Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

50 - lecie Rady Ochrony Pracy

16 września 2003

Niemal codziennie mamy wszyscy do czynienia z zasadami bhp. Każdy pracownik przed przystąpieniem do pracy musi przejść odpowiednie szkolenie z tego zakresu. Pracownicy służby bhp, a także cały zakres działalności z tym związanej towarzyszy nam na każdym kroku - mówił otwierając spotkanie Rady Ochrony Pracy jej przewodniczący, Zbigniew Janowski.

W poniedziałek, 15 września, w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej odbyło się poświęcone obchodom 50–lecia działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy uroczyste posiedzenie Rady Ochrony Pracy przy Sejmie Rzeczpospolitej Polskiej. Wzięli w nim udział podsekretarz stanu w MGPiPS Krzysztof Pater, Główny Inspektor Pracy Anna Hintz, wiceprezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Wojciech Płaszczyk oraz wiceprzewodniczący OPZZ Ryszard Łępik.

Praca w służbie bhp jest trudna i bardzo odpowiedzialna. Od jej pracowników poza doskonałą znajomością przepisów bhp, wymagana jest wszechstronna wiedza. Wynika to z bardzo szerokiego zakresu zadań określonych wobec nich. Efekty działań służby bhp nie są wymierne, bo stan warunków pracy zależy od bardzo wielu czynników – podkreślał minister Pater.

Obecność pracowników służb bhp w zakładzie pracy często oznacza ratowanie życia i zdrowia pracowników. Są oni gwarantami bezpieczeństwa pracy, które każdy pracownik ma prawo mieć – opisywał ich zadania przewodniczący Janowski. - Ich praca to często niewdzięczne i wymagające zajęcie, które naraża na stresy i konflikty, ale jakie ma to znaczenie w obliczu dobrze spełnionego obowiązku i zapobiegania nieszczęściu.

Na spotkaniu wręczono dyplomy 76 pracownikom służby bhp, nagrodzonym za szczególne zasługi dla ochrony pracy. Wyróżnionych zgłaszali: Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Służb BHP, okręgowi inspektorzy pracy PIP, zostali wyłonieni także spośród najbardziej aktywnych specjalistów współpracujących z  CIOP i kadry kierowniczej zakładów pracy mających szczególne osiągnięcia we wdrażaniu systemu zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy oraz promowania nowoczesnych metod kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i profilaktyki wypadkowej.

W tym roku obchodzone jest 50–lecie utworzenia służb bezpieczeństwa i higieny pracy. W Polsce ich historia sięga 1920 r., kiedy to w województwie śląskim w badaniu wypadków przy pracy zaczął uczestniczyć przedstawiciel wyznaczony przez radę zakładową. Jednak oficjalną datą ich powołania jest 1 sierpnia 1953 r. Wtedy powstał pierwszy akt prawny regulujący działalność służb bhp w powojennej Polsce - uchwała nr 592 Prezydium Rządu w sprawie zapewnienia postępu w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.


POWIĄZANE

"Kolejny staż bez szans na pracę, ale lepsze to niż siedzenie w domu", "Gdyby ni...

Stopa bezrobocia w Polsce już jest jednocyfrowa, a perspektywy na kolejne miesią...

Zainteresowanie szkoleniem zorganizowanym przez Departament Oceny Projektów Inwe...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę