Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Rozmawialiśmy z Panią Agnieszką Baker z firmy BASF

27 czerwca 2005



Czy potwierdzi Pani opinię, że nie ma takiej dziedziny życia, w której produkty BASF nie miałyby zastosowania?

Agnieszka Baker: Pełna paleta produktów BASF to lista z ok. 8 tys pozycji, z którymi spotykamy się na codzień, podam tylko kilka przykładów: styropian, barwnik syntetyczny - indygo do farbowania jeansów, glisantyna – płyn do chłodnic, substancja pochłaniająca wilgoć w Pampersach, środki ochrony roślin, dodatki do pasz, witaminy, substancje zapachowe w kosmetykach itd. Sprzedajemy między innymi wysoko uszlachetnione chemikalia, innowacyjne półprodukty do dalszej przeróbki, farby, tworzywa sztuczne, poliuretany, środki ochrony roślin. BASF zaopatruje w swoje produkty rolnictwo, podobnie jak przemysł farmaceutyczny, kosmetyczny i środków czyszczących.


Większości ludzi nazwa BASF kojarzy się z kasetami wideo, czy też taśmami magnetofonowymi. Zapewne niewiele osób wie, że pierwszymi produktami koncernu były barwniki. Proszę nam przypomnieć na jaki okres przypadają początki firmy i od kiedy datuje się obecność BASF na polskim rynku?

Agnieszka Baker: W dniu 6 kwietnia 2005 r. firma BASF, największe na świecie przedsiębiorstwo branży chemicznej, obchodziła jubileusz 140-lecia istnienia. „140 lat naszej historii to 140 lat odpowiedzialności za klientów, pracowników, akcjonariuszy i sąsiadów”, mówi dr Jürgen Hambrecht, przewodniczący zarządu spółki akcyjnej BASF AG. Dzięki naszym sukcesom i nowoczesnym rozwiązaniom pragniemy nadal z radością patrzeć w przyszłość.”

Historia firmy BASF: 140 lat przyszłości

Firma BASF powstała 6 kwietnia 1865 r. W tym dniu Friedrich Engelhorn, z zawodu złotnik, a później właściciel fabryki gazu świetlnego, założył spółkę akcyjną „ B adische A nilin- & S oda- F abrik”, w której miały być produkowane barwniki w Ludwigshafen. Dzisiaj firma BASF jest wiodącym na świecie przedsiębiorstwem branży chemicznej, osiągającym obroty przekraczające w 2004 r. 37 milionów euro i zatrudniającym na całym świecie 82.000 pracowników.

Jeszcze pod koniec XIX wieku BASF zdobyła wiodącą pozycję na światowym rynku farb. Wraz z uruchomieniem pierwszej na świecie przemysłowej linii syntezy amoniaku w zakładach w Oppau (1913) rozpoczął się nowy etap w historii przedsiębiorstwa: era nawozów sztucznych. Pionierskie działania BASF prowadzące do produkcji syntetycznych nawozów sztucznych przyczyniły się w istotny sposób do niezbędnej wówczas intensyfikacji produkcji rolniczej.

BASF jest wiodącym na świecie przedsiębiorstwem chemicznym: The Chemical Company. Działa w branży chemikaliów, tworzyw sztucznych, produktów uszlachetnionych, środków ochrony roślin, żywności, odczynników precyzyjnych oraz ropy naftowej i gazu ziemnego. Dostarczając inteligentne rozwiązania i wysokiej jakości produkty, BASF pomaga swoim klientom we wszystkich niemal branżach w skutecznej realizacji zadań. BASF opracowuje nowoczesne technologie i wykorzystuje je przy poszukiwaniu nowych szans na rynku. Firma łączy sukces ekonomiczny z ochroną środowiska i społeczną odpowiedzialnością, przyczyniając się do zapewnienia dobrych warunków życia w przyszłości. W 2004 r. firma BASF osiągnęła przy pomocy swoich 82 tysięcy pracowników obroty przekraczające 37 miliardów euro. BASF jest notowana na giełdzie we Frankfurcie (BASF), Londynie (BFA), Nowym Jorku (BF), Paryżu (BA) i Zurychu (AN). Dalsze informacje na temat firmy BASF dostępne są w Internecie na stornie www.basf.de .

Historia i teraźniejszość BASF w Polsce

W czasach, kiedy przedsiębiorstwa zagraniczne nie mogły działać w Polsce bezpośrednio i samodzielnie, czyli w już w latach pięćdziesiątych XX wieku, BASF rozpoczął współpracę z państwowym Przedsiębiorstwem Handlu Zagranicznego Transactor. Po politycznych zmianach końca lat osiemdziesiątych BASF ustanowił w roku 1990 swoje własne przedstawicielstwo w naszym kraju. Dwa lata później zarejestrowana została spółka kapitałowa BASF Polska Sp. z o.o. W roku 1994 jako pierwszy zagraniczny koncern chemiczny BASF wybudował swój własny budynek biurowy w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich.

W 1997 roku BASF kupił od Polfy Kutno wytwórnię koncentratów paszowych (premiksów), dokonując w ten sposób pierwszej inwestycji w działalność produkcyjną w Polsce.

BASF Polska Sp. z o.o. jest na rynku polskim ważnym partnerem w przemyśle i rolnictwie. W swojej obecnej formie powstała w 1992 roku. Oferuje ponad 8-tysięczną paletę produktów i rozwiązań w prawie wszystkich branżach, m.in. w budownictwie, rolnictwie, petrochemii, przemyśle samochodowym, elektronicznym, włókienniczym, opakowań i artykułów spożywczych, papierniczym, kosmetycznym i środków czyszczących. BASF Polska zatrudnia łącznie 201 pracowników. Centrala firmy mieści się w Warszawie. BASF posiada także zakład premiksów w Kutnie oraz 4 pola doświadczalno-demonstracyjne, gdzie prowadzone są badania w lokalnych warunkach glebowo-klimatycznych nad nowoczesnymi środkami ochrony roślin.  W Kutnie wytwarzane są mieszanki do pasz dla zwierząt, które spełniają najwyższe światowe standardy jakości (ISO 9001:2000 i ISO 140001). W roku 2004 BASF Polska osiągnęła obrót przekraczający 1,19 mrd PLN.

Jaki asortyment produktów kierujecie Państwo na rynek rolno-spożywczy?

Agnieszka Baker: Jeśli chodzi o dział, który reprezentuję są to środki ochrony roślin - długa lista fungicydów , herbicydów, insektycydów i regulatorów wzrostu przeznaczonych do ochrony właściwie wszystkich gatunków roślin rolniczych i ogrodniczych.

Dział Żywienia Zwierząt natomiast oferuje szeroką paletę premiksów paszowych, mieszanek paszowych uzupełniających oraz dodatków paszowych ( witaminy, enzymy paszowe, barwniki, kwasy organiczne, aminokwasy).

BASF Polska a konkretnie Dział Chamikaliów jest istotnym dostawcą witamin oraz barwników – karotenoidów w różnych formach - dla polskiego przemysłu spożywczego.


Na swojej stronie internetowej zamieściliście Państwo pytanie: Jak wyżywimy niebawem dziesięć miliardów ludzi? z sugestią, że znacie Państwo odpowiedź na to pytanie. Czy tak jest istotnie?

Agnieszka Baker: Znalezienie odpowiedzi na to pytanie jest jednym z najistotniejszych problemów naszych czasów. A zależy to w dużej mierze właśnie od ciągłego unowocześniania technologii w rolnictwie a w konsekwencji -osiągania jak najwyższych plonów o jak najwyższej jakości z malejących wziąż za sprawą urbanizacji oraz stepowienie powierzchni pod uprawy roślin.

Nasza firma przyczynia się do rozwiązywania tego problemu poprzez oferowanie najnowocześniejszych środków ochrony roślin a także poprzez badania nad roślinami, które nawet w warunkach niemal pustynnych mogłyby plonować.



Czy ogłoszony przez BASF konkurs fotograficzny pt. „ Niewidoczny wkład w widoczne osiągnięcia” jest skierowany także do branży rolno-spożywczej?

Agnieszka Baker: Oczywiście – konkurs ma charakter otwarty i każdy może wziąć w nim udział.


Kiedy czytamy i słuchamy informacji na temat koncernu BASF wychwytujemy słowa: największy, najbardziej liczący się na świecie. Czy za tymi określeniami stoją dane o wynikach finansowych, liczba branż i produktów, medale, wyróżnienia i dyplomy?

Agnieszka Baker: Częsciowo odpowiedziałam na to pytanie już wcześniej (patrz odp. do pyt. 1 i 2). Lista wyróżnień i nagród, jakie otrzymał sam koncern BASF czy też jego produkty jest bardzo długa. Ja wspomnę jedynie o jednej z najbardziej prestiżowych.

Otóż w roku 2003 a także w 2005 BASF została wybrana, przez renomowany amerykański magazyn gospodarczy Fortune, najbardziej podziwianym przedsiębiorstwem branży chemicznej.

Ranking przedsiębiorstw „World's most admired companies“ publikowany jest corocznie przez Fortune, który w czwartym kwartele poprzedniego roku przeprowadził ankietę wśród ponad 10 000 managerów z 345 przedsiębiorstw na całym świecie. Firmy oceniane są w poszczególnych branżach według dziewięciu kryteriów:

  • Styl kierowania firmą
  • Jakość produktów i usług
  • Innowacyjność
  • Długookresowy wzrost wartości akcji
  • Siła finansowa 
  • Aktrakcyjność jako pracodawca
  • Odpowiedzialność socjalna oraz względem środowiska naturalnego
  • Sensowne zarządzanie majątkiem
  • Globalna strategia biznesowa

Przy nakładzie jednego miliona egzemplarzy magazyn Fortune jest wiodącym magazynem gospodarczym na rynku międzynarodowym.

Drugie wyróżniene, o którym chciałabym wspomnieć jest miano „Firmy najbardziej przyjaznej środowisku wśród firm notowanych na giełdzie niemieckiej DAX 30“. W ankiecie przeprowadzonej w Niemczech w r. 2004 na zlecenie magazynu gosp. IMPULSE oraz niem. TV ZDF na pytanie „ Które przedsiębiorstwo robi szczególnie dużo na rzecz ochrony środowiska” 28% respondentów wymieniło firmę BASF.


Dla tak liczącej się na świecie firmy, z całą pewnością ważna jest dzisiaj tzw. strategia zrównoważonego rozwoju, zwanego inaczej ekorozwojem. Jakie działania podejmujecie Państwo w tym zakresie?

Agnieszka Baker: Strategia zrównoważonego rozwoju jest bardzo istotną częścią naszej strategii działania. Zawsze kierujemy się w naszych poczynaniach nie tylko ich wartością ekonomiczną ale również aspektami ekologicznymi i społecznymi. Bez tego nasza firma nie byłaby w stanie tak efektywnie i z takimi sukcesami egzystować na międzynarodowym, globalnym rynku. Ponieważ jest to bardzo złożony i obszerny temat, to odsyłamy do naszej strony internetowej: http://corporate.basf.com/en/sustainability/?id=VfUnz7-edbcp2Go.

W jaki sposób docieracie Państwo z coraz większą ilością informacji do rolników?

Agnieszka Baker: Umiejętność odpowiedniego nawożenia i ochrony upraw jest najbardziej wyrafinowaną sztuką rolniczą i dlatego BASF Polska położyło szczególny nacisk na fachowe doradztwo. Przez cały rok czynna jest Infolinia pod numerem

*022- 570-99-90 , gdzie można zasięgnąć porady profesjonalistów w sprawach związanych z uprawą roślin. W czasie wegetacji prowadzimy sygnalizację występowania chorób i szkodników na 690 stronie telegazety I i II Programu TVP . Wiele informacji o naszej firmie można znaleźć także na naszej nowej stronie www.agro.basf.pl , gdzie między innymi można skorzystać z serwisu pogodowego lub też uzyskać bardziej szczegółowe informacje nt. ochrony roślin systemami BASF.

Dziękuję za rozmowę


POWIĄZANE

Niemcy coraz mocniej naciskają na jak najszybsze zawarcie umowy o wolnym handlu ...

Pakt konkurencyjności przedstawiony przez prezydencję węgierską, Deklaracja Buda...

Rolnictwo 4.0 – nie ma konieczności dwukierunkowej wymiany danych w robotach! Za...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę