Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Trendy żywieniowe na rok 2022, a asortyment sklepów online

4 stycznia 2022
Trendy żywieniowe na rok 2022, a asortyment sklepów online

Jak podają prognozy do 2026 r. wartość polskiego rynku e-commerce osiągnie 162 mld zł brutto, a kategorią, której sprzedaż w sieci będzie wzrastać najszybciej, są produkty spożywcze. W 2022 r. trendy żywieniowe, jak i nawyki konsumentów, będzie wciąż kształtować pandemiczna rzeczywistość, ale na znaczeniu zyskuje również aspekt dbania o środowisko. Żywność ma już nie tylko zaspokajać głód – równie istotny jest jej wpływ na zdrowie, prawidłowe funkcjonowanie organizmu i ekologię. Z jakimi wyzwaniami będą przez najbliższe 12 miesięcy mierzyć się firmy sprzedające artykuły spożywcze online oraz co powinny wziąć pod uwagę planując ofertę? 

O tym, jakie trendy będą kształtować asortyment sklepów internetowych sprzedających żywność, mówi Sławomir Siergiejczyk, Dyrektor Handlowy FMCG w spółce Glosel.
 
Na rozwój e-commerce bez wątpienia wpłynęła pandemia – rok 2020 był przełomowy w kontekście rozpędzenia dynamiki sprzedaży w sieci, która wciąż utrzymuje tendencję wzrostową. Zakupy internetowe dają konsumentom poczucie bezpieczeństwa, co jest niezwykle istotne w tych trudnych czasach – ponad połowa Polaków czuje obawy podczas zakupów stacjonarnych. Warto podkreślić, że luzowanie obostrzeń, szczepienia oraz „przyzwyczajenie” się do obecności wirusa, nie powodują wcale zmniejszenia zainteresowania e-zakupami. Co więcej, według badań po zakończeniu epidemii utrzymanie poziomu zakupów online deklaruje 74% ankietowanych. Można więc założyć, że nie tylko bezpieczeństwo jest aspektem, który działa na korzyść sprzedaży internetowej – jej ogromną zaletą jest także wygoda i szybkość. Przekłada się to na liczby – aż 85% Polaków twierdzi, że zamawiało żywność w sieci, a 55% robi to ze względu na większy wybór produktów ekologicznych. Konsumenci są nastawieni pozytywnie do zakupów online, ale wraz z ich zainteresowaniem rośnie też konkurencja na rynku. W związku z tym niezwykle istotna staje się kwestia dopasowania asortymentu do wymagań klientów. Jakich produktów będą szukać w 2022 r.?

Żywność, która zapewnia zdrowie

Pandemia wzbudziła w konsumentach obawę o zdrowie, zarówno fizyczne i psychiczne, oraz skłoniła do refleksji nad dbaniem o siebie i najbliższych. W rezultacie powoli wzrasta świadomość konsumencka dot. odżywiania i zwracania uwagi na jakość produktów. Już ponad połowa Polaków deklaruje, że to w jaki sposób żywność wpływa na zdrowie jest dla nich istotne, a 6 na 10 respondentów sprawdza składy i etykiety oraz szuka wyrobów jak najlepszej jakości. Dodatkowo za ekologiczne produkty coraz więcej konsumentów jest w stanie zapłacić wyższą cenę. W związku z tym zmienia się znaczenie tego co kupujemy i jemy – żywność ma nie tylko zaspokajać głód, ale też dostarczać cennych wartości odżywczych, pomagać budować odporność czy działać korzystnie na samopoczucie. 
 
Pod kątem rozszerzania asortymentu o produkty dobre dla zdrowia, wprowadzanie do sprzedaży online warzyw i owoców nie jest najlepszą ścieżką. Polacy wciąż wolą nabywać świeżą żywność stacjonarnie, dlatego warto rozważyć wprowadzenie do oferty takich artykułów jak m.in. superfoods, które są dostępne w formie liofilizowanej czy suszonej. W tym sezonie do łask powrócą jagody acai oraz sproszkowane liście moringa. Popularnością cieszyć będą się też adaptogeny jak ashwaganda oraz żywność na bazie konopi siewnych. W kategorię żywności funkcjonalnej, czyli takiej, która przynosi korzyści dla zdrowia, wpisują się również napoje jak m.in. kombucha, woda kokosowa czy soki z kiszonek. Odpowiadając na potrzeby rynku, w Bee.pl systematycznie powiększamy ofertę o tego typu produkty – te, które już pojawiły się w naszym asortymencie cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów. 

Roślinna strona żywienia

Oprócz prozdrowotnej żywności funkcjonalnej w asortymencie sklepów internetowych w 2022 roku nie może zabraknąć roślinnych alternatyw dla produktów pochodzenia zwierzęcego. Choć wegańskie odpowiedniki wędlin czy mleka są dostępne na rynku od kilku lat, należy zwrócić uwagę na nowości w kategorii tych produktów. Są to m.in. roślinne napoje z ziemniaków, produkty na bazie orzechów przypominające nabiał, warzywne owoce morza czy wegańska czekolada i słodkości. Warto też uwzględnić półprodukty umożliwiające przygotowanie wegańskich dań jak np. jackfruit czy seitan, z których przyrządza się roślinne wersje mięsa.
 
Dlaczego sklepy internetowe powinny zwrócić się w stronę produktów wege? Według badań 10% Polaków jest na diecie wegetariańskiej, a 6% stosuje się do wegańskiego sposobu odżywiania. Co więcej, już co trzeci ankietowany przyznaje, że sięga po wegańskie alternatywy, nie deklarując przy tym bycia na diecie roślinnej. Za wprowadzeniem lub poszerzeniem asortymentu w roślinną stronę przemawia też coraz mocniejszy trend fleksitarianizmu, czyli ograniczania spożywania mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego. Jego popularność nie wynika tylko z kwestii etycznych czy dbania o zdrowie, ale także z troski o środowisko. Masowa produkcja żywności i przemysłowa hodowla zwierząt generują ogromny ślad węglowy i zanieczyszczają planetę, a jak się okazuje – etyczna kontrola jest jednym z najpopularniejszych trendów konsumenckich. Kontrola ta ma odnosić się zarówno do samego produktu i marki go produkującej, jak i firm zajmujących się jego sprzedażą – w rezultacie liczy się przejrzystość działań wszystkich tych podmiotów oraz ich wpływ na otoczenie.

Kuchnie świata i kulinarne wspomnienie dzieciństwa

Spędzanie większej ilości czasu w domu i restrykcje związane z zamknięciem restauracji skłoniły Polaków do eksperymentów w kuchni – w pierwszym roku pandemii aż 68% ankietowanych twierdziło, że poprawiło swoje umiejętności kulinarne. Aktualna sytuacja umożliwia korzystanie z usług lokali gastronomicznych na miejscu, a wielu pracowników wraca do biur z pracy zdalnej. Czy oznacza to mniejsze zainteresowanie gotowaniem w domu? Niekoniecznie – rozbudzone umiejętności kulinarne i rosnące ceny mogą utrzymać trend przygotowywania posiłków w domu. W najbliższych miesiącach możemy spodziewać się zainteresowania zarówno kuchniami świata, jak i potrawami lokalnymi, regionalnymi czy kojarzącymi się ze smakami dzieciństwa.
 
W kontekście dań zagranicznych należy przyjrzeć się najczęściej zamawianym na wynos potrawom – według raportów największą popularność w 2021 roku zyskała kuchnia grecka, amerykańska i tajska. W związku z tym w asortymencie powinny znaleźć się nie tylko składniki charakterystyczne dla różnych części świata, ale też inspiracje do ich wykorzystania w kuchni. To właśnie blogi marki czy jej media społecznościowe są współczesnymi książkami kulinarnymi, z których mogą korzystać klienci. W przypadku produktów regionalnych warto rozważyć współpracę z lokalnymi producentami specjałów charakterystycznych dla danego rejonu. Nie można również zapomnieć o comfort food, które w 2022 roku oznacza domowe, dobrze znane przysmaki. Pod kątem produktów spożywczych mowa o wyrobach jak m.in. gołąbki, bigos oraz różnego rodzaju kiszonki. 
 
Tegoroczne trendy spożywcze oraz nawyki konsumenckie są szansą dla przedsiębiorców w kontekście rozbudowy asortymentu i przyciągnięcia nowych klientów poszukujących żywności dobrej dla zdrowia i środowiska. Ze względu na dynamiczny rozwój branży e-commerce, a także coraz większą konkurencję, stała obserwacja rynku i elastyczne dopasowywanie się do zmian oraz potrzeb konsumentów jest kluczem do utrzymania pozycji biznesowej.

Bee.pl to sklep internetowy oferujący szeroki asortyment z kategorii FMCG. Założona w 2018 roku marka należy do spółki Glosel, której siedziba mieści się w Białymstoku. Wyróżnikiem Bee.pl jest bogata oferta ekologicznych i prozdrowotnych produktów spożywczych oraz naturalnych kosmetyków. W asortymencie sklepu znajdują się także suplementy diety, produkty dla dzieci, artykuły do domu i książki. Misją Bee.pl jest inspirowanie do zmiany nawyków żywieniowych oraz próbowania nowych smaków.


Glosel to firma specjalizująca się głównie w obszarach sprzedaży książek oraz produktów FMCG w internecie. Pod jej parasolem działają marki, takie jak TaniaKsiazka.pl i Bee.pl. Siedziba firmy mieści się w industrialnie urządzonym biurze w Białymstoku. Dodatkowo, spółka posiada ponad 8 tys. mkw. powierzchni magazynów w nowoczesnym kompleksie Panattoni Park, z którego realizuje zamówienia. Glosel zarządza także 5 księgarniami zlokalizowanymi w północno-wschodniej Polsce.

 

 

 

Biuro prasowe Glosel


POWIĄZANE

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...

Świadczenie 500 plus, a od początku 2024 roku podwyższone do 800 plus, wypłacane...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę