Rada Ministrów na posiedzeniu 6 maja określiła stanowiska wobec poselskich projektów ustaw dotyczących realizacji dopłat bezpośrednich dla rolników.
Rada Ministrów określiła stanowisko wobec poselskiego projektu uchwały Sejmu RP w przedmiocie realizacji przez rząd RP ustaleń traktatu Akcesyjnego Polski do Unii Europejskiej dotyczących dofinansowania z budżetu państwa dopłat bezpośrednich w latach 2004-2006.
W poselskim projekcie uchwały proponuje się zobligowanie rządu RP do uwzględnienia w projektach budżetów na lata 2004-2006, w odrębnej pozycji budżetowej, środków finansowych na dopłaty bezpośrednie gwarantujące wraz ze środkami pochodzącymi z UE dopłaty dla użytkowników gospodarstw rolnych w wysokości nie niższej niż: 55 proc. w roku 2004, 60 proc. w roku 2005 i 65 proc. w roku 2006 poziomu stawek stosowanych w krajach obecnie należących do UE.
Rząd stwierdza, że pełna realizacja dopłat z budżetu państwa dla rolników w wysokości podanej wyżej będzie wymagała konsekwentnego realizowania Programu naprawy finansów Rzeczypospolitej. Uzależnione to będzie od przyjęcia przez Sejm RP ustaw składających się na ten Program.
Przedstawiając powyższe proponuje się przyjęcie przez Sejm projektu uchwały w przedmiocie realizacji przez rząd RP ustaleń Traktatu Akcesyjnego Polski do Unii Europejskiej dotyczących dofinansowania z budżetu państwa dopłat bezpośrednich w latach 2004-2006.
Rada Ministrów określiła stanowisko wobec poselskich projektów ustaw:1/ o finansowaniu przez budżet państwa dopłat bezpośrednich dla użytkowników gospodarstw rolnych;
2/ o finansowaniu przez polski budżet dopłat bezpośrednich dla rolników.
Rząd stwierdza, ze pełna realizacja dopłat z budżetu państwa dla rolników do poziomu kolejno w latach 2004-2006 – 55 pro., 60 proc. i 65 proc. poziomu dopłat w Unii Europejskiej będzie wymagała konsekwentnego realizowania Programu naprawy finansów Rzeczypospolitej. Uzależnione jest to od przyjęcia przez Sejm ustaw składających się na ten Program.
Zgodnie z przepisami ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych założenia do projektu ustawy budżetowej wraz z uzasadnieniem na każdy rok budżetowy przedkłada rządowi minister finansów, natomiast materiały do projektu tej ustawy opracowują i przedkładają ministrowi finansów dysponenci poszczególnych części budżetowych. W terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej lub projekt ustawy o prowizorium budżetowym i wraz z uzasadnieniem przedkłada Sejmowi RP. Zatem realizacja postanowień Traktatu Akcesyjnego w zakresie wprowadzenia w pierwszych latach akcesji w Polsce systemu uproszczonego wymaga przeznaczenia na ten cel wydatków w ustawach budżetowych odpowiednio w latach 2004-2006 na uzupełnienie płatności bezpośrednich do poziomu określonego w Traktacie Akcesyjnym. Dlatego nie są potrzebne odrębne uregulowania. Z tego względu zaproponowano odstąpienie od tych projektów.
Łącznie z dopłatami bezpośrednimi finansowanymi w ramach I filaru uzupełnionymi środkami II filaru oraz krajowymi nie mogą przekroczyć odpowiednio w 2004 r. – 55 proc., 2005 r. – 60 proc., 2006 r. – 65 proc. pełnych płatności stosowanych w ww. latach w obecnych państwach członkowskich.