Lato zagościło już u nas na dobre, a to znaczy, że wraz z wysokimi temperaturami rozpoczął się sezon na klimatyzację. Radzimy jak z niej skorzystać, aby jazda naszym samochodem była nie tylko przyjemniejsza, ale i bezpieczniejsza.
Jak to działa?
Na rynku dostępne są dwa typy układów klimatyzacji, które pracują według tej samej zasady ale różnią się od siebie wydajnością i sposobem zabezpieczenia sprężarki przed zasysaniem ciekłego czynnika chłodniczego. Do najbardziej popularnych należy klimatyzacja składająca się ze: sprężarki, skraplacza, osuszacza, zaworu rozprężnego i parownika z wewnętrznym wentylatorem. Poszczególne komponenty obiegu są ze sobą połączone przewodami elastycznymi i aluminiowymi i tworzą system zamknięty, w którym krąży czynnik chłodniczy.
Wbrew pozorom lato to nie jedyny okres w roku w trakcie którego korzystamy z klimatyzacji. Podczas pozostałych pór roku korzystanie z klimatyzacji wspomaga usuwanie wilgoci z auta. Dodatkowo czynnik krążący w układzie rozprowadza dodany do niego olej, którego zadaniem jest smarowanie sprężarki oraz zabezpieczenie jej przed korozją – dlatego też z klimatyzacji korzystać powinniśmy cały rok. – mówi Zenon Rudak, kierownik działu technicznego HELLA Polska.
Ogólna zasada działania klimatyzacji jest prosta i opiera się na procesach zmiany stanu skupienia czynnika chłodniczego. Sprężarka tłoczy gazowy czynnik chłodniczy do skraplacza gdzie zamienia się on w ciecz. Ze skraplacza przez filtr osuszający czynnik chłodniczy w postacie cieczy dostaje się do zaworu rozprężnego gdzie ulega rozprężeniu i jako ciecz o temperaturze ok – 3°C dostaje się do parownika. W Parowniku ciekły czynnik chłodniczy zamienia się w gaz. Ta zamiana stanu skupienia powoduje szybkie ochłodzenie ścianek parownika a co za tym idzie powietrza przedmuchiwanego przez ścianki parownika do kabiny pojazdu. Gazowy czynnik chłodniczy zasysany jest z parownika przez sprężarkę i obieg rozpoczyna się od nowa.
Optymalne warunki dla kierowców
W lecie temperatura w środku samochodu potrafi dochodzić nawet do 50-60°C, co nie jest bez znaczenia dla działania klimatyzacji. Po wejściu do pojazdu nie włączajmy od razu chłodzenia. Najpierw powinniśmy uchylić okna i pozwolić na naturalny przepływ powietrza we wnętrzu samochodu – pozwoli to na bardziej efektywne działanie klimatyzacji, a co za tym idzie, szybsze obniżenie temperatury. Duszące i gorące powietrze we wnętrzu samochodu jest przyczyną stresu i utraty koncentracji podczas jego prowadzania, czego wynikiem jest podwyższone ryzyko wypadku. Dlatego pamiętać musimy o tym, że sprawnie działająca klimatyzacja zwiększa nie tylko komfort naszej jazdy, ale i jej bezpieczeństwo.
Dodatkową kwestią są wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia - pył, kurz i różnego rodzaju alergeny które osadzają się również na częściach układu klimatyzacji, głównie na filtrze, którego zadaniem jest oczyszczenie powietrza, które trafia do systemu.
Od filtra kabinowego zależy jakość powietrza którym oddychamy w samochodzie, co również ma bezpośrednie przełożenie na komfort jazdy. Filtr powinniśmy sprawdzać i wymieniać raz w roku, gdy poruszamy się głównie po drogach gruntowych lub prowadzących przez pola lub lasy - nawet dwa razy do roku. Pamiętać o tym muszą szczególnie alergicy – dodaje Zenon Rudak
Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na zdrowie wszystkich osób podróżujących samochodem jest osadzania się bakterii i grzybów, które często pojawią się w miejscach ciemnych i wilgotnych – nic więc dziwnego, że układ klimatyzacji lub ogólnie systemy przewietrzania pojazdu są idealne do zasiedlania i rozmnażania się mikroorganizmów.
Po włączeniu wentylacji/klimatyzacji zostają one rozproszone po wnętrzu pojazdu, co nie tylko może być nieprzyjemne, ale również niebezpieczne dla zdrowia.
Oznaką pojawienia się grzybów będzie przede wszystkim nieprzyjemny zapach wydobywający się z wentylacji – w takim wypadku powinniśmy udać się do serwisu w celu dezynfekcji toru przepływu powietrza w naszym pojeździe.
Jak często kontrolować klimatyzację?
Instalacja klimatyzacyjna może tracić od 10 do 15% czynnika chłodniczego w ciągu roku. Wynikiem tych strat jest pogorszenie się chłodzenia wnętrza.
Aby zapobiegać awariom i nie ponosić z ich powodu wysokich kosztów, serwis klimatyzacji wykonujemy co rok. Takie postępowanie gwarantuje utrzymanie całego układu w pełnej sprawności, regularną wymianę filtrów, właściwy poziom czynnika chłodniczego i usuwanie zawczasu drobnych usterek, które mogą unieruchomić układ kiedy będzie najbardziej potrzebny – mówi Zenon Rudak
Dodatkowo pamiętajmy również, że układ chłodzenia silnika i klimatyzacji to dwa oddzielone od siebie układy, które wywierają na siebie wpływ. Używanie klimatyzacji obciąża układ chłodzenia silnika, który chroni silnik przed przegrzaniem. Niesprawności w jednym z tych układów, szczególnie przy długich przejazdach w czasie upałów, mogą doprowadzić do przerwania podróży i kosztownej naprawy. Dlatego przy okazji kontroli klimatyzacji, sprawdźmy również układ chłodzenia silnika.
***
HELLA to globalna, niezależna, rodzinna firma notowana na giełdzie, która posiada około 32 tysięcy pracowników w 100 oddziałach zlokalizowanych w ponad 35 krajach na całym świecie. Grupa HELLA rozwija i produkuje wysokiej klasy systemy oświetlenia oraz elektronikę samochodową. Koncern jest jednym z największych detalicznych dystrybutorów części samochodowych, akcesoriów, diagnostyki i usług dla branży motoryzacyjnej w Europie. Działając w ramach spółek joint venture, produkuje kompletne moduły samochodowe, systemy klimatyzacji i pokładowe instalacje elektryczne. Z zespołem ponad 6 tys. pracowników zatrudnionych w działach badań i rozwoju, HELLA jest jednym z najważniejszych koncernów na rynku, który jest motorem napędowym tworzenia innowacyjnych rozwiązań w swojej branży. Osiągając w roku obrotowym 2014/2015 sprzedaż na poziomie ok. 5,8 mld. euro, HELLA znalazła się wśród 40 największych dostawców w branży samochodowej na świecie i wśród 100 największych niemieckich przedsiębiorstw przemysłowych. Więcej informacji: http://www.hella.com/hella-pl/index.html?rdeLocaleAttr=pl
Newseria Lifestyle