Ptak_Waw_CTR_2024
Green Gas Poland

Renesans warzenia w domu

8 maja 2020
Renesans warzenia w domu

W okresie lockdownu w Polsce zainteresowanie artykułami do warzenia piwa w domu wzrosło ookoło 30 proc. – wynika z danych udostępnionych przez Browamator, sklep dla piwowarów domowych i browarów rzemieślniczych. – Po okresie 2-3 lat dość stabilnej sprzedaży surowców dla amatorów znowu widać dużo większe zainteresowanie warzeniem piwa w domu – mówi Ziemowit Fałat, współwłaściciel Browaru PINTA i sklepu Browamator oraz piwowar domowy.

 


Jeden z pionierów piwnej rewolucji w Polsce traktuje powrót do warzenia w domu jako nadzieję na dalszy rozwój piwowarstwa rzemieślniczego w Polsce. Rynek piw kraftowych rósł nieustanie od początku w 2011 roku do momentu wprowadzenia ograniczeń spowodowanych epidemią. Z ostatniego raportu serwisu Piwna Zwrotnica za rok 2019 wynika, że za polskim kraftem stało coraz więcej browarów (47 nowych), piwnych premier (2457 tylko w ub. roku) i coraz wyższa produkcja. Jednak lockdown wdrożony 13 marca br. bardzo mocno uderzył w puby i w browary rzemieślnicze. Część z nich całkowicie utraciła możliwość sprzedaży, a Polacy zamknięci w domach zaczęli pić mniej piwa.

 


Na liczenie strat jeszcze jest za wcześnie, ale widać, że ludzie cały czas chcą eksperymentować i szukać nowych piwnych smaków. Na razie nie mogą tego robić razem z innymi, więc uruchomili warzenie w domu, a jak przyjdzie czas, to wrócą do pubów i sklepów z kraftem – uważa Ziemowit Fałat. Jednocześnie nie ma wątpliwości, że w piwach rzemieślniczych definitywnie zakończył się okres romantyczny.

 


Dziś widać, że pasja i porywy serca nie wystarczą do tego, żeby warzyć i sprzedawać swoje piwa. Biznesowo trzeba się lepiej przygotować, ale entuzjastów i „świeżej krwi” nie brakuje – dodaje.

 


Bestsellerem Browamatora znowu stały się zestawy z kompletem akcesoriów do rozpoczęcia warzenia w domu. To oznacza, że na rynek cały czas wchodzą początkujący. Ale lepiej sprzedają się również surowce potrzebne do warzenia, a więc do domowego piwa wracają uśpieni przez jakiś czas „rewolucjoniści”. Pod wpływem tego zjawiska Ziemowit Fałat, jako twórca receptury „Ataku Chmielu” piwa, które zapoczątkowało piwną rewolucję w Polsce i nadal jest najlepiej sprzedającym się piwem Browaru PINTA, postanowił uczcić jego 9 rocznicę symultanicznym warzeniem na Facebooku. Na najbliższą sobotę w godz. 11-14 swój udział w piwowarskiej zabawie zapowiedziało już kilkaset osób. W ciągu trzech godzin, korzystając z wskazówek profesjonalnego piwowara, każdy będzie mógł razem z nim uwarzyć na własny użytek przynajmniej 40 butelek domowego „Ataku Chmielu”.

 


Zanim fermentory zaczną pracować, a kuchnie wypełni zapach brzeczki, uczestnicy warzenia online muszą zaopatrzyć się w specjalny zestaw ze słodami i amerykańskimi chmielami, używanymi do produkcji „Ataku Chmielu”. W tej niecodziennej sytuacji browar rzemieślniczy zachęca do samodzielnego tworzenia w domu swojego flagowego piwa. – Nie ukrywamy, że warząc w domu, dobre piwo można mieć za przynajmniej połowę jego sklepowej ceny. Teraz na takie warzenie jest czas, a czy później ludzie zamienią to we własny browar, pracę w browarze lub tylko większą piwną świadomość, to zobaczymy już po pandemii – podsumowuje Ziemowit Fałat.

 

Biuro prasowe PINTA


POWIĄZANE

35 sprawdzanych opakowań na minutę i 100% skuteczności w wykrywaniu nieszczelnoś...

Grupa PZU po posiedzeniu sztabu kryzysowego w sprawie sytuacji powodziowej, utwo...

Tysiące zwierząt na południu Polski zostało dotkniętych dramatycznymi skutkami p...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę