Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Porozumienie w sprawie podziału funduszy dla Polski

1 sierpnia 2003

Przedstawiciele Komisji Europejskiej i polskiego rządu porozumieli się w sprawie podziału przewidzianych dla Polski na lata 2004-2006 funduszy strukturalnych i funduszu spójności.

Więcej pieniędzy zostanie przeznaczone na rozwój infrastruktury transportowej, mniej na rozwój przedsiębiorstw.

Narodowy Plan Rozwoju i Podstawy Wsparcia Wspólnoty to dokumenty, które określają podział pieniędzy z unijnych funduszy strukturalnych i funduszu spójności przewidzianych do wykorzystania przez Polskę w latach 2004-2006.

Zgodnie z planem kończymy negocjacje z Komisją Europejską w sprawie Narodowego Planu Rozwoju - Podstaw Wsparcia Wspólnoty, dokumentów na podstawie których Polska będzie korzystać z unijnych środków strukturalnych - powiedziała w czwartek 31 lipca na konferencji prasowej wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krystyna Gurbiel.

Polska jest pierwszym krajem akcesyjnym, z którym osiągnęliśmy porozumienie w negocjacjach na temat Podstaw Wsparcia Wspólnoty. Dzięki temu będziemy w stanie przedstawić ostateczną wersję tego dokumentu w październiku - powiedział Luis Riera, z dyrekcji generalnej ds. polityki regionalnej Komisji Europejskiej.

Gurbiel poinformowała, że przedmiotem negocjacji nie była kwota przyznanych Polsce funduszy (12,8 mld euro w latach 2004-2006), ale to na co te środki zostaną przeznaczone.

Po negocjacjach część pieniędzy (około 400 mln euro) przewidzianych wcześniej na wsparcie rozwoju konkurencyjności przedsiębiorstw i program rozwoju regionalnego została przesunięta na inny cel - na wsparcie rozwoju infrastruktury transportowej - poinformowała Gurbiel.

W czerwcu Komisja Europejska zażądała korekty Narodowego Planu Rozwoju, która spowoduje zwiększenie środków na poprawę infrastruktury transportowej.

Według czwartkowych ustaleń więcej środków trafi też na program rozwoju zasobów ludzkich (stypendia dla młodzieży wiejskiej, programy edukacyjne itp).

Gurbiel powiedziała, że we wrześniu zaczną się negocjacje w sprawie szczegółowych programów operacyjnych Narodowego Planu Rozwoju.

Według przyjętych w czwartek ustaleń na wsparcie programu operacyjnego wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw przewidziano w latach 2004-2006 łączną kwotę 1 mld 250 mln euro, na program operacyjny transport 1 mld 163 mln euro, na programy rozwoju regionalnego (w tym także projekty z zakresu infrastruktury) 2 mld 698 mln, na program restrukturyzacji i modernizacji sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich 1 mld 192 mln.

Na wsparcie projektów związanych z programem rozwoju zasobów ludzkich przewidziano do wykorzystania 1 mld 469 mln euro, a na program rybołówstwo i przetwórstwo ryb 201 mln.

Poza tym, na wsparcie rozwoju transportu Komisja Europejska przewidziała 2 mld euro do wykorzystania z Funduszu Spójności.

Najwięcej środków unijnych będzie do wykorzystania na dofinansowanie projektów rozwoju infrastruktury transportowej: będą one finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności. Aby jednak w pełni wykorzystać unijne środki Polska będzie musiała zgromadzić wkład własny wysokości kilku miliardów euro.


POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę