Z 10 do 20 mln euro zwiększy się nakłady na promocję branży producentów wina. W ten sposób rząd francuski chce przezwyciężyć kryzys w tej branży. Z kolei producenci ekskluzywnych win z regionu Burgundii i Bordelais, aby zwiększyć sprzedaż, będą od 2006 r. produkować tzw. wina lokalne z zaznaczeniem szczepu i miejsca pochodzenia.
Decyzje te zostały podjęte wspólnie przez francuskie organizacje skupiające producentów win i rząd, do którego producenci zwrócili się o pomoc. Winę za kryzys ponosi - według nich - spadająca od kilku lat konsumpcja wina we Francji, mniejszy eksport oraz konkurencja na światowym rynku ze strony takich krajów jak Chile, Australia, USA, Argentyna i RPA. Jedną z metod wyjścia z kryzysu ma być postanowienie, że producenci z Burgundii i Bordelais zaczną produkować tzw. wina lokalne (vin de pays), z zaznaczeniem na etykiecie skąd pochodzą i nazwy szczepu, z którego zostały wytworzone. Obecnie produkuje się tam wina najwyższej jakości, oznaczone symbolem AOC, bardzo cenione za granicą.
Rząd liczy, że pozwoli to "wyjaśnić i uprościć francuską ofertę na światowych rynkach". Ma też nadzieję, że oznaczenie regionu pochodzenia tych win przyczyni się do ich większej sprzedaży.
Obecnie we Francji wyróżnia się trzy rodzaje win ze względu na ich jakość: stołowe (vin de table) bez klasyfikacji jakościowej oraz wina lokalne (vin de pays), gwarantujące pochodzenie z danego obszaru, podlegające kontroli w trakcie produkcji. Najwyższe miejsce w hierarchii zajmują wina oznaczone symbolem AOC, spełniające najbardziej rygorystyczne normy, np. odnośnie wydajności z ha, użycia konkretnych szczepów, technik produkcji, minimalnej zawartości alkoholu i dające gwarancję pochodzenia z regionu przypisanego danej nazwie.
Rozważa się także stosowanie technologii dodawania drewna w trakcie produkcji wina, co ma polepszyć smak. Obecnie metoda ta jest zakazana we Francji, ale stosowana w innych krajach.
Eksport francuskiego wina spadł w pierwszych trzech miesiącach 2004 r. o 7 proc. pod względem wartości i o 4,6 proc. pod względem ilości, w porównaniu z analogicznym okresem 2003 r. Francuzi sprzedają najwięcej wina do Wielkiej Brytanii (22 proc. eksportu), USA (17 proc.) i Niemiec (12 proc.)
Od kilku lata spada również konsumpcja wina we Francji. W ubiegłym roku sprzedano tam 34 mln hektolitrów wina, w porównaniu z 43 mln hektolitrów w 1980 roku.