Nowelizacja ustawy o podatku rolnym jest związana ze zmianą przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz z nowymi rozwiązaniami przyjętymi w ustawie o podatku leśnym.
Najważniejsze zmiany dotyczą:
wprowadzenia obowiązku opodatkowania podatkiem rolnym wszystkich gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych. Wprowadzenie tego przepisu rozwieje wątpliwości związane z pobieraniem podatku od nieruchomości od gruntów, które nie spełniają normy obszarowej gospodarstwa rolnego;
zmiany definicji gospodarstwa rolnego – do jego powierzchni zaliczane będą grunty zadrzewione i zakrzewione, położone na użytkach rolnych;
nowej definicji podmiotów będących podatnikami podatku rolnego. Określono, że płatnikami tego podatku są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki bez osobowości prawnej. W projekcie ustawy określono również, kto jest płatnikiem podatku rolnego w przypadku, gdy grunty stanowią współwłasność lub są w posiadaniu kilku podmiotów;
sprecyzowania, w jakich przypadkach podstawę opodatkowania stanowi powierzchnia gruntów liczona w hektarach, a w jakich - w hektarach przeliczeniowych. Jest to związane z objęciem podatkiem niektórych gruntów podlegających do tej pory podatkowi od nieruchomości;
określenia stawki podatku rolnego od gruntów niewchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Uzasadnieniem tego rozwiązania jest fakt, że podatkiem rolnym objęto wszystkie użytki rolne, bez względu na to, czy stanowią gospodarstwo rolne, czy nie. Podatek ten ustalono w wysokości dwukrotnie wyższej od podstawowej stawki podatku rolnego. Ten sposób jest korzystniejszy od obecnie obowiązującego, ponieważ grunty te opodatkowane są znacznie wyższym podatkiem od nieruchomości;
określenia organu podatkowego właściwego rzeczowo w tych sprawach (sprecyzowano też sposób płatności oraz zasady płacenia podatku);
podziału zwolnień na przedmiotowe i podmiotowe. Ze względu na niską produktywność, proponuje się wprowadzenie zwolnienia dla gruntów zadrzewionych i zakrzewionych, istniejących na użytkach rolnych. Przyjęto również zapis przewidujący możliwość zwolnienia od podatku dla gruntów nabywanych i obejmowanych w trwałe zagospodarowanie w celu utworzenia nowego lub powiększonego gospodarstwa rolnego. Zwolnienie od podatku dla gruntów otrzymanych w drodze wymiany lub scalenia i powstałych w wyniku zagospodarowania nieużytków będzie mieć zastosowanie wyłącznie w gospodarstwach rolnych. Proponuje się również utrzymanie zwolnień podatkowych w stosunku do gruntów zajętych przez zbiorniki wody zaopatrujące ludność, gruntów pod wałami przeciwpowodziowymi i terenów wpisanych do rejestru zabytków;
definicji budynków inwentarskich (zgodnie z jej nowym brzmieniem będą nimi budynki służące hodowli i utrzymaniu zwierząt gospodarskich);
doprecyzowania przepisów, które mówią o zwolnieniach i ulgach. Określono, jakie stosuje się z urzędu, a jakie na wniosek podatnika.
Nowelizacja ustawy o podatku rolnym nie spowoduje dodatkowych skutków dla budżetu państwa. Wprowadzone zmiany będą natomiast korzystne dla posiadaczy gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne.