Rozmawiam z Panem Jackiem Nowakowskim Dyrektorem na Polskę firmy KLEFFMANN. Proszę nam krótko przedstawić firmę
Jacek Nowakowski: KLEFFMANN jest międzynarodową agencją badawczą specjalizującą się w badaniu i analizie rynku rolnego. Obecni jesteśmy na wszystkich najważniejszych rynkach AGRO w Europie jak również na innych kontynentach. W Polsce działamy z sukcesem już od ponad 10 lat.
Czy może Pan dokładniej przybliżyć naszym internautom działalność firmy KLEFFMANN?
Jacek Nowakowski: Najogólniej mówiąc dostarczamy firmom i różnego rodzaju instytucjom informacje rynkowe niezbędne do podejmowania właściwych decyzji. Każda firma podejmuje codziennie różnego rodzaju decyzje i wszystkie obarczone są zawsze pewnym stopniem ryzyka. Korzystając z wyników badań rynkowych można to ryzyko ograniczyć do minimum i mieć większą pewność, iż podejmuje się decyzje, których rzeczywiście oczekuje rynek a których nie zawsze spodziewa się konkurencja. KLEFFMANN realizuje zarówno badania ilościowe – określające np. strukturę danego rynku, definiujące segmenty i grupy docelowe, jak i badania jakościowe np. badania świadomości i wizerunku marki czy satysfakcji i lojalności klientów. Cel badawczy definiowany jest zawsze przez Klienta, który określa jakich informacji potrzebuje i czemu mają one służyć. Od tego też zależą stosowane przez nas metody i techniki badawcze np. wywiady indywidualne, wywiady pogłębione, grupy dyskusyjne, wywiady telefoniczne CATI czy analizy desk research.
Jakie dają Państwo gwarancje skuteczności i rzetelności badań, swoim obecnym i przyszłym klientom.
Jacek Nowakowski: Chyba najlepszą gwarancją jakości naszej pracy jest grono naszych klientów. Z wieloma z nich współpracujemy praktycznie od początku naszej obecności w Polsce, czyli od ponad 10 lat. Firmy te budują swoje strategie marketingowe i handlowe bazując między innymi na wynikach naszych badań i odnoszą sukcesy.
Wszystkie projekty badawcze realizujemy zgodnie z zasadami kodeksu ESOMAR, który wyznacza standardy pracy dla całej branży badawczej. Zatrudniamy również fachowców z branży AGRO, którzy doskonale rozumieją i znają jej specyfikę i którzy potrafią wyniki badań przełożyć na wartościowe wnioski i rekomendacje dla klienta.
Sektor AGRO to szerokie pojęcie, proszę powiedzieć dla jakich firm czy instytucji, o jakim profilu działalności, wykonują Państwo badania.
Jacek Nowakowski: Współpracujemy z czołowymi, międzynarodowymi koncernami chemicznymi, firmami nasiennymi, producentami nawozów, pasz, środków weterynaryjnych, producentami sprzętu rolniczego oraz wydawnictwami rolniczymi. Wielu z nich korzysta z naszych usług nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach, z niektórymi współpracujemy na zasadach wyłączności to znaczy, że realizujemy dla danego partnera wszystkie projekty badawcze w skali świata, ale równocześnie nie możemy pracować dla firm będących dla niego bezpośrednim konkurentem. Realizujemy również projekty dla firmy pośrednio związanych z branżą rolną, które chcą lepiej poznać jej specyfikę i dostosować swoje produkty czy usługi do obowiązujących w niej wymagań.
Jak już mogliśmy przeczytać na łamach naszego portalu firma KLEFFMANN w trakcie targów FERMA BYDŁA zorganizowała seminarium na temat „Co planują i czego oczekują polscy producenci mleka”. Co skłoniło Państwa do badania na taki temat?
Jacek Nowakowski: Na wybór tematu złożyło się wiele okoliczności, KLEFFMANN jako instytut badania rynku Agro monitoruje na bieżąco ten sektor i wybór tematu badania jest reakcją na trendy rynkowe.
Potencjał możliwości jakim dysponują polscy hodowcy bydła mlecznego jest duży a w ostatnich latach koniunktura wzrostu opłacalności produkcji mleka pokazuje wyraźnie, że wśród rolników jest duże zainteresowanie tym typem produkcji rolniczej.
Proszę nam zatem zdradzić co planują polscy producenci mleka?
Jacek Nowakowski: Plany naszych rolników są optymistyczne a jeszcze bardziej optymistyczne, są ich poczynania z ostatnich dwóch lat. 80% gospodarstw powiększyło stada krów mlecznych średnio o 10 sztuk, średnia wielkość stada to 28 sztuk, może ta liczba nie jest szczytem marzeń o wielkotowarowej produkcji ale dowodzi, że postanowienia są realizowanie. Realizacja rozwoju jest możliwa dzięki opłacalności produkcji i odpowiedniej wiedzy fachowej polskich hodowców bydła mlecznego, opłacalność jest uwarunkowania nie tylko zwiększeniem stada ale także wzrostem wydajności mleka od jednej krowy co miało miejsce w 80% gospodarstw.
Plany rolników, są jeszcze bardziej obiecujące, 70% chce zwiększyć stada a ponad 80% dąży do zwiększenia kwoty mlecznej. Chęć zwiększenia stada i zakup dodatkowych kwot mlecznych determinuje szereg inwestycji, w infrastrukturze gospodarstw, takich jak budynki, systemy udojowe, wozy paszowe i inne niezbędne elementy potrzebne do funkcjonowania fermy bydła mlecznego.
Z czego wynika optymizm rolników?
Jacek Nowakowski: W grupie gospodarstw do 50 sztuk krów, 86% hodowców prognozuje wzrost koniunktury, jeszcze więcej optymizmu wykazują posiadacze większych stad bydła mlecznego.
Optymizm wynika z stabilizacji cen mleka, i jej odpowiedniej wysokości, mleczarnie mają już poza sobą trudny okres przystosowania się do warunków UE i ich sytuacja wyklarowała się, a gospodarka wolno rynkowa dokonała selekcji nierzetelnych firm i obecnie rolnicy mając solidnych partnerów do współpracy, mogą się rozwijać.
Jakie są główne przyczyny zwiększania pogłowia i chęci zakupu kwot mlecznych przez rolników?
Jacek Nowakowski: Odpowiedź jest prosta, chęć zwiększenia opłacalności produkcji.
Jeżeli rolnicy chcą zwiększać pogłowie to znaczy, że mają potencjał inwestycyjny i zaplecze produkcyjne do takich działań.
Jacek Nowakowski: Należy pamiętać, że mleczarnie też stawiają producentom wymogi co do ilości dostarczanego mleka i podpisują korzystniejsze umowy z dużymi gospodarstwami gwarantującymi stałe dostawy dobrej jakości mleka. Zwiększanie stada to jedna z metod intensyfikacji produkcji mleka ale druga to zwiększenie wydajności poprzez nowoczesne metody żywienia, dawki precyzyjne zbilansowane i dostosowanie do fazy cyklu laktacji. Badania dowodzą że wzrost wydajności sięga nawet kilkudziesięciu procent więc konieczny jest zakup dodatkowej kwoty mlecznej.
Jakie plany inwestycyjne mają rolnicy wg badań przeprowadzonych przez firmę KLEFFMANN?
Jacek Nowakowski: Na to pytanie mogę odpowiedzieć bardzo precyzyjnie, 42 % gospodarstw planuje zakup paszowozu, ponad 40 % planuje modernizację obory, rozbudowę, nowe wyposażenie, aż 30 % budowę nowej obory co jest wskaźnikiem niezwykle wysokim. Do tych 30% nowych obór hodowcy zakupią bydło mleczne więc i sprzedaż jałówek wzrośnie około 30 %. Takie informacje dobrze wróżą firmą związanym z obsługą tego sektora.
Z jakich środków rolnicy planują finansować swoje działania?
Jacek Nowakowski: W 50 % z własnych środków ale pojawiają się też plany inwestycyjne z programów pomocowych i kredytów bankowych jak i dopłat bezpośrednich lub kredytów preferencyjnych.
Na jakiej grupie rolników zostało przeprowadzone badanie i w jakiej klasie wielkości stada krów mlecznych ?
Jacek Nowakowski: Badaniem było objęte 400 gospodarstw z terenu całej Polski, wielkości stada powyżej 10 szt. krów mlecznych.
Dla jakich firm badania firmy KLEFFMANN są przydatne?
Jacek Nowakowski: Wyobraźnia podpowiada mi, że całe spektrum firm znajdzie coś dla siebie. Wyniki badań dostarczają precyzyjnej wiedzę na temat potrzeb rynku i dzięki takiej wiedzy można bezbłędnie trafić ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Badanie „Co planują czego oczekują polscy producenci mleka „ odpowiedziało na wiele konkretnych pytań, dając obraz zasięgu rynkowego poszczególnych firm produkujących paszę, systemy udojowe, ale tych informacji chętnie udzielę jeżeli zainteresowane firmy zwrócą się do nas indywidualnie. Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że potrafimy, na podstawie naszych badań, odpowiedzieć czym kierują się rolnicy podejmując decyzje o wyborze zakupu czy współpracy z daną firmą i co decyduje o rezygnacji z takiej współpracy.
Serdecznie zapraszamy do kontaktu z nami.