MERCOSUR1
Europejskie Forum Rolnicze

Silny wzrost sprzedaży w galeriach handlowych

13 maja 2020
Silny wzrost sprzedaży w galeriach handlowych

W ubiegłym tygodniu wznowiona została działalność galerii handlowych i hoteli. Poniżej analizujemy, jak zmieniły się wydatki gospodarstw domowych w następstwie zniesienia obostrzeń wprowadzonych w związku z epidemią COVID-19.

W tym celu posługujemy się informacjami nt. płatności dokonywanych przez klientów indywidualnych naszego banku. W poniższej analizie korzystamy z danych w częstotliwości tygodniowej, przedstawiających łączą wartość transakcji kartami płatniczymi i BLIK od poniedziałku do piątku.

Każda transakcja opisana jest kodem MCC (Merchant Category Code). Jest to oznaczenie nadawane przedsiębiorstwu działającemu w danej branży w momencie zainstalowania terminalu do płatności kartami któregoś z globalnych operatorów (Mastercard, Visa i American Express).

Na podstawie kodów MCC wybraliśmy transakcje dokonywane w sklepach znajdujących się zazwyczaj w galeriach handlowych (m.in. odzież i obuwie, sprzęt RTV i AGD). Oprócz tego przeanalizowaliśmy jak zmieniały się w ostatnich tygodniach wydatki realizowane w marketach budowlanych, supermarketach i hotelach.

Zniesienie obostrzeń przyczyniło się do zwiększenia wydatków klientów banku w kategorii „hotele” o ok. 50% w porównaniu do poprzedniego tygodnia. Należy jednak pamiętać, że jest to efekt tzw. niskiej bazy. Wartość transakcji w ostatnim tygodniu nadal kształtowała się na bardzo niskim poziomie. Stanowiła ona tylko 15% przeciętnych tygodniowych wydatków z lutego (tj. sprzed wybuchu epidemii). Wartość transakcji w marketach budowlanych i supermarketach utrzymywała się w ubiegłym tygodniu na podobnym poziomie jak dwa i trzy tygodnie temu, wyraźnie wyższym niż w lutym. W przypadku marketów budowlanych obserwowany silny wzrost sprzedaży ma charakter sezonowy. Otwarcie galerii przyczyniło się do wzrostu obrotów w tej kategorii o ok. 90% w porównaniu do analogicznego okresu tydzień wcześniej i ukształtowały się one na poziomie o ok. 20% wyższym niż przeciętnie w lutym.

Na potrzeby analizy przyjęliśmy założenie, że wydatki realizowane w kategorii „galerie handlowe” to transakcje w sklepach zajmujących się sprzedażą „sprzętu RTV, AGD i mebli”, „odzieży i obuwia” oraz innych sklepach, które zazwyczaj można spotkać w centrach handlowych (księgarnie, drogerie, jubilerzy, sklepy sportowe, etc.).

Należy zwrócić uwagę, że nasz szacunek wydatków w kategorii „galerie handlowe” jest zatem tylko przybliżeniem rzeczywistych wydatków dokonywanych w centrach handlowych. Uwzględniamy w nich bowiem również transakcje dokonywane w internecie i sklepach, które nie znajdują się fizycznie w galeriach (np. wolnostojący salon RTV lub drogeria).

Niemniej jednak na podstawie dych danych można wnioskować o kierunku względnych zmian obrotów w centrach handlowych. Można zauważyć, że sprzedaż w kategorii „ RTV, AGD, meble” zwiększyła się w ubiegłym tygodniu dwukrotnie w porównaniu do poziomu sprzed dwóch tygodni i ukształtowała się na poziomie o 60 % wyższym niż przed wybuchem epidemii.

Skala ożywienia w przypadku sklepów odzieżowych i obuwniczych była jeszcze większa. Wartość transakcji wzrosła o 144% pomiędzy tygodniami i była wyższa o 17% niż przed zamknięciem galerii handlowych. Sprzedaż w kategorii „inne wydatki sklepy w galeriach” zwiększyła się w ubiegłym tygodniu o 30% i była zbliżona do wartości obserwowanych w lutym.

Analizując łączną wartość transakcji wszystkich klientów indywidualnych w kolejnych tygodniach można zauważyć, że w ubiegłym tygodniu wydatki gospodarstw domowych były wyższe o ok. 8% w porównaniu do przeciętnej wartości tygodniowej z lutego.

Na szczególną uwagę zasługuje wyraźny wzrost wydatków na usługi – zwiększyły się one o 32% w porównaniu do wartości sprzed dwóch tygodni i obecnie są one zbliżone do poziomów obserwowanych w lutym. Jest to jednak pozorna poprawa związana z sezonowym wzrostem popytu na niektóre usługi, m.in. na budowlano-remontowe, wymianę opon, naprawę i montaż klimatyzacji, usługi ogrodnicze. Tym samym wielkość transakcji w ubiegłym tygodniu była nadal niższa o ok 20% w porównaniu do analogicznego okresu rok temu.

Niemniej jednak, dane transakcyjne za kwiecień i początek maja wskazujące na ożywienie sprzedaży w zakresie towarów stanowią lekkie ryzyko w górę dla naszej prognozy dynamiki spożycia prywatnego w II kw. (-20% r/r) i całym 2020 r. (-6,8% r/r).

 

Credit Agricole Bank Polska S.A.


POWIĄZANE

W zeszłym tygodniu w Gdańsku odbył się protest rolników oraz związku zawodowego ...

Termin stosowania nawozów zawierających w składzie azot jest ważnym czynnikiem d...

Ukraińskie Stowarzyszenie Eksportu Produktów Rolnych zwróciło się do Gabinetu Mi...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę