Geofizyka Toruń pracuje nad rozwiązaniem, które umożliwi nowoczesną analizę danych sejsmicznych pod kątem wydobywania gazu i ropy. Spółka należąca do Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa korzysta w tym przedsięwzięciu z pomocy startupu Evorain. Do określania miejsc wartych surowcowego eksplorowania Geofizyka zamierza zaangażować technologię SI.
Celem projektu jest opracowanie oprogramowania, przetwarzającego dane sejsmiczne, które będzie korzystało z algorytmów sztucznej inteligencji. AI posłuży do wyszukiwania złóż gazu ziemnego i ropy naftowej. Wiceprezes PGNiG ds. rozwoju, Arkadiusz Sekściński, podkreśla, że przedsięwzięcie jest ważne ze względu na zrównoważone środowiskowo wydobywania surowców oraz optymalizację kosztów. Istotnym kontekstem pozostaje fakt rosnącego zapotrzebowania na energię, a także prognozowany możliwy kryzys na tym rynku.
AI zmierzy potencjał złóż
Dodatkowo inicjatywa prowadzona przez Geofizykę Toruń i Evorain da szansę doskonalszego oceniania potencjału złóż węglowodorów oraz wód geotermalnych. Twórcy projektu uważają, że może on także przydać się w kontekście szukania przestrzeni na podziemne zbiorniki gazu lub magazyny do składowania dwutlenku węgla. Partner Geofizyki – Evorain – to spółka powołana przez naukowców z Politechniki Śląskiej. Firma została wyłoniona do współpracy w ramach programu akceleracyjnego InnVento prowadzonego przez PGNiG. W tej chwili trwa finałowy etap projektu, jego realizację zaplanowano na koniec roku.
SI w transporcie
Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w wielu obszarach przemysłowych, jak również w usługach publicznych. W Szwajcarii Baselland Transport, Nokia i Schweizer Electronics monitorują i analizują ruch kolejowy. Algorytmy w czasie rzeczywistym śledzą i przetwarzają dane z kamer przemysłowych, ucząc się wykrywania anomalii. System Sens Analytics wysyła służbom ochrony kolei informacje o nieprawidłowościach oraz obiektach, na które warto zwrócić uwagę pod kątem bezpieczeństwa. Zadaniem postawionym przed szwajcarskim projektem jest redukcja przestojów i opóźnień pociągów.
autor: Damian Kwiek
źródło: Platforma Przemysłu Przyszłości