Analiza struktury sprzedaży jaj z różnych systemów chowu na rynku w Wielkiej Brytanii w 2016 r. pokazuje, że dzięki wieloletnim staraniom brytyjskich producentów, udział jaj z chowu wolnowybiegowego w rynku detalicznym zwiększył się w okresie dwunastu ostatnich lat z 32% do 57%. Natomiast w ujęciu całego rynku (dodatkowo wliczając przetwórstwo i usługi gastronomiczne) z 27% do 50%. Z uwagi na niską popularność jaj z chowu ściółkowego, pozostały procentowy udział w handlu detalicznym należy do jaj klatkowych – 41%, a w ogólnym spojrzeniu na rynek – 48%.
Z brytyjskich, rządowych danych statystycznych ankietowanych w zakładach pakowania jaj wynika, że w trzecim kwartale 2017 r. do zakładów pakujących zostało dostarczone 2,7 mld jaj w skorupkach (+4,8% r/r). Ilość jaj pochodzących z systemu klatkowego i popularnego na Wyspach „wolnego wybiegu” była na podobnym poziomie -1,3 mld sztuk. W skali trzech kwartałów 2017 niewielką przewagę miały jaja z „3”. Zaledwie 4% jaj pochodziło od kur utrzymywanych w chowie ściółkowym i ekologicznym.
W skali całego roku 2016 r. wielkości te były bardziej rozbieżne na korzyść jaj z numerem 3 –w całym 2016 roku dostarczono do zakładów pakowania 5,2 mld jaj klatkowych, czyli o 9% więcej niż jaj numerem „1” - łącznie 4,7 mld sztuk. Do przetwórstwa trafiło 1,7 mld jaj.
Przypomnijmy, że Wielka Brytania jest europejskim liderem „wolnego wybiegu”. Producenci z Wysp dostarczają ponad 40% wszystkich unijnych jaj kategorii „wolny wybieg” oznaczonych cyfrą 1.
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz