W dniu 31 marca 2001 r. Sejm przyjął ustawę o rolniczych badaniach
rynkowych.
Przyjęcie ustawy, która wejdzie w życie 1 stycznia 2002 r., wynika z polskich zobowiązań dostosowawczych do Unii
Europejskiej.
Wdrożenie ustawy będzie miało istotne znaczenie dla realizacji
zapotrzebowania na rzetelną informację o sytuacji cenowo-podażowej ze strony
uczestników rynku rolnego w Polsce. Ustawa o rolniczych
badaniach rynkowych stwarza podstawę dla prowadzenia bieżących badań poziomu
cen i wielkości obrotów artykułami rolno-spożywczymi.
Upowszechnienie wyników badań służyć będzie także decydentom na szczeblu
makroekonomicznym oraz bezpośrednio producentom podejmującym decyzje
produkcyjne. Poprzez dostosowanie badań, co do zakresu i metodologii, do wymogów
określonych w rozporządzeniach UE, po akcesji stanie się możliwe
przekazywanie informacji rynkowych przez polską administrację do instytucji UE.
Dostosowania te z uwagi na zwiększenie reprezentatywności badań wpłyną również
na podniesienie jakości tworzonych informacji o cenach artykułów rolno-spożywczych.
Dla zagwarantowania rzetelnego prowadzenia badań rynkowych, a przede wszystkim
możliwości pozyskiwania danych od podmiotów rynku rolnego, na zasadach obowiązku,
regularnie i w zakresie określonym przez rozporządzenia KE niezbędne było stworzenie podstaw prawnych, w formie ustawy.
Znaczenie informacji rynkowej dla instytucji UE, podobnie jak dla rządów
poszczególnych krajów, jest szczególnie istotne, ponieważ wiele z instrumentów
Wspólnej Polityki Rolnej realizowane jest w oparciu o notowania cen produktów
i podaży. Dotyczy to m.in. uruchamiania zakupów interwencyjnych, wycofywania z
rynku produktów i rekompensat z tym związanych, dopłat do produkcji. Poza tym
informacje z rynku rolnego są poddawane ciągłej analizie pod kątem kreowania
polityki rolnej, szczególnie związanej z wymianą handlową z krajami
trzecimi. Stanowią także istotny element analizy sytuacji dochodowej producentów
rolnych.
W odróżnieniu od badań statystycznych, ustalanych w cyklach rocznych przez
Radę Ministrów, wyniki badań rynkowych informują o bieżącej sytuacji na
rynku, poprzez natychmiastowe udostępnianie danych z notowań codziennych,
tygodniowych lub opracowywanych w innych cyklach.
Informacje o sytuacji cenowej artykułów rolno-spożywczych w dużym stopniu
determinują podejmowanie decyzji w zakresie stosowanych instrumentów. Pozwalają
również na ocenę podejmowanych decyzji. W związku z tym administracja rządowa
musi dysponować możliwościami pilnego wprowadzenia do badań rynkowych obszarów,
dla których istnieje potrzeba monitoringu. Dotyczy to m.in. przekazywania
informacji na żądanie KE dla towarów nie objętych badaniami cyklicznymi, czy
włączenia do grupy rynków reprezentatywnych grup towarów charakterystycznych
dla danego kraju.
Przyjęta ustawa ma charakter ogólny co do zakresu badań, jak i
podmiotów objętych badaniami, których uszczegółowienie założono w akcie
wykonawczym. Takie rozwiązanie legislacyjne zostało przyjęte z uwagi
na rozległość tematyki badawczej, potrzebę szczegółowego opisu asortymentu
produktów objętych notowaniami cen i obrotów oraz podmiotów objętych
badaniami, a także ze względu na zróżnicowanie częstotliwości badań oraz
formy i terminów udostępniania danych.
Zgodnie z zapisem ustawy odpowiedzialnym za realizację rolniczych badań
rynkowych jest minister właściwy do spraw rynków rolnych, do obowiązków którego
należy:
Dla usprawnienia prowadzenia badań rynkowych i jednocześnie w celu
wykorzystania doświadczeń instytucji, które dotychczas prowadziły monitoring
rynku rolnego, w projekcie zakłada się, że minister właściwy do spraw rynków
rolnych może zlecić zbieranie danych rynkowych podmiotom, które zapewnią
niezbędne warunki do zbierania tych danych, a w szczególności posiadają
warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające zbieranie danych rynkowych.
Konieczność zagwarantowania reprezentatywności gromadzonych danych, co wiąże
się z ich regularnym pozyskiwaniem, skłoniła ustawodawcę do nałożenia
na podmioty określone w akcie wykonawczym obowiązku przekazywania danych do
centralnej bazy danych usytuowanej w urzędzie ministra. Informacja o
wytypowaniu konkretnego przedsiębiorcy do notowań cen, będzie przekazywana
indywidualnie przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych.
Jednocześnie, mając na względzie ochronę interesów podmiotów objętych
badaniami rynkowymi w ustawie zawarto zapisy gwarantujące niedostępność
danych dających się zidentyfikować z konkretnym przedsiębiorcą. Udostępniane
będą wszystkim odbiorcom, tj. instytucjom rządowym, instytucjom UE,
uczestnikom rynku itd. jedynie dane zagregowane do poziomu nie pozwalającego na
identyfikację podmiotów. Wyjątek stanowią jedynie informacje pozyskiwane z
giełd towarowych, biur maklerskich i targowisk, dla których będą podawane
informacje indywidualnie, ale bez wyszczególnienia podmiotów, które na tym
rynku przeprowadziły transakcje.
Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2002 roku. Do tego
czasu musi zostać również przygotowane i podjęte rozporządzenie wykonawcze.
Projekt rozporządzenia został przygotowany i
przekazany do Sejmu. Zakłada on, że badaniami rynkowymi zostanie objętych 10
rynków branżowych: wołowiny, wieprzowiny, baraniny, drobiu i jaj, mleka, zbóż,
roślin oleistych, owoców i warzyw, bananów oraz kwiatów.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi najbliższy rok, poza pracami
metodologicznymi i technicznymi związanymi z tworzeniem systemu pozyskiwania
danych rynkowych - Zintegrowany System Rolniczej Informacji Rynkowej - zamierza
poświecić na działania przygotowujące podmioty do uczestniczenia w systemie.
Prace te będą prowadzone przede wszystkim przez specjalistów Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Departamentu Polityki Rolnej.
Wyniki badań, podobnie jak to ma dziś miejsce w przypadku biuletynów informacyjnych przygotowywanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, udostępniane i rozpowszechniane będą za pośrednictwem ośrodków doradztwa rolniczego, Krajowego Centrum Doradztwa, Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich, stron WWW, dostarczane bezpośrednio podmiotom współpracującym w ramach systemu, urzędom i instytucjom.