fot. e-mk, ppr.pl
Eksport jest niezwykle ważny dla polskiego rolnictwa. W obliczu ostatnich wyzwań, związanych z ekspansją produktów rolnych z Ukrainy i ich konkurencyjnością w kraju jak i UE, specjalnych powodów do świętowania nie ma. Wystarczy wspomnieć, że kolejny przetarg na bałtycki agroport przy naszym wybrzeżu został unieważniony co dla znawców zagadnienia jest całkowicie niezrozumiałe. Ponowne wszczynanie jakichkolwiek procedur przetargowych znacznie utrudni i opóźni ekspansję naszych polskich artykułów rolno-spożywczych do krajów trzecich spoza Unii Europejskiej. Decydenci próbują tłumaczyć takie działania tym, że to polski państwowy KGS ma być wyłącznym właścicielem przeładunkowego terminala morskiego. Ale. Czy to są dobre założenia? Czy takie działanie nie jest ze szkodą dla polskiego rolnictwa? Czy nasze produkty rolne mogą czekać na to, aż kolejne procedury zostaną przeprowadzone i dokończone? Kiedy udrożnimy to wąskie gardło polskiego eksportu? Kto będzie zarządzał, kto będzie obsługiwał handel na wyjątkowo skomplikowanych światowych rynkach? Kto będzie przeprowadzał tranzakcje oneline i futures na giełdach zagranicznych? Ile czasu zajmie wykształcenie fachowców i kadr do tego trudnego zadania? Pytań jest tak wiele, że ne sposób ich zadać w jednej publikacji. Można jednak stwierdzić, że: za gigantyczne pieniądze budujemy infrastrukturę, politycy robią wielkie "show", przecinają wstęgę, piją szampana, odtrąbią sukces... ale co dalej? Kiedy to wogóle nastąpi? Jedynie czas da nam odpowiedzi na ten ciąg niekończących się pytań. Tylko czy stać nas jest na to aby czekać. To raczej pytanie retoryczne, bo przecież pewne jest, że nasz produkt rolny i spożywczy powinien "rozpychać' się na światowych salonach bez zbędnej zwłoki.
Tymczasem, aby zobaczyć jak ważną pozycją jest eksport artykułów rolno-spożywczych w Stanach Zjednocoznych, warto przywołać publikację resortu rolnictwa USA, w której merykański podsekretarz ds. Handlu Zagranicznego i Spraw Rolnych USDA, Alexis M. Taylor z okazji Światowego Tygodnia Handlu podsumował wyniki handlu tego kraju artykułami rolno-spożywczymi. Maj jest Światowym Miesiącem Handlu, a to jest Światowy Tydzień Handlu – doskonała okazja do świętowania sukcesów i podkreślenia znaczenia handlu dla sektora rolnego i całego naszego narodu. W końcu około 20 procent całej produkcji rolnej w USA jest eksportowane, zapewniając krytyczne źródło dochodu gospodarstw rolnych, wspierając ponad milion miejsc pracy i generując prawie 200 miliardów dolarów dodatkowej działalności gospodarczej każdego roku w naszych społecznościach wiejskich i poza nimi.
Pod rządami administracji Bidena-Harrisa eksport produktów rolnych z USA znacznie wzrósł, odnotowując trzy najwyższe lata w historii w latach 2021-2023. USDA pozostaje zaangażowany w wykorzystywanie nowych, nowych i lepszych możliwości rynkowych dla naszych producentów i agrobiznesu poprzez naszą politykę handlową i prace nad rozwojem rynku.
Niektóre z tych działań mają charakter zakulisowy, jak na przykład nasze wysiłki na rzecz zniesienia barier handlowych – w tym indyjskich ceł na amerykański drób i jagody, które zostały obniżone w marcu – oraz zapewnienia, że nasi partnerzy handlowi wywiążą się ze swoich zobowiązań związanych z rolnictwem w ramach umów handlowych, takich jak umowa między USA, Meksykiem i Kanadą.
Niektóre z tych prac są bardziej zorientowane na przyszłość, jak na przykład nasze misje handlowe i targi, które umożliwiają amerykańskim producentom i eksporterom bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami. W ciągu ostatnich trzech lat 13 misji handlowych USDA dla agrobiznesu pomogło 227 firmom wykorzystać nowe możliwości na kluczowych rynkach na całym świecie. W tym roku czekają nas jeszcze cztery misje – do Kanady, Kolumbii, Wietnamu i Maroka. Każdego roku dajemy również amerykańskim producentom i firmom szansę zaprezentowania swoich produktów potencjalnym zagranicznym nabywcom na licznych międzynarodowych targach zatwierdzonych przez USDA.
Ponadto USDA opiera się na sukcesie naszych wieloletnich programów rozwoju rynku, przyjmując nowe, kreatywne podejścia i przeznaczając znaczne nowe zasoby na ekspansję rynków zagranicznych.
Na początku tego tygodnia sekretarz Vilsack ogłosił pierwsze nagrody w wysokości 300 milionów dolarów w ramach nowego Regionalnego Programu Promocji Rolnictwa (RAPP) o wartości 1,2 miliarda dolarów, aby pomóc 66 organizacjom partnerskim rozszerzyć możliwości eksportowe na zróżnicowanych i dynamicznych nowych rynkach. W zeszłym tygodniu ogłosiliśmy pierwsze możliwości finansowania w ramach nowej inicjatywy Assisting Specialty Crop Exports (ASCE), innowacyjnego partnerstwa między USDA a sektorem upraw specjalistycznych w celu sprostania wyjątkowym wyzwaniom, które utrudniają amerykański eksport produktów, orzechów, upraw ogrodniczych i produktów pokrewnych.
Najważniejsze jest to, że handel produktami rolnymi ma znaczenie – dla USDA, dla sektora rolnego, dla naszego narodu i dla świata. Poświęć więc chwilę na świętowanie Światowego Tygodnia Handlu. Dziękuję! Prost! Kanpai! Cin cin! Santé! Salud!- czytamy w komunikacie prasowym USDA.
oprac, e-mk, ppr.pl