W § 1 wspomnianej ustawy czytamy, że jeśli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mają prawo do korekty wcześniej złożonych deklaracji. W praktyce oznacza to, że organ podatkowy ma obowiązek wskazać podatnikowi przepis zabraniający mu korekty. Sam podatnik nie musi jednak za wszelka cenę udowadniać swego prawa, gdyż korekta w obecnym stanie prawnym jest regułą.
Co się zaś tyczy korekty deklaracji zmieniającej kwestię nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, to obecnie należy po prostu wykazać kwotę nadwyżki do zwrotu.
Zmiany objęły też korektę po zakończeniu kontroli podatkowej. Teraz można skorygować deklarację także w zakresie nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli, o czym stanowi art. 81b § 1 pkt 2 lit. a). Korekta w tym charakterze nie będzie jednak możliwa po zakończeniu postępowania podatkowego (art. 81 §1 pkt 2). Poprawki w deklaracji będzie można wprowadzić jedynie w "zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego".
Warto także wspomnieć o szczególnym, nowym art. 81b § 3. Zgodnie z nim, prawo do korekty po zakończeniu kontroli podatkowej nie ma zastosowania w odniesieniu do podatku od towarów i usług. Należy zatem wnioskować, że zakończona kontrola podatkowa zamyka podatnikowi drogę do korekty, niezależnie od deklaracji VAT, niezależnie od zaistniałych nieprawidłowości.