Przedstawiciele Komisji Europejskiej i polskiego rządu porozumieli się w sprawie podziału przewidzianych dla Polski na lata 2004-2006 funduszy strukturalnych i funduszu spójności.
Więcej pieniędzy zostanie przeznaczone na rozwój infrastruktury
transportowej, mniej na rozwój przedsiębiorstw.
Narodowy Plan Rozwoju i
Podstawy Wsparcia Wspólnoty to dokumenty, które określają podział pieniędzy z
unijnych funduszy strukturalnych i funduszu spójności przewidzianych do
wykorzystania przez Polskę w latach 2004-2006.
Zgodnie z planem
kończymy negocjacje z Komisją Europejską w sprawie Narodowego Planu Rozwoju -
Podstaw Wsparcia Wspólnoty, dokumentów na podstawie których Polska będzie
korzystać z unijnych środków strukturalnych - powiedziała w czwartek 31
lipca na konferencji prasowej wiceminister gospodarki, pracy i polityki
społecznej Krystyna Gurbiel.
Polska jest pierwszym krajem akcesyjnym,
z którym osiągnęliśmy porozumienie w negocjacjach na temat Podstaw Wsparcia
Wspólnoty. Dzięki temu będziemy w stanie przedstawić ostateczną wersję tego
dokumentu w październiku - powiedział Luis Riera, z dyrekcji generalnej ds.
polityki regionalnej Komisji Europejskiej.
Gurbiel poinformowała, że
przedmiotem negocjacji nie była kwota przyznanych Polsce funduszy (12,8 mld euro
w latach 2004-2006), ale to na co te środki zostaną przeznaczone.
Po
negocjacjach część pieniędzy (około 400 mln euro) przewidzianych wcześniej na
wsparcie rozwoju konkurencyjności przedsiębiorstw i program rozwoju regionalnego
została przesunięta na inny cel - na wsparcie rozwoju infrastruktury
transportowej - poinformowała Gurbiel.
W czerwcu Komisja Europejska
zażądała korekty Narodowego Planu Rozwoju, która spowoduje zwiększenie środków
na poprawę infrastruktury transportowej.
Według czwartkowych ustaleń
więcej środków trafi też na program rozwoju zasobów ludzkich (stypendia dla
młodzieży wiejskiej, programy edukacyjne itp).
Gurbiel powiedziała, że we
wrześniu zaczną się negocjacje w sprawie szczegółowych programów operacyjnych
Narodowego Planu Rozwoju.
Według przyjętych w czwartek ustaleń na
wsparcie programu operacyjnego wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw
przewidziano w latach 2004-2006 łączną kwotę 1 mld 250 mln euro, na program
operacyjny transport 1 mld 163 mln euro, na programy rozwoju regionalnego (w tym
także projekty z zakresu infrastruktury) 2 mld 698 mln, na program
restrukturyzacji i modernizacji sektora żywnościowego i rozwój obszarów
wiejskich 1 mld 192 mln.
Na wsparcie projektów związanych z programem
rozwoju zasobów ludzkich przewidziano do wykorzystania 1 mld 469 mln euro, a na
program rybołówstwo i przetwórstwo ryb 201 mln.
Poza tym, na wsparcie
rozwoju transportu Komisja Europejska przewidziała 2 mld euro do wykorzystania z
Funduszu Spójności.
Najwięcej środków unijnych będzie do wykorzystania na
dofinansowanie projektów rozwoju infrastruktury transportowej: będą one
finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności.
Aby jednak w pełni wykorzystać unijne środki Polska będzie musiała zgromadzić
wkład własny wysokości kilku miliardów euro.