Problem
negocjacyjny
|
Długość
okresu przejściowego (od dnia akcesji)
|
Przyjęte
przez Polskę warunki w okresie przejściowym
|
Stan
prawny w Unii Europejskiej (wskazanie rygorów, które "muszą być spełnione
w poszczególnych dziedzinach i branżach)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Ogólna klauzula ochronna |
3
lata
|
Ogólna klauzula ochronna umożliwia zastosowanie środków ochronnych w sytuacji wystąpienia poważnych trudności w sektorze rolnym. Deklaracja zawarta w Traktacie Akcesyjnym (do klauzuli ogólnej) umożliwia wprowadzenie monitorowania przepływu towarów rolnych między Polską a pozostałymi krajami członkowskimi UE. | Przepisy odnoszące się do możliwości zastosowania środków ochronnych w przypadku wystąpienia zakłóceń na rynku rolnym jednego z krajów członkowskich występują w każdym rozporządzeniu bazowym odnoszącym się do Wspólnej Organizacji Rynku. |
Dopłaty bezpośrednie |
do
2012 r
|
Dopłaty
bezpośrednie w latach 2004-2006 będą mogły osiągnąć odpowiednio limit 55%,
60% i 65% poziomu stawek unijnych. Dopłaty te będą składały się z następujących
elementów: – 25%, 30% i 35% dopłat bezpośrednich finansowanych zlfilaruWPR, – przeznaczenia części środków z II filaru WPR, co pozwoli na podniesienie dopłat w latach 2004-2006 do wysokości: 36%, 39% i 42% poziomu docelowego, – ewentualne dalsze podwyższenie dopłat bezpo?rednich do wyżej wskazanych limitów (55%, 60% i 65%) może nastąpić dzięki dofinansowaniu z budżetu krajowego. W wyniku stopniowego zwiększania, w 2013 r. dopłaty z l filaru WPR mają osi?gnąć poziom 100%. |
|
Uproszczony system dopłat bezpośrednich |
do
5 lat
|
Systemem uproszczonym objęte zostaną gospodarstwa o powierzchni od l ha UR. Suma dopłat bezpośrednich utworzy tzw. krajową kopertę finansową, która zostanie podzielona na objętą dopłatami powierzchnię UR. | |
Minimalne wymogi wstępnego uznania organizacji producentów owoców i warzyw |
3
lata
|
–
liczba członków - 5 – wartość produkcji towarowej członków jednej organizacji producentów -100.000 EURO. |
–RR
Nr 2200/96 zmienione przez 2699/2000, – RK nr 478/97 oraz RK Nr 412/97. |
System zarządzania kwotami mlecznymi |
do
31 marca 2005 r.
|
Indywidualne referencyjne wielkości dostępne dla gospodarstwa zostaną ustanowione 31 marca 2005 r. | W UE obowiązuje system kwotowania produkcji mleka. Rok kwotowy w ramach systemu określony jest jako okres od dnia l kwietnia do dnia 31 marca. Każde państwo, które przystąpiło do Unii Europejskiej zobowiązane jest do wdrożenia tego systemu. |
Zawartość tłuszczu w mleku pitnym |
5
lat
|
Produkcja
mleka spożywczego o zawartości tłuszczu 3,2% i 2%, innej, niż okre?lona
w Rozporządzeniu Rady nr 2597/97. Sprzedaż tego mleka wyłącznie na rynku krajowym, lub eksport do krajów trzecich. |
Rozporządzenie
Rady nr 2597/97 dopuszcza w UE produkcję mleka o zawarto?ci tłuszczu:
– niższej
lub równej 0,5%, |
Minimalna wielkość produkowanego surowca tytoniowego wymaganego dla uznania grup producentów |
5
lat
|
Strona polska ubiegała się o określenie wskaźnika stosowanego jako kryterium uznania grupy producentów (Rozporządzenie Komisji Nr 2848/98) na poziomie l % dla wszystkich rejonów produkcji, ponieważ jest to uzasadnione wielkością i lokalizacją gospodarstw produkujących surowiec tytoniowy. Wynegocjowano sugerowany przez stronę polską poziom wskaźnika 1% na okres 5 lat. Po zakończeniu okresu przejściowego wskaźnik stosowany jako kryterium uznania grupy producentów będzie wynosił 2 %. | art.
3 ust. l lit. e z RK (WE) Nr 2848/98 z późniejszymi zmianami.
