Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Dementi UKIE w sprawie Gontarskiego

8 kwietnia 2003

Na rewelacje zawarte w wypowiedzi Waldemara Gontarskiego, dyrektora Centrum Ekspertyz Prawnych przy Europejskiej Szkole Prawa i Administracji, udzielonej Informacyjnej Agencji Radiowej o tym, że Unia Europejska może jednostronnie zmieniać warunki w Traktacie Akcesyjnym, bez renegocjacji ze stroną polską - odpowiedziała Ewa Haczyk, rzecznik prasowy Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.

Ewa Haczyk podkreśliła, iż znalazło się tam wiele nieścisłości i fałszywych wniosków, wprowadzających w błąd opinię publiczną. A oto jej wyjaśnienia:

Zapisy w artykule 23, dotyczące zmian w Traktacie Akcesyjnym odnoszą się do wszystkich krajów kandydujących do UE, w tym także Polski. Takie rozwiązanie było stosowane w poprzednich rozszerzeniach Unii Europejskiej, co łatwo sprawdzić w traktatach akcesyjnych z poprzednich poszerzeń UE. Bez artykułu 23 w Traktacie Akcesyjnym nie byłoby możliwości uwzględnienia krajów kandydujących do UE w nowych rozwiązaniach, które weszłyby w życie w okresie między datą podpisania Traktatu Akcesyjnego a datą przystąpienia do Unii Europejskiej. Np. obecnie w UE przygotowuje się reformę wspólnotowej organizacji rynku tytoniu. W 2003 roku UE może zdecydować o utworzeniu specjalnego funduszu na wypłaty rekompensat plantatorom tytoniu rezygnującym z uprawy. Bez tytułu zapisanego w art. 23 Traktatu nie byłoby podstawy prawnej do uwzględnienia udziału plantatorów z nowych państw członkowskich w tym funduszu. Artykuł ten tworzy podstawę prawną umożliwiającą korzystanie z nowych instrumentów wspólnej polityki rolnej w ww. okresie i działa na korzyść Polski.

Nie jest też prawdą, że Traktat Akcesyjny ogranicza termin wejścia w życie ustawy o ustroju rolnym. Polska zachowuje pełne prawo ustalania szczegółowych wymogów dotyczących własności nieruchomości czy ich nabywania, w tym nieruchomości rolnych. Kompetencja regulacyjna Wspólnoty Europejskiej jest w tym względzie ograniczona działaniem art. 295 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dawniej art. 222), który stanowi, iż Traktat nie narusza systemów własności w państwach członkowskich. Dlatego błędem jest wnioskowanie z Traktatu Akcesyjnego o braku możliwości zachowania przez Polskę swobody regulacji. Polska ma do nich prawo, pod warunkiem, że planowane regulacje będą niedyskryminacyjne i będą odpowiadać zasadzie proporcjonalności. Projekt ustawy o ustroju rolnym jest właśnie taką regulacją.

Polska uzyskała w negocjacjach z UE zgodę na utrzymanie w mocy dotychczas obowiązujących ograniczeń w nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Ograniczenia te polegają na wymogu uzyskania zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich na nabycie określonych kategorii nieruchomości, jak wynika z ustawy z 1920 roku o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Polska będzie mogła stosować te ograniczenia przy nabywaniu przez cudzoziemców nieruchomości rolnych i leśnych przez 12 lat oraz przy nabywaniu drugich domów przez 5 lat, licząc od pierwszego dnia członkostwa w Unii Europejskiej. Ograniczenia te są znane stronie unijnej i zostały przez nią zaakceptowane.


POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę