Sektor mięsny jest największym działem przemysłu spożywczego w Polsce, a mięso, podroby i przetwory mięsne są jednymi z głównych towarów eksportowych w grupie produktów rolno-spożywczych. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej i włączenie do Jednolitego Rynku Europejskiego spowodowało wzrost wymiany handlowej w zakresie produktów pochodzenia zwierzęcego. Warto podkreślić, że branża mięsna odnotowuje relatywnie dobre wyniki w handlu zagranicznym na tle innych branż przemysłu spożywczego w bieżącym okresie osłabienia koniunktury gospodarczej.
W eksporcie mięsa i jego produktów w polskim handlu zagranicznym dominują wieprzowina i drób (po ok. 40%), natomiast udział wołowiny wynosi ok. 20%. Wolumin eksportu wieprzowiny, wołowiny i drobiu przedstawiono w tab. 1.
W latach 2010-2013 wielkość eksportu ogółem zwiększyła o 33%, głównie ze względu na zwiększenie wolumenu eksportu wieprzowiny (wzrost o 46% w badanym okresie) i drobiu (wzrost o 43% w badanym okresie). Z danych IERiGŻ wynika, że eksport mięsa wieprzowego w 2013 r. wyniósł 438 tys. ton (w wadze produktu), a jego wartość oszacowano na 912,3 mln EUR. Dla porównania w 2010 r. wolumin eksportu mięsa wieprzowego wyniósł 252,1 tys. ton, a wartość eksportu wyniosła 440,1 mln EUR. W badanym okresie nastąpił wyraźny wzrost cen szynek, kiełbas i mięsa wieprzowego wędzonego i solonego w handlu zagranicznym. Wysoką dynamikę wzrostu eksportu odnotowano również w przypadku mięsa drobiowego. W badanych latach polskie produkty drobiarskie odznaczały się wysoką konkurencyjnością, zwłaszcza na unijnym rynku. Konkurencyjne ceny mięsa drobiowego w stosunku do mięsa czerwonego oraz walory kulinarne i zdrowotne mięsa drobiowego to główne determinanty wysokiego tempa wzrostu eksportu żywca, mięsa i przetworów drobiowych. W 2013 r. eksport drobiu wyniósł 699,5 tys. ton, tj. o 211,1 tys. ton więcej aniżeli w 2010 r. W badanych latach najmniejszą skalę i wahania w eksporcie odnotowano w przypadku wołowiny. Podkreślić przy tym należy, że w latach 2010-2013 udział wołowiny w strukturze polskiego eksportu mięsa zmniejszył się z 25,5% w 2010 r. do 19,1% w 2013 r. W 2013 r. wolumin eksportu wołowiny wyniósł 323,1 tys. ton, a wartość eksportu oszacowano na 992,1 mln EUR.
Perspektywa zwiększenia eksportu polskiego mięsa na najbliższe lata uzależniona jest zarówno od sytuacji na rynku krajowym, jak i na rynku światowym. Istotne z punktu widzenia wewnętrznych uwarunkowań zwiększenia eksportu polskiego mięsa są regulacje prawne, m.in. zakaz uboju rytualnego. W większości krajów UE istnieje możliwość uboju rytualnego, ponadto niektóre państwa w ostatnim czasie zniosły taki zakaz (we wrześniu br. ubój rytualny zalegalizowano na Litwie). Z uwagi na to, że głównym partnerem handlowym Polski w handlu mięsem i jego produktami są kraje członkowskie Unii Europejskiej, szczególnie istotna będzie koniunktura na rynku europejskim. Istotna dla zwiększenia polskiego eksportu jest dalsza dywersyfikacja rynków zbytu, w tym m.in. na chłonne rynki azjatyckie i bliskowschodnie. Wymaga to podjęcia działań promujących polskie produkty mięsne oraz poniesienia nakładów na sfinansowanie inwestycji eksportowych. Interesującym kierunkiem geograficznym handlu zagranicznego mięsem są również kraje afrykańskie (m.in. RPA). Wzrost konkurencyjności polskiego mięsa na rynkach światowych uwarunkowana jest procesami międzynarodowej integracji i globalizacji (redukcja taryf celnych, zniesienie subsydiów eksportowych itp.).
7501997
1