(wskaźnik
stosowany jako kryterium uznania grupy producentów okre?la udział procentowy
produkcji surowca tytoniowego, osiąganej przez daną grupę, w gwarantowanym
progu produkcji przyznanym państwu członkowskiemu). |
Kwalifikowanie się Prawo do premii dla krów mamek |
3 lata
|
Prawo
do premii za krowy mamki również dla krów ras mających prawo mlecznych,
(a nie tylko krów ras mięsnych i krzyżówek z do premii dla krów rasą mięsną)
pod warunkiem, że zostały pokryte buhajem mamek rasy mięsnej. W okresie stosowania w Polsce systemu uproszczonego dopłat bezpo?rednich dotacje przysługujące Polsce z tytułu premii za krowy mamki zostaną włączone w ogólną kwotę dopłat bezpośrednich, rozdzielona proporcjonalnie do powierzchni uprawnionych UR. |
Zgodnie z R. K (WE) 2342/1999 art. 14 Aneks I określa rasy bydła, z których krowy nie mogą być uznane za odpowiednie do otrzymania dotacji dla krów-mamek. Polskie krowy rasy czarno i czerwono-białej jako bydło pochodzenia fryzyjskiego również nie mogłyby zostać zakwalifikowane jako odpowiednie do otrzymania premii dla krów mamek. Okres przejściowy zapewnia, że pod warunkiem pokrycia buhajem rasy mięsnej premia dla tych krów będzie przysługiwać. |
Dostosowanie strukturalne gospodarstw rolnych i zakładów przetwórstwa mleka |
do
31 grudnia
|
–strona polska
uzyskała okres przejściowy na dostosowanie strukturalne gospodarstw mleczarskich
do 31 grudnia 2006 r, |
Dyrektywa
Rady 92/46 i Dyrektywa Komisji 89/362. |
Dostosowanie strukturalne dla zakładów przetwórstwa mięsnego |
do
31 grudnia 2007 r.
|
– Okres przejściowy dotyczy 332
zakładów kategorii B2. – Polska została zobowiązana do: - przedstawiania corocznych raportów dotyczących postępów w pracach dostosowawczych w każdym zakładzie kategorii B l i B2, - przedstawiania informacji o zakładach, które zakończyły dostosowanie w danym zakresie sprawozdawczym wraz z wnioskiem o usunięcie ich z listy zakładów, które maja dostosować się do dnia akcesji lub listy zakładów korzystających z okresów przejściowych, - dokonania przeglądu zakładów przed końcem 2002 r. we współpracy z KE i uaktualnienia harmonogramów dla każdego zakładu biorąc pod uwagę wyniki monitoringu, - zawieszenia działalności lub zamknięcia zakładów, które zadeklarowały dostosowanie się do wymogów UE do dnia akcesji lecz tego nie dokonały, - odrębnego znakowania po akcesji produktów pochodz?cych z zakładów będących w okresie przejściowym (znakiem kwadratowym) oraz produktów pochodzących z zakładów zgodnych z wymogami UE o charakterze rzemieślniczym (znakiem okrągłym) i o charakterze przemysłowym (owalnym znakiem zdrowotności), - zagwarantowania, że mięso świeże, przetworzone lub produkty pochodzące z zakładów, które uzyskały okres przejściowy na dostosowanie się, nie będą wprowadzane do zakładów, które nie uzyskały takiej derogacji, - poprawienia stanu zatrudnienia i przeszkolenia personelu Inspekcji Weterynaryjnej oraz większego włączenia pracowników poziomu centralnego w proces monitoringu i nadzoru. - w ramach odpowiednich procedur włączających Komitet ds. Łańcucha Żywno?ciowego i Zdrowia Zwierząt będzie uaktualniana lista zakładów korzystających z okresu przejściowego. |
Dyrektywy Rady: 64/433, 77/99, 94/65, 71/118. |
Dostosowanie strukturalne dla 40 zaktadów przetwórstwa rybnego |
do
31 grudnia 2006 r.
