Projekt pracowni WXCA zdobył III miejsce w międzynarodowym konkursie architektoniczno-urbanistycznym na Kompleks Kulturalny – Muzeum i Bibliotekę w mieście Incheon w Korei Południowej. Polscy architekci zaproponowali wielopoziomowy krajobraz - rzeźbiarską instalację przestrzenną w formie mostu zatopionego w zieleni.
Na organizowany przez miasto metropolitarne Incheon międzynarodowy konkurs architektoniczno-urbanistyczny zgłosiło się 70 pracowni z 15 różnych państw. Założeniem konkursu był projekt centrum kultury i edukacji w Geomdan (dystrykt Incheon) z Muzeum i Biblioteką, a także programem przestrzeni publicznych skupiających życie społeczne tak dzielnicy, jak i całej metropolii. Jury złożone z międzynarodowych ekspertów wyróżniło pracę architektów WXCA III nagrodą, podkreślając jej wysoką jakość architektoniczną i artystyczną.
„Praca nad projektem była okazją do eksplorowania zaskakujących dla nas wątków w kulturze i dziedzictwie Korei Południowej. Poszukiwaliśmy innowacji poprzez sięganie do tradycyjnych koreańskich koncepcji, takich jak Suseok – sztuka czerpiąca inspirację z naturalnych skał i kamieni, budowanie Hanoków – prototypów współczesnej, zrównoważonej architektury oraz specyficzna umiejętność dostrzegania relacji między kulturą a naturą. Dążyliśmy do przekucia tych idei we współczesne, angażujące, wielowarstwowe doświadczenie, podejmując wyzwanie odnalezienia wizji nowego, zrównoważonego sposobu budowania przyszłości” – mówią autorzy koncepcji.
Wielopoziomowe ogrody i most jako metafora nowych połączeń
Architekci WXCA zaprojektowali nowoczesny, wielofunkcyjny kompleks kulturalno-edukacyjny w formie spiętrzonych, poziomych platform rozciągających się nad jeziorem. Wachlarzowa kompozycja okala promenadę, tworząc zielony, publiczny bulwar dopełniony ogólnodostępnymi przestrzeniami wewnętrznymi i zewnętrznymi w parterze budynku. Porośnięte zielenią platformy formują wielopoziomowy most jako metaforę budowania nowych, nieoczywistych połączeń: społecznych, kulturowych, interdyscyplinarnych, ekologicznych czy krajobrazowych, a w szerszej perspektywie – połączenia kultury z naturą. Ciężkie, masywne formy wyrażają materialność substancji, łącząc doświadczenie naturalnych formacji geologicznych z uniwersalnym pięknem kamiennych krzywizn odkryć archeologicznych.
Struktura ujawnia wyraźnie wyodrębnione, ortogonalne moduły przestrzenne. Poszczególne bryły, zachowując niezależność, tworzą integralną całość. Każdy moduł zamyka indywidualną jednostkę funkcjonalną z dedykowanym, zewnętrznym ogrodem, jednocześnie wchodząc w interakcję z pozostałymi. Układ brył kreśli zapraszającą oś komunikacyjną między jeziorem a miastem, z tętniącym życiem miejskim placem i przestrzeniami publicznymi sprzyjającymi aktywnościom sąsiedzkim. Odwiedzający mogą je swobodnie eksplorować podczas pieszych wędrówek, odpoczynku i rekreacji na wielu zielonych tarasach. Na poziomie wyniesionym ponad promenadę zaprojektowano pieszy pas zieleni przecinający kompleks, płynnie łączący dwa okalające budynek wzgórza.
Mocna, rzeźbiarska forma silnie integruje się z trasą „zielonego pasa” spajającą całą dzielnicę. Zaproponowany układ urbanistyczny w połączeniu z parkiem wokół jeziora tworzy nowoczesną całość – tętniące życiem Centrum Kultury.
Zespół WXCA: Marta Sękulska-Wrońska, Szczepan Wroński, Michał Czerwiński, Anna Dobek-Lenczewska, Anna Majewska-Karolak, Michał Sokołowski, Hanna Galas, Małgorzata Bonowicz, Piotr Hardt, Jakub Matela
Konsultacje branżowe: Buro Happold
Wizualizacje: WXCA, Piotr Banak