Raporty firm analitycznych wskazują, że do 2005 r. w Europie może być już prawie 30 mln pracowników, którzy pracują w domu, wykorzystując Internet. Oznaczać to będzie trzykrotny wzrost w porównaniu z 2000 r.
Prognozy mówią, że do 2005 r. w Stanach Zjednoczonych 54 proc. firm będzie
szkoliło swoich pracowników przez Internet. Korzyści e–learningu to przede
wszystkim dostęp z dowolnego miejsca na świecie, a ponadto łatwiejszy dostęp dla
osób niepełnosprawnych.
Telepraca polega na wykorzystywaniu
nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych i informatycznych do wykonywania
pracy na odległość. Pracownik wykonujący swoje obowiązki służbowe nie musi
wychodzić z domu, nie traci czasu w korkach ani pieniędzy na benzynę. Jak
szacuje Fundacja Fuga Mundi, w Polsce w tym systemie pracuje zaledwie 2 proc.
ogółu zatrudnionych. Tymczasem w Finlandii wskaźnik ten wynosi 17 proc., w
Szwecji 15 proc., a w Holandii 13 proc.
Badacze twierdzą, że
telepraca może podnieść wydajność pracowników o 15–30 proc. Główne korzyści dla
pracodawcy to przede wszystkim optymalizacja zatrudnienia, oszczędności
powierzchni biurowej i redukcja zwolnień chorobowych. Zalety, które odczuwa
pracownik, to swoboda kształtowania czasu pracy oraz elastyczność miejsca i
umowy o pracę.