|
–
strona polska zostata zobowiązana do:- przedstawiania corocznych raportów
dotyczących postępów w pracach dostosowawczych w każdym zaktadzie kategorii
B l i B2, - przedstawiania informacji o zakładach, które zakończyły dostosowanie w danym zakresie sprawozdawczym wraz z wnioskiem o usunięcie ich z listy zakładów, które mają dostosować się do dnia akcesji lub listy zakładów korzystających z okresów przejściowych, - dokonania przeglądu zakładów przed końcem 2002 r. we współpracy z KE i uaktualnienia harmonogramów dla każdego zakładu biorąc pod uwagę wyniki monitoringu, - zawieszenia działalności lub zamknięcia zakładów, które zadeklarowały dostosowanie się do wymogów UE do dnia akcesji, lecz tego nie dokonały, - odrębnego znakowania po akcesji produktów pochodzących z zakładów będących w okresie przejściowym (znakiem kwadratowym) oraz produktów pochodzących z zakładów zgodnych z wymogami UE (owalnym znakiem zdrowotności), - zagwarantowania, że świeże ryby i przetworzone produkty rybne pochodzące z zakładów, które uzyskały okres przejściowy na dostosowanie się, nie będą wprowadzane do zakładów, które nie uzyskały takiej derogacji, - zagwarantowania, że świeże nieopakowane ryby pochodzące z zakładów, które uzyskały okres przejściowy na dostosowanie się będą sprzedawane wyłącznie końcowemu konsumentowi na obszarze tego samego powiatu, w którym położony jest zakład, - w ramach odpowiednich procedur włączających Komitet ds. Łańcucha Żywno?ciowego i Zdrowia Zwierząt będzie uaktualniana lista zakładów korzystających z okresu przejściowego. |
Dyrektywa Rady 91/493/EEC. |
Warunki bytowe zwierząt (dobrostan zwierząt) |
31
grudnia 2009 r.
|
–
strona polska uzyskała okres przejściowy na usuwanie nfektórych braków konstrukcyjnych
klatek (wysokość i nachylenie podłogi) występujących w 44 fermach, w których
prowadzi się bateryjny chów kur niosek do 31 grudnia 2009 r. - odstępstwo dotyczy klatek, które mają minimalną wysokość 36 cm na powyżej 65% powierzchni klatki i 33 cm na pozostałej oraz nachylenie podłogi nie większe niż 16% i zostały zamontowane przed 2000 r. - pozostałe wymagania Dyrektywy 1999/74/EC muszą być spełnione do dnia akcesji, - dla 51 ferm, które nie dostały okresu przejściowego, przewidziane jest wsparcie z budżetu państwa w celu wyrównania pozycji konkurencyjnej. Polska została zobowiązana do dostarczenia informacji dotyczących postępu w praktycznym wdrażaniu wymagań UE w odniesieniu do ochrony zwierząt. |
Dyrektywa Rady Nr 1999/74/EC z dnia 19 lipca 1999 roku ustanawiaj?ca minimalne standardy ochrony kur niosek. |
Dostosowanie dokumentacji rejestracyj czterech substancji używanych w produkcji środków ochrony roślin produkowanych w Poisce: 2,4-D, MCPA Carbendazim i Mecoprop (MCPP) |
do
31 grudnia 2006 r. dla wymienionych substancji
|
Okres przejściowy
na przedstawienie danych dotyczących 4 substancji aktywnych środków ochrony
roślin produkowanych i sprzedawanych na terytorium Polski, |
Dyrektywa
Rady 91/414 z dnia 15 lipca 1991 roku w sprawie wprowadzania do obrotu ?rodków
ochrony ro?lin. |
Możliwość uprawy na terytorium Polski wyłącznie odmian ziemniaka odpornych na raka ziemniaka |
10
lat
|
W
okresie 10 lat na terytorium Polski będzie możliwość uprawy wyłącznie odmian
ziemniaka odpornych na raka ziemniaka. Nie mniej jednak konieczne będą dodatkowe
środki zapewniające bezpieczeństwo fitosanitarne wprowadzanych do obrotu
sadzeniaków i ziemniaków jadalnych oraz roślin przeznaczonych do sadzenia
pochodzących z Polski. Rygory: – przebadanie pól na obecność zarodni Synchytrium endobioticum, – ziemniaki sadzeniaki i sadzonki ukorzenione mają pochodzić z pól lub obszarów wolnych od tej choroby, – w okresie przejściowym zakaz wprowadzania do obrotu ziemniaków i sadzonek roślin z powiatów, w których występuje agresywna forma tej choroby, – obowiązek rejestracji producentów ziemniaka sadzeniaka i zaopatrywania wprowadzanych do obrotu sadzeniaków w paszport roślin. Obowiązek rejestracji będzie dotyczył również producentów ziemniaka konsumpcyjnego i przemysłowego. |
W
Unii Europejskiej obowiązuje Dyrektywa Rady 69/464/EEC z dnia 8 grudnia
1969 roku w sprawie zwalczania raka ziemniaka. |