Posłowie z sejmowej komisji infrastruktury przerwali w środę prace nad poselskim projektem nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Powodem przerwy jest brak jednolitego stanowiska rządu w sprawie poprawek zgłoszonych do tego projektu.
Nowelizacja zmierza do ujednolicenia przepisów o opłacie paliwowej zawartych w tej ustawie z nowymi przepisami ustawy o podatku akcyzowym. Z dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej pojęcie importu odnosi się wyłącznie do przywozu towarów z krajów nienależących do UE, zaś przywóz z krajów UE jest określany jako zakup wewnątrzwspólnotowy. Nowelizacja zmierza do tego, by również taki zakup był obciążony opłatą paliwową.
W trakcie środowych obrad komisja miała pracować nad projektem oraz zgłoszonymi do niego poprawkami poselskimi. Niektóre mają charakter zasadniczy, np. jedna z nich precyzuje definicję paliw, które mają podlegać opłacie. Obecny na posiedzeniu przedstawiciel Ministerstwa Finansów uznał, że nie jest w stanie bez przygotowania zaprezentować stanowiska swojego resortu. Wobec tego komisja przerwała pracę i poprosiła przedstawicieli administracji o uzgodnienie stanowiska w ciągu tygodnia.
Nowelizację ustawy o autostradach płatnych, wprowadzającą opłatę paliwową, parlament uchwalił w listopadzie ubiegłego roku. Wpływy z opłaty (około 1 mld zł rocznie) są lokowane na koncie Krajowego Funduszu Drogowego, który nimi gospodaruje. Pieniądze mają być przeznaczane na budowę, modernizację oraz utrzymanie autostrad i dróg krajowych.
Rządowy program przewiduje m.in. wybudowanie w latach 2002-2010 około 1,7 tys. km autostrad i dróg ekspresowych. Przyjmując koszt budowy jednego kilometra autostrady na 20 mln zł, a drogi ekspresowej na 15 mln zł - na budowę autostrad trzeba przeznaczyć w tym czasie 34 mld zł, a na budowę dróg ekspresowych 22,5 mld zł - podano wówczas w uzasadnieniu do rządowego projektu zmiany ustawy.
Z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podanych w kwietniu br. wynika, że w tym roku ma być zmodernizowanych 1,5 tys. km dróg (dróg krajowych jest w Polsce 18 tys. km). Do roku 2001 modernizowano średnio 200 km dróg rocznie.