Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Jak chronić regionalne wyroby spożywcze

8 kwietnia 2004

- Nie wszystkie wyroby mogą mieć chronione oznaczenia geograficzne. Muszą się one wiązać bezpośrednio bądź pośrednio z określonym regionem geograficznym lub terenem - mówi dyrektor Cezary Pyl z Urzędu Patentowego.

- Identyfikują one towar jako pochodzący z danego miejsca. Najbardziej znane przykłady to choćby szampan (nazwa pochodząca od Szampanii) i parma (oznaczająca szynkę parmeńską).

Nazwa geograficzna nie musi się jednak bezpośrednio wiązać się z nazwą miejscowości czy regionu. Może być tradycyjnym określeniem używanym na danym terenie. Tak jest właśnie z polskim nabiałem. Oscypek, bryndza, bunc, żentyca i redykołka (ser produkowany z mleka owczego i krowiego o specyficznym kształcie, np. w formie parzenicy) to nazwy tradycyjne, stosowane na określonym terenie, nie będące nazwami miejscowości czy regionów

Zgodnie z ustawą oznaczenie geograficzne można zastrzec między innymi dla nazw regionalnych wyróżniających towary pochodzące z określonego terenu oraz posiadające szczególne właściwości, które (wyłącznie lub głównie) zawdzięczają miejscowemu środowisku geograficznemu (chodzi zarówno o przyrodę, jak i o ludzi) i których wytworzenie lub przetworzenie następuje na tym terenie.

Prawo własności przemysłowej dopuszcza rejestrację oznaczeń geograficznych nie tylko dla producentów polskich, ale i zagranicznych, jednak pod warunkiem załączenia dowodu ochrony oznaczenia w kraju pochodzenia.

Nazw regionalnych nie należy kojarzyć wyłącznie z artykułami żywnościowymi. W ten sposób można zarejestrować i chronić produkty żywnościowe, rolne, przemysłowe, rękodzielnicze i inne, zgodnie z prawem własności przemysłowej.

Co daje rejestracja oznaczenia geograficznego? Zarejestrowane oznaczenie geograficzne chroni produkty przed używaniem zarejestrowanej nazwy na wyrobach nieobjętych rejestracją.

Chroni też przed niewłaściwym użyciem, naśladownictwem lub odtworzeniem, przed fałszywym lub wprowadzającym w błąd wskazaniem co do miejsca czy źródła pochodzenia oraz innymi działaniami, które mogłyby wprowadzić w błąd co do prawdziwego pochodzenia produktów. Oznaczenie geograficzne nie jest i nie może być znakiem towarowym takim jest np. Coca-Cola).

O oznaczenie geograficzne nie może ubiegać się pojedyncza osoba. Musi być to organizacja zrzeszająca producentów, upoważniona do ich reprezentowania, bądź organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego (pochodzący z danego terenu).

Wymagania, jakie powinno spełniać zgłoszenie, oraz warunki i tryb rozpatrywania zgłoszeń określa rozporządzenie prezesa Rady Ministrów w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń oznaczeń geograficznych (DzU z 2002 r. nr 63, poz. 570).

Ile to kosztuje Niedawno stawki za rejestrację wzrosły. Od 5 marca 2004 r. opłata za ochronę, która jest bezterminowa, wynosi 1000 zł, natomiast za zgłoszenie do rejestracji trzeba zapłacić 300 zł. Są także dodatkowe opłaty za niektóre inne czynności.


POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę