Centralne Laboratorium Naftowe, PKN Orlen SA i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kielcach zawarły porozumienie o współpracy w badaniach nad wykorzystaniem paliw z zawartością biokomponentów w silnikach miejskich autobusów.
Kieleckie badania obejmą ocenę stopnia zużycia silników oraz elementów układu zasilania, a także degradacji materiałów infrastruktury do składowania i dystrybucji paliw. Mają ponadto ujawnić różnice w przebiegu eksploatacji silników zasilanych biopaliwem a tradycyjnym paliwem, a także stopień skażenia powietrza składnikami spalin z nowych paliw – poinformował w piątek dyrektor biura ds. biopaliw PKN Orlen Andrzej Gmyrek. W jego ocenie to "pierwszy w Polsce na taką skalę" program pilotażowy dotyczący wykorzystania biopaliw. Jest zgodny z priorytetami badawczymi UE, toteż sfinansuje go Komitet Badań Naukowych.
Według dyrektora MPK w Kielcach Stanisława Nowaka, na wyselekcjonowanej grupie 12 autobusów "przetestowane zostanie tego roku 200 tys. litrów mieszanki paliwowej z większą zawartością biokomponentów".
"Opracowanie i wdrożenie technologicznych procedur wprowadzania estrów metylowych oleju rzepakowego do oleju napędowego w fazie jego produkcji wraz z kryteriami oceny degradacji materiałów w silnikach wysokoprężnych przygotował PKN Orlen" – powiedział dyrektor Centralnego Laboratorium Naftowego Andrzej Kulczycki.
Testy eksploatacyjne kieleckich autobusów poprzedzone zostaną pracami badawczo-rozwojowymi w specjalistycznych pracowniach naukowych. Nadzór nad programem obejmie Centralne Laboratorium Naftowe, Wydział Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej i Instytut Transportu Samochodowego.
W przyjętym przez Komisję Europejską scenariuszu rozwoju wykorzystania paliw płynnych na Starym Kontynencie w odniesieniu do biopaliw zakłada się kilkuprocentowy rokrocznie wzrost ich udziału w zużyciu olejów napędowych i benzyn.
Pozytywne i negatywne skutki stosowania biopaliw w silnikach spalinowych badane są w różnych ośrodkach na świecie, jednak wyniki tych badań nie są udostępniane – poza kręgiem uczestników – ze względu na swą wartość handlową.