Wzrost eksportu polskiego mięsa drobiu do krajów trzecich. ( na podstawie Agrotydzień BGŻ nr 398 z 22 czerwca 2015 r. )
29 czerwca 2015
BGŻ ocenia na podstawie danych Eurostat za okres od stycznia do kwietnia 2015 r. że obecnie siłą napędową utrzymującą wysoką dynamikę polskiego eksportu mięsa drobiu w bieżącym jest wzrost tego eksportu poza Unię Europejską.
Rynek Drobiu
Jak wynika z danych Eurostat w okresie pierwszych czterech miesięcy 2015 r. eksport poza UE zwiększył się w skali roku o 45% do poziomu ok. 56 tys. t. W porównaniu z poprzednim rokiem oznacza to znaczną intensyfikację sprzedaży. Dla porównania w 2014 r. tempo wzrostu w analogicznym okresie było na znacznie niższym poziomie, ok. 8%.
Odwrotne tendencje można było zauważyć dla wywozu nieprzetworzonego mięsa drobiowego na rynek wspólnotowy. W analizowanym okresie I-IV br. sprzedaż do pozostałych krajów członkowskich wyniosła ok. 201 tys. t, tj. 11% więcej niż przed rokiem. Oznacza to wyhamowanie dynamiki wzrostu wobec 17% odnotowanych w 2014 r.
Należy jednak podkreślić´, że cały czas głównym odbiorcą surowca z Polski jest rynek UE (78% eksportu), gdzie głównymi importerami pozostają Niemcy, Wielka Brytania, Francja oraz Republika Czeska. W porównaniu do poprzednich lat, kiedy to prym wiodły Niemcy, obecnie wzrost eksportu na rynek wspólnotowy napędzany jest przez Francję, Wielką Brytanię z dynamiką na poziomie odpowiednio 24% (3,6 tys. t) i 20% (3,6 tys. t) w okresie I-IV 2015 r. Ponadto w analizowanym okresie dwukrotnie zwiększyła się sprzedaż do Belgii. Jednak wolumen jest nadal o połowę mniejszy od sprzedaży na rynek brytyjski.
Z kolei, jak wynika z danych Eurostat, na rynkach pozaunijnych systematycznie rośnie sprzedaż do Beninu. W okresie pierwszych czterech miesięcy 2015 r. wzrosła ona
o 17% do 11 tys. t. Kraj ten tym samym pozostaje głównym pozaunijnym odbiorcą surowca z Polski. Niemniej, mięso drobiowe jest później często reeksportowane do sąsiednich krajów w Afryce.