ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
465
z dnia 11 marca 2003 r.
w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania urzędowej kontroli środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego w procesie produkcji i w obrocie
Na podstawie art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia (Dz. U. Nr 63, poz. 634, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Urzędowa kontrola środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego w procesie produkcji i w obrocie, zwana dalej "kontrolą", obejmuje następujące czynności:
1) kontrolę stanu sanitarnego zakładu;
2) pobieranie i analizę próbek;
3) kontrolę higieny personelu;
4) kontrolę dokumentacji;
5) kontrolę obowiązujących w zakładzie wewnętrznych systemów kontroli jakości zdrowotnej i przestrzegania zasad higieny;
6) kontrolę systemu HACCP.
§ 2.
1. Kontrolę przeprowadza się zgodnie z harmonogramem opracowanym przez organ Inspekcji Weterynaryjnej oraz w przypadku podejrzenia, że środek spożywczy pochodzenia zwierzęcego nie odpowiada warunkom jakości zdrowotnej.
2. Kontrolę przeprowadza się na każdym etapie produkcji i obrotu.
3. Kontrola może dotyczyć wybranego etapu produkcji lub obrotu, które organ kontrolujący uważa za najbardziej uzasadnione do realizacji celów kontroli.
4. Czynności kontrolne, o których mowa w § 1, odbywają się w obecności przedstawiciela przedsiębiorcy.
§ 3. Kontrola stanu sanitarnego zakładu obejmuje ocenę:
1) stanu sanitarno-higienicznego budynków, linii produkcyjnych oraz otoczenia zakładu;
2) stanu czystości i porządku w pomieszczeniach produkcyjnych i socjalnych zakładu;
3) funkcjonalności pomieszczeń produkcyjnych i socjalnych ze szczególnym uwzględnieniem stref w zakładzie i krzyżowania się dróg w strefach czystych i strefach brudnych;
4) skuteczności wentylacji w pomieszczeniach produkcyjnych;
5) wyposażenia pomieszczeń produkcyjnych w niezbędne urządzenia, aparaturę i sprzęt;
6) czystości urządzeń, aparatury, sprzętu, narzędzi;
7) znakowania środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego;
8) sposobu usuwania odpadów i ścieków z zakładu;
9) skuteczności urządzeń zabezpieczających przed owadami i gryzoniami;
10) zabezpieczenia środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego przed zanieczyszczeniem, w szczególności odłamkami szkła, drewna, metalu, tworzyw sztucznych;
11) zaopatrzenia zakładu w odpowiednią ilość wody przeznaczonej do celów spożywczych i gospodarczych;
12) jakości zdrowotnej surowców, dozwolonych substancji dodatkowych i półproduktów;
13) stanu zabezpieczenia środków przeznaczonych do czyszczenia, mycia i dezynfekcji zakładu.
§ 4.
1. W ramach kontroli pobiera się próbki surowców, substancji dodatkowych i substancji pomagających w przetwarzaniu, półproduktów, produktów końcowych, składników oraz innych materiałów stosowanych w procesie produkcji.
2. Pobieranie próbek odbywa się zgodnie z metodami dostosowanymi do rodzaju środka spożywczego pochodzenia zwierzęcego, wielkości partii, warunków pobierania próbek i przeznaczenia próbek.
3. Metody pobierania próbek powinny uwzględniać liczbę oraz masę pobieranych próbek oraz liczbę miejsc lub liczbę opakowań, z których pobiera się próbki.
4. Metody pobierania próbek, sposób i częstotliwość pobierania próbek oraz wielkość próbek pobieranych z poszczególnych środków spożywczych określają Polskie Normy.
§ 5.
Z pobrania próbek do analiz sporządza się protokół, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
§ 6.
1. Próbki pobrane do analiz zaopatruje się w informację zawierającą następujące dane:
1) nazwę produktu;
2) dane identyfikacyjne partii;
3) wielkość partii, z której pobrano próbki;
4) datę i miejsce pobrania próbek;
5) imię i nazwisko osoby pobierającej próbki;
6) numer protokołu pobrania próbek.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, zamieszcza się na opakowaniu próbki, w sposób zabezpieczający przed zmianą jej treści lub zniszczeniem.
3. Pobrane i zabezpieczone próbki transportuje się i przechowuje w sposób zapewniający ich ochronę przed wpływem czynników powodujących zmianę stanu próbki.
§ 7.
