MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Agencje płatnicze w Polsce

31 marca 2003
W Polsce tworzone są dwie agencje płatnicze, które będą zarządzały dopłatami z Europejskiego Funduszu Gwarancji i Orientacji w Rolnictwie, finansującego wydatki związane ze Wspólną Polityką Rolną i Polityką Strukturalną UE. Agencja płatnicza utworzona na bazie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zajmie się: dopłatami bezpośrednimi na hektar użytków rolnych, środkami z II filaru WPR (wcześniejsze emerytury, programy zalesiania i rol-no-środowiskowe, pomoc dla regionów o niekorzystnych warunkach gospodarowa-nia-LFA i inne programy). Ponadto, agencja zajmie się po akcesji również kontynuacją programu pomocy przedakcesyjnej SAPARD oraz Funduszami Strukturalnymi.

W zakres zadań Agencji płatniczej utworzonej na bazie Agencji Rynku Rolnego wchodzi interwencja rynkowa, subsydia eksportowe, licencje eksportowe i importowe oraz opłaty cukrowe, służące finansowaniu dotacji do eksportowanego cukru371, administracja kwotami mlecznymi, a także poręczenia i kaucje.

Ponieważ będzie funkcjonować więcej niż jedna agencja płatnicza, niezbędne będzie powołanie Jednostki Koordynującej. Rola ta zostanie przypisana Ministerstwój Rolnictwa, gdzie powstanie odpowiednia struktura na szczeblu departamentu.

Ponadto, w systemie agencji płatniczych będą funkcjonowały:

  • Jednostka Certyfikująca - kontrolująca i wydająca doroczny certyfikat rachunków prowadzonych przez każdą z agencji. W Polsce rolę tę pełnić będzie specjalny departament Ministerstwa Finansów;
  • Służby techniczne - weryfikujące fakty, na podstawie których dokonywane są dopłaty. Przewiduje się, że w charakterze ww. służb współpracować będzie z agencjami szereg istniejących instytucji, takich jak ośrodki doradztwa rolniczego, izby rolnicze, laboratoria itp.

W przypadku agencji płatniczej utworzonej na bazie ARR oddziały regionalne zostaną utworzone na poziomie województwa i zajmą się interwencją rynkową w danym regionie. Jednostką nadrzędną w stosunku do oddziałów regionalnych będzie jednostka centralna.

Tabela: Zestawienie mechanizmów interwencyjnych funkcjonujących w Polsce przed i po akcesji
Rodzaj mechanizmu
Funkcjonujące w Polsce
Funkcjonujące w ramach WPR
1
2
3
Zakupy i sprzedaż interwencyjna
-masło
-półtusze wieprzowe
-zboża (pszenica i żyto konsumpcyjne)
-miód pszczeli
-cukier
- odtłuszczone mleko w proszku (OMP)
- masło
- zboża (pszenica, żyto, jęczmień, kukurydza)
- cukier
- wołowina i cielęcina (różne asortymenty)
Dopłaty do skupu produktów rolnych -zboża
-tytoń surowy
 
Dopłaty do prywatnego przechowalnictwa -masło
-OMP
-sery długo dojrzewające
-półtusze wieprzowe
- masło
- śmietana -OMP
- sery długo dojrzewające
- wieprzowina (różne asortymenty)
- wołowina i cielęcina (różne asortymenty
- baranina i kozina (różne asortymenty)
Limitowanie produkcji -cukier
-susz paszowy
-tytoń
- cukier i izoglukoza
- kwoty produkcyjne na mleko i oplata specjalna
- skrobia ziemniaczana
- len włóknisty i konopie
- susz paszowy
Opłaty pobierane od producentów -cukier - cukier
Dopłaty do produktów wycofywanych z rynku - świeże owoce i warzywa
-ryby
Dopłaty do rozdysponowania produktów (wsparcie spożycia lub przetwórstwa) -cukier na cele niespożywcze - mleko i produkty mleczarskie dla szkół
- OMP wykorzystywane w paszach
- mleko odtłuszczone w produkcji kazeiny
- masło, bezwodny tłuszcz mleczny i śmietana wykorzystywane w żywności
- masło interwencyjne przetwarzane na bezwodny -tłuszcz mleczny do bezpośredniego spożycia
- bezwodny tkiszcz mleczny (z wolnego rynku) do bezpośredniego spożycia
- masło dla instytucji non-profit
- skrobia ziemniaczana-premie dla producentów
- skrobia ziemniaczana przetwarzana na cele niespożywcze
- cukier wykorzystywany w przemyśle chemicznym
- skoncentrowany moszcz winogronowy
- przetwarzanie owoców cytrusowych
Źródło: Biuletyn ARR nr 9, 2002
po raz pierwszy będą (lub mogą być) administrowane przez ARR w 2002/03.

