie rolników i mieszkańców wsi nie będących rolnikami (817 rolników i 303 mieszkańców wsi). Przeprowadzono je na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Nieruchomości Rolnych oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
7050254
1