1. Pobrane próbki przesyła się do uprawnionego laboratorium w celu przeprowadzenia analizy.
2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przy pobraniu próbki, w zastosowanej metodzie badania lub otrzymanym wyniku analizy, próbkę pobiera się ponownie celem przeprowadzenia powtórnej analizy.
§ 8.
Kontrola higieny personelu polega na sprawdzeniu, czy osoby biorące udział w procesie produkcji i obrocie środkami spożywczymi pochodzenia zwierzęcego przestrzegają zasad higieny oraz czy posiadają kwalifikacje w zakresie przestrzegania zasad higieny.
§ 9.
Kontrola dokumentacji polega na sprawdzeniu:
1) czy zakład został dopuszczony przez powiatowego lekarza weterynarii do prowadzenia produkcji;
2) dokumentacji dotyczącej aktualnego zakresu i rodzaju działalności prowadzonej w zakładzie;
3) specyfikacji surowców i materiałów pomocniczych;
4) dokumentacji dla materiałów i wyrobów kontaktujących się bezpośrednio ze środkami spożywczymi pochodzenia zwierzęcego;
5) świadectw zdrowia surowców i produktów;
6) dokumentacji dotyczącej wzorcowania urządzeń pomiarowych;
7) dokumentacji dotyczącej okresowego sprawdzania urządzeń, aparatów, sprzętu, narzędzi w zakładzie pod względem właściwego ich funkcjonowania, sporządzonej przez upoważnione do tego organy na podstawie pomiarów własną aparaturą;
8) danych z wydruków urządzeń automatycznie rejestrujących parametry procesów technologicznych;
9) dokumentacji pokontrolnej z przeprowadzonych kontroli;
10) dokumentacji dotyczącej wykonania zaleceń pokontrolnych;
11) harmonogramów dotyczących szkoleń pracowników.
§ 10.
Kontrola obowiązujących w zakładzie wewnętrznych systemów kontroli jakości zdrowotnej i przestrzegania zasad higieny polega na sprawdzeniu dokumentacji dotyczącej:
1) wyników badania wody;
2) czyszczenia, mycia i dezynfekcji urządzeń i sprzętu;
3) stanu zdrowia pracowników;
4) danych z rejestrów temperatury przechowywania środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego;
5) skuteczności zabezpieczenia zakładu przed owadami i gryzoniami;
6) sposobu zabezpieczenia środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego przed zanieczyszczeniem, w szczególności odłamkami szkła, drewna, metalu, tworzyw sztucznych;
7) dokumentacji dotyczącej stanu sanitarno-higienicznego budynków, linii produkcyjnych i otoczenia zakładu.
§ 11.
Kontrola systemu HACCP polega na sprawdzeniu:
1) opracowanego planu systemu HACCP;
2) określenia krytycznych punktów kontroli w celu wyeliminowania lub zminimalizowania wystąpienia zagrożeń jakości zdrowotnej żywności;
3) systemu monitorowania krytycznych punktów kontroli oraz sprawdzenia stwierdzonych podczas monitorowania zagrożeń jakości zdrowotnej żywności;
4) działań korygujących, jeżeli krytyczny punkt kontroli nie spełnia wymagań.
§ 12.
1. Przedsiębiorca, którego działalność była poddana kontroli, może w terminie 14 dni od daty doręczenia protokołu kontroli, o którym mowa w art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, zgłosić zastrzeżenia do protokołu.
2. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu kontroli organ kontrolujący rozpatruje wniesione zastrzeżenia w ciągu 7 dni od dnia ich wniesienia i, jeżeli to konieczne, przeprowadza dodatkową kontrolę. W przypadku uznania zgłoszonych zastrzeżeń w protokole dokonuje się stosownych zmian, uzasadniając ich wprowadzenie.
3. Protokół po wprowadzeniu zmian, o których mowa w ust. 2, podpisuje organ kontrolujący i przedstawiciel przedsiębiorcy.
4. W przypadku nieuznania zastrzeżeń w całości lub w części, organ kontrolujący przekazuje niezwłocznie swoje stanowisko na piśmie zgłaszającemu zastrzeżenia.
§ 13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 6 i § 11, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:
A. Tański
* Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem
administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 32, poz.
305).
** Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r.
Nr 128, poz. 1408, z 2002 r. Nr 135, poz. 1145 i Nr 166, poz. 1362 oraz z 2003
r. Nr 52, poz. 465.