MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Rozmawialiśmy z Jerzym Wierzbickim

3 grudnia 2015
Rozmawialiśmy z Jerzym Wierzbickim, prezesem i współzałożycielem Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego


Wołowina to produkt wyjątkowy?

Jerzy Wierzbicki: - Wołowina jest mięsem wyjątkowym - ma wysokie walory odżywcze – daje konsumentowi dużo białka i energii, nie tucząc go jednocześnie, gdyż zawiera mało tłuszczu. Jest źródłem dobrze przyswajalnego żelaza, miedzi oraz przeciwutleniaczy ważnych w profilaktyce nowotworowej.
Wołowina jest odporna na praktyki „poprawiania” towaru przed sprzedażą: nastrzykiwania, nadmiernego solenia czy przyprawiania, to mięso maksymalnie naturalne, o wysokich walorach zdrowotnych i odżywczych. Spożycie wołowiny może być przyjemnością. Przekonują o tym doświadczenia innych krajów na świecie, a także obiecujące wyniki badań naukowych i marketingowych dokonywanych w ramach projektu naukowego „Optymalizacja produkcji wołowiny w Polsce zgodnie ze strategią od widelca do zagrody” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.



Dlaczego zatem Polacy nie jedzą wołowiny?

Jerzy Wierzbicki: - - Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, spożycie mięsa wołowego w Polsce od wielu lat systematycznie się zmniejsza. W 1990 r. konsumpcja na 1 mieszkańca wynosiła 16,4 kg, natomiast zgodnie z prognozami Instytytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Państwowego Instytutu Badawczego, w 2012 r. wyniesie już tylko 2,2 kg. Tendencję tę spowodował fakt, że w latach 90. wołowina była mięsem znacznie tańszym i łatwiej dostępnym niż wieprzowina czy drób. Wyniki badań jednoznacznie wskazują, iż niskie spożycie mięsa wołowego podyktowane jest głównie za wysoką ceną w stosunku do jakości, zanikiem tradycji konsumpcji wołowiny, brakiem standardów gwarantujących stałą jakość mięsa oraz brakiem wiedzy dotyczącej wartości odżywczych wołowiny i sposobów na jej łatwe przygotowanie. Z badań konsumenckich, przeprowadzonych 2 lata temu przez Umbrella Marketing Group na zlecenie Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego, wynikało, że istnieją trzy główne bariery zakupowe w przypadku wołowiny: cena (wyższa niż w przypadku innych mięs), trudność w obróbce i mała popularność. Jednocześnie konsumenci podkreślali, że są otwarci na wołowinę wysokiej jakości, za którą gotowi są płacić więcej. Aktualne badania Instytutu ProPublicum, wykonane na potrzeby startującego właśnie programu informacyjnego QMP – wołowina zawsze dobra, potwierdzają te wnioski.



Co oznacza skrót QMP ?

Jerzy Wierzbicki: - System QMP (Quality Meat Program) jest pierwszym krajowym systemem jakości żywności, odnoszącym się do mięsa wołowego. Daje sprzedawcom podstawę do większego zaufania wobec jakości kupowanej wołowiny. Natomiast konsumentom gwarantuje kulinarny sukces przygotowywanych dań w rozsądnej cenie. Każdy kawałek wołowiny wyprodukowanej w Systemie QMP ma te same właściwości. Jest to mięso o wystandaryzowanych, powtarzalnych cechach. Jak pokazują badania, przeprowadzone na zlecenie Polskiego Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego, czynniki zniechęcające klientów do zakupu mięsa wołowego (twardość, włóknistość, brak soczystości), dzięki standardom QMP zostały wyeliminowane. W praktyce System QMP oznacza w pełni jawny, kontrolowany proces na każdym etapie produkcji mięsa. Począwszy od doboru ras, przez warunki hodowli, żywienia i uboju zwierząt, po rozbiór tusz, transport i przechowywanie mięsa. Dzięki kontroli, kupujący wołowinę oznakowaną certyfikatem QMP, może mieć pełne zaufanie do produktu. System QMP to pewność, że mięso spełnia surowe kryteria jakości, a dodatkowo jest łatwo identyfikowalne, dzięki szczegółowemu oznakowaniu.



W jaki sposób PZPBM zamierza promować system jakości wołowiny – QMP ?

Jerzy Wierzbicki: - 12 marca 2013 roku rozpoczęła się kampania informacyjna pt. „QMP - wołowina zawsze dobra”, promująca system certyfikacji wołowiny QMP, stworzony przez Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego. Jest ona współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, Rzeczpospolitej Polskiej oraz Funduszu Promocji Mięsa Wołowego. Idea przyświecająca kampanii została zawarta już w samej jej nazwie. „QMP – wołowina zawsze dobra” odnosi się do wszystkich cech, które decydują o najwyższej jakości mięsa i jego przydatności w kuchni. „Dobra” jest tu synonimem bezpieczeństwa i jakości gwarantowanej przez System QMP (Quality Meat Program): znakomitego smaku, kruchości, soczystości oraz sukcesu kulinarnego, będącego w zasięgu wszystkich użytkowników.



Komu dedykowana jest kampania QMP – wołowina zawsze dobra?

Jerzy Wierzbicki: - Głównymi adresatami kampanii są przedstawiciele branży restauracyjnej, hotelarskiej i cateringowej, jak również sprzedawcy mięsa i produktów spożywczych – hurtownicy oraz detaliści. Poprzez prowadzone w ramach kampanii działania będą informowani o właściwościach dobrej wołowiny QMP. Ponadto, oferta programu skierowana jest również do konsumentów zainteresowanych gotowaniem i dobrym jedzeniem, niezależnie od wieku i statusu materialnego. Wołowina QMP spełnia bowiem oczekiwania wszystkich wymienionych grup. Profesjonalistom z branży spożywczej daje produkt doskonałej jakości, na którym mogą polegać. Pomaga im zdobyć zaufanie i lojalność klientów, a co się z tym wiąże, większe zyski ze sprzedaży. Konsumentom natomiast zapewnia doskonałe doznania smakowe.



Jakie działania zamierzacie prowadzić w ramach kampanii QMP ?

Jerzy Wierzbicki: - Trzyletnia kampania informacyjna zakłada prezentowanie wołowiny QMP podczas różnych wydarzeń. W sieci hal MAKRO będą organizowane prezentacje skierowane do wszystkich, wymienionych wcześniej, grup odbiorców. Zespół informacyjny przedstawi im zarówno zalety mięsa produkowanego w Systemie QMP, jak też realne korzyści biznesowe, wynikające z włączenia certyfikowanej wołowiny QMP do oferty handlowej (pozyskanie zaufania klientów i zwiększenie popytu na dobrą wołowinę). Wszyscy odwiedzający hale Makro w tym czasie będą mogli także przekonać się o właściwościach smakowych certyfikowanej wołowiny podczas degustacji. Dla profesjonalistów z branży gastronomicznej zaplanowano specjalne cykle pokazów kulinarnych, prowadzonych przez szefów kuchni Akademii Efektywnej Przedsiębiorczości MAKRO.
Dziennikarze będą mogli uzyskać informacje dotyczące kampanii i systemu jakości QMP podczas konferencji, briefingów i warsztatów kulinarnych, prowadzonych przez eksperta kulinarnego programu - Grzegorza Łapanowskiego oraz na wyjazdach studyjnych, prezentujących wzorcowe gospodarstwa rolne, certyfikowane znakiem jakości QMP. Platformą skupiającą w jednym miejscu informacje przydatne dla wszystkich zainteresowanych dobrą wołowiną QMP - jej dostępnością, przepisami na dania z jej użyciem oraz samą kampanią, jest strona internetowa www.kochamwolowine.pl. Pomyślana została jako swoisty klub, integrujący fanów dobrego jedzenia: Klub Miłośników Wołowiny QMP. Jego członkowie, oprócz ciekawych informacji o wołowinie, otrzymają możliwość udziału w atrakcyjnych konkursach kulinarnych.


POWIĄZANE

Amerykański Departament Rolny (USDA) ogłasza kolejną rundę historycznych inwesty...

Oranżada Hellena Party zachęca do wspólnego celebrowania magicznych chwil i zapr...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę