Jest doskonała jak niebo, możesz nosić w niej zakupy, zabrać ją na wycieczkę albo dać ją komuś bliskiemu – głosi ulotka, jaką przygotował Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć, w związku z właśnie rozpoczętą ogólnopolską kampanią "Dobra Torba", mającą promować ekologiczne, płócienne torby na zakupy.
Obecnie obserwuje się wzrost zainteresowania tego typu torbami. Ludzie
coraz częściej po nie sięgają, jednak wciąż brak ich na rynku. Dlatego już
niedługo płócienne torby pojawią się w krakowskich sklepach – poinformowała
Katarzyna Terlecka ze Stowarzyszenia Polska Zielona Sieć.– Będziemy
wprowadzać je do sklepów, przekonując konsumentów, że płócienne torby stanowią
alternatywę dla mniej trwałych, brzydszych i nieprzyjaznych dla środowiska
plastikowych reklamówek. Kluczem do sukcesu, prócz odpowiednich ustaw, jest
jednak zaangażowanie zwykłych ludzi. To właśnie oni, kupując ekologiczną torbę,
mogą się przyczynić do ochrony środowiska w naszym
mieście.
Kampania "Dobra Torba" odbywa się równolegle w
Białymstoku, Szczecinie, Lublinie, Łodzi oraz Wrocławiu i jest największym tego
typu przedsięwzięciem w kraju. Wyprodukowano ok. 60 tys. płóciennych toreb (do
krakowskich sklepów trafić ma 5 tys.). Obecnie stowarzyszenie prowadzi rozmowy z
placówkami handlowymi, w których odbywać się ma sprzedaż toreb (sugerowana cena
to 3 zł). Chcemy, by w możliwie jak największej ilości miejsc można
było kupić ekologiczne torby. Mamy nadzieję, że właściciele krakowskich sklepów
włączą się w kampanię – mówią pomysłodawcy akcji. W sklepach, prócz
toreb, znajdą się także plakaty oraz materiały promocyjne.
Wraz z
akcją promującą płócienne torby rozpoczął się także II etap kampanii "Butelko
zwrotna wróć!", mający promować opakowania wielorazowego użytku. Już w zeszłym
roku Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych i Towarzystwo na rzecz Ziemi
stworzyły program edukacyjny "ZIELONA BUTELKA". Przygotowaliśmy specjalny
pakiet informacyjny, przeznaczony dla właścicieli krakowskich sklepów, urzędów,
instytucji i szkół. W jego skład wchodzi m.in.: plakat zachęcający do używania
opakowań wielorazowych, wywieszka z informacjami o oznaczeniach stosowanych na
opakowaniach oraz płócienna torba – poinformowała Iwona Głuszyńska z
Towarzystwa na rzecz Ziemi. – Jednym z głównych celów akcji jest
wsparcie wdrażania Ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Poprzez
kampanię chcemy też kształtować odpowiednie zachowania konsumenckie, bo przecież
każdy z nas może ograniczyć produkcję śmieci, kupując napoje w szklanych
butelkach zwrotnych, a nie w plastikowych.
Dzięki dotacji
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, akcja ta będzie
miała zasięg ogólnokrajowy. Włączyć się ma do niej 10 organizacji pozarządowych
z całej Polski, które otrzymają środki finansowe i materiały do prowadzenia
kampanii regionalnych.