Po przystąpieniu Polski do UE podmioty gospodarcze będą narażone na konkurencję ze strony podmiotów działających wcześniej na obszarze Unii, dysponujących już odpowiednią wiedzą dotyczącą zasad uczestnictwa w mechanizmach rynkowych. W związku z tym do zadań ARR zarówno przed akcesją jak i po, będzie należało przekazanie beneficjentom niezbędnych informacji określających zasady funkcjonowania oraz wymogi, jakie muszą one spełnić aby wejść do programu.

Agencja płatnicza na bazie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie instytucją płatniczą dla funduszy strukturalnych i funduszy rozwoju wsi, programu SAPARD oraz dopłat bezpośrednich. Jednocześnie Agencja ograniczy swoją główną dotychczasową działalność - udzielanie dopłat do kredytów przeznaczonych na inwestycje w rolnictwie, przetwórstwie rolno-spożywczym, usługach dla rolnictwa oraz na tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich.

Do jej nowych zadań będzie należeć w szczególności:

  • sprawdzanie deklaracji wydatków z funduszy strukturalnych od instytucji zarządzających;
  • przeprowadzanie kontroli prawidłowości realizacji projektów;
  • przeprowadzanie certyfikacji wydatków wobec Komisji Europejskiej;
  • przygotowywanie i przesyłanie do Komisji wniosków o płatność;
  • koordynacja pracy nad raportami nt. nieprawidłowości w działaniu instytucji zarządzających programami operacyjnymi;
  • dokonywanie transferów finansowych do beneficjentów;
  • monitoring finansowy, gromadzenie informacji statystycznych.

Struktura terenowa agencji płatniczej utworzonej na bazie ARiMR jest trzystopniowa.

Oddział centralny agencji zajmie się ww. dopłatami, wdrażaniem i administracją WPR, a także będzie gromadzić informacje przekazywane z oddziałów terenowych. W 16 województwach powstają oddziały regionalne, a Urzędach Rejonowych w powiatach powstało 315 biur.

Do zadań Oddziałów Regionalnych ARiMR należy:

  • wprowadzanie wniosków o dotacje z Programu SAPARD (a w przyszłości środków z funduszy strukturalnych i na rozwój wsi) do komputerowej bazy danych;
  • akceptacja planów przedsięwzięcia (wniosków do realizacji), wybór wniosków w ramach posiadanych środków (w przypadkach spornych tę akceptację będzie wykonywała centrala agencji);
  • na podstawie dokumentacji poniesionych wydatków w ramach przedsięwzięcia, wyliczenie dopłaty i wysłanie wniosku do centrali agencji z prośbą o przekazanie środków;
  • kontrola i monitoring w trakcie realizacji projektów;
  • wykonanie dopłat na rzecz rolników (po otrzymaniu środków z centrali Agencji) -obecnie płatności z Programu SAPARD, a po akcesji dopłat bezpośrednich oraz z innych programów.

Zadania powiatowych biur ARiMR to:

  • przyjmowanie od rolników wniosków o przyznanie dopłat bezpośrednich;
  • kontrolą merytoryczną wniosków;
  • wprowadzanie wniosków do komputerowej bazy danych;
  • dokonywanie kontroli w terenie;
  • weryfikacją danych.

POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę