Ptak_Waw_CTR_2024

Stowarzyszenie „Polska Ekologia” osiągnęło pełnoletność

20 października 2024
Stowarzyszenie „Polska Ekologia”  osiągnęło pełnoletność

18 lat edukacji konsumenckiej ✿ współpraca z placówkami naukowymi ✿ promowanie  europejskiej żywności ekologicznej w świecie ✿ kreowanie kulinarnych szlaków  ✿ wspieranie kuchni strażackiej

Tak się układa kalendarz publikacji, że temat edukacji jest szeroko poruszany w październiku, natomiast edukacja konsumencka prowadzona przez Stowarzyszenie „Polska Ekologia” trwa cały rok, a dokładnie rzecz ujmując – przez 18 lat.

Od 12 października 2006 roku grupa działaczy przekonuje konsumentów do takiego kupowania żywności, aby to jej walory prozdrowotne decydowały o wyborze. I właśnie te walory członkowie Stowarzyszenie pokazują na licznych spotkaniach i warsztatach w kraju i na szczególnie ważnych imprezach handlowych na czterech kontynentach.

Kupuj świadomie

Od 18 lat członkowie Stowarzyszenia przekonują konsumentów do świadomego kupowania żywności i  kładą nacisk na to, czym mają się kierować klienci spotykającymi się z nieuczciwym chwytami marketingowymi, np. co powinni sprawdzać w treści etykiet, słowem, jak być świadomym konsumentem.

Służy temu zarówno aktywne uczestniczenie w kreowaniu kulinarnych szlaków, jak i razem z drużynami Ochotniczej Straży Pożarnej oraz kołami gospodyń wiejskich prezentowanie walorów żywności wysokiej jakości na spotkaniach pod nazwą „Kuchnia Strażacka”.

W dostępnym dla wszystkich konkursie „Master Baker” mieści się już pięć lat starań działaczy Stowarzyszenia o nadanie właściwej pozycji prawdziwego chleba w diecie każdego z nas. To jest  silne mobilizowanie środowiska piekarzy do podnoszenia swoich umiejętności, a w rezultacie danie konsumentom lepszego pieczywa.

Popularyzowanie pełnowartościowych wypieków i żywności ekologicznej w mediach społecznościowych to kolejny nurt działalności Stowarzyszenia. Tu trzeba podkreślić znaczenie misji osiemnastoletniego jubilata w Klubie Sympatyków Polskiej Ekologii, gdzie wśród zadań znajduje się popularyzacja nie tylko żywności ekologicznej pochodzącej z polskich, certyfikowanych gospodarstw i przetwórni, ale i promowanie zdrowego stylu życia oraz ochrony środowiska.

Ręka w rękę z naukowcami

Z kwestią dostępu do pełnowartościowego pieczywa, do wysokiej jakości mąki wiąże się szeroki program szerszego stosowania prazbóż najpierw w zasiewach, a następnie wprowadzanie tych cennych ziaren do przetwórstwa. Stowarzyszenie organizuje więc konferencje i kampanie edukacyjne mające na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat korzyści płynących ze spożywania tych zbóż.

Przypomnieć warto, iż po orkiszu, płaskurce, samopszy, kamucie, na rynek ostatnio weszła za sprawą Stowarzyszenia także prastara odmiana pszenicy a mianowicie Trispa - pszenica okrągłoziarnowa . Z kolei „nowo odkryty” czarny jęczmień kapturkowy trafił do wyrobu piwa w  rzemieślniczym „Ale Browarze”  w Lęborku. W tym samym, który wybiegając w przyszłość, uwarzył piwo bazujące na dodatkowym surowcu – mące ze  zmielonych świerszczy.

Powrót do praziaren i upowszechnienie produktów o bogatszym od tych konwencjonalnych składzie było możliwe dzięki wytrwałej pracy naukowców z gospodarstwami rolnymi i przetwórniami skupionymi w obchodzącej jubileusz ekologicznej organizacji. Chodzi tu o wprowadzenie w życie osiągnięć badawczych między innymi Politechniki Bydgoskiej, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie czy  warszawskiego Instytutu Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego oraz Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.

Misja na skalę międzynarodową

W swojej misyjnej działalności Stowarzyszenia sięga poza  granice naszego kraju. Promuje polską, a także europejską ekożywność na całym świecie. Ta aktywna prezentacja, zgodna z zasadą "przez żołądek do serca", zdobywa serca ludzi na czterech kontynentach. Przedsięwzięcia  takie jak „High Quality Bioeurope" w Las Vegas oraz udział w „National Restaurant Association Show" w Chicago, to tylko niektóre z nich. Celem jest nie tylko pokazanie wartości i wyjątkowości produktów ekologicznych, ale także utorowanie polskim firmom drogi na tamtejsze rynki zbytu.

Stowarzyszenie „Polska Ekologia” bierze też udział w  społecznej dyskusji o wprowadzeniu w życie idei zrównoważonego rolnictwa, gdzie mają zaistnieć wszelkie działania, które ograniczają wpływ rolnictwa na środowisko, przy jednoczesnym zachowaniu opłacalności produkcji rolniczej i jej akceptacji społecznej. Chodzi o wytwarzanie żywności w najbardziej racjonalny sposób, gdzie nie rządzi pogoń za zyskiem, tylko nakaz zachowania wysokiej jakości produktów mających walory prozdrowotne.

autor: Bohdan Juchniewicz, Stowarzyszenie "Polska Ekologia"

Stowarzyszenie „Polska Ekologia”

oprac, e-mk, ppr.pl


POWIĄZANE

W piątek na Rządowym Centrum Legislacji opublikowano projekty ustaw: o rejestrow...

W październiku odbyło się posiedzenie grupy roboczej „Miód” Copa-Cogeca, w który...

EIT Food już po raz siódmy organizuje warsztaty projektowania produktów żywności...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę