MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Kwiecień: cebulę, pomidory i marchew jedliśmy najczęściej

30 kwietnia 2023
Kwiecień: cebulę, pomidory i marchew jedliśmy najczęściej

Wśród najpopularniejszych gatunków kwietnia Kantar wymienia cebulę, pomidory i marchew. W porównaniu do marca najbardziej wzrosło spożycie buraków, kalafiora i ogórków. W porównaniu do kwietnia ur. wzrosło spożycie jedynie sałaty i marchwi. Dane dotyczące konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Konsumpcja warzyw w kwietniu

Najpopularniejszym warzywem w marcu była cebula, której konsumpcję  w tygodniu poprzedzającym badanie deklaruje 88% Polaków.
Na drugim miejscu wśród warzyw znalazły się pomidory które jadło 85% badanych, natomiast trzecie miejsce należy do marchwi (84%).
2023_kwiecień_badania_1920x1080-06.jpg
 
 
W rankingu popularności kolejne miejsca zajmują: ogórki (79%) kapusta (62%), papryka i rzodkiewki (60%), buraki (52%), pieczarki (51%), kalafior (46%), cebula dymka (41%). Jedna trzecia (34%) Polaków zadeklarowała w kwietniu konsumpcję brokułów.  
 
W porównaniu do marca najbardziej wzrosło spożycie burakówkalafiora ogórków, o odpowiednio 6, 5, i 4 p.p..
 
W porównaniu do marca spadło spożycie brokułów (o 5 p.p., co oznacza spadek o 13%) i papryki (o 6 p.p., spadek o 9%).
 
Duży wpływ na częstotliwość konsumpcji tych gatunków mają ceny. Wzrost cen ograniczył spożycie warzyw, w szczególności papryki.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wzrost liczby konsumentów "kwiecień do kwietnia"

Ciekawe jest porównanie do wyników z kwietnia 2022 roku. W tym okresie, wśród wszystkich badanych gatunków, wzrosło spożycie jedynie trzech - borówki, sałaty oraz marchwi.
 
W przypadku sałaty wzrost o 3 p.p. oznacza wzrost o 5% w wartościach bezwzględnych. To 1 mln konsumentów więcej "rok do roku". W
przypadku marchwi wzrost o 1 p.p. (1%) oznacza, ze liczba konsumentów wzrosła o ponad 300 tys. 
 
 
2023_kwiecień_dodatkowe-02.jpg
 
 
Na tym samym poziomie utrzymało się spożycie jedynie cebuli. Nieznacznie spadała ilość konsumentów ogórkapomidora i kapusty (odpowiednio o 1, 2 i 3 p.p.).
 
W porównaniu do kwietnia 2022 roku spadła ilość konsumentów większości warzyw. Najbardziej spadło spożycie brokułów (o 5 p.p., co oznacza spadek o 13%) i papryki (o 6 p.p., spadek o 9%)
W porównaniu do kwietnia 2022 spadło także spożycie: pieczarek buraka ćwikłowego (o 4 p.p.), kalafiora selera (o 3 p.p.). Nieznacznie także kapusty i pomidorów (o 2 p.p.) oraz ogórków (o 1 p.p.).
W porównaniu do kwietnia 2021 roku wzrosło spożycie sałaty i kapusty (o 3% i 2%). Tylko ilość konsumentów ogórków otrzymała się na tym samym poziomie.
 
W skali trzech lat, w porównaniu "kwiecień 2023 do kwietnia 2020 roku" spadki dotyczą wszystkich gatunków warzyw.

Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023
 
Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków.
Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku. Badania są pretekstem do promocji roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu.
Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl
 
https://wczorajnatalerzu.pl

 

https://wczorajnatalerzu.pl

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw 

Badanie zrealizowano w dniach 14-19 kwietnia 2023 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).


Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.

Badania konsumpcji Kantar 2021 (10).jpg

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”.

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

 
 

oprac. redakcja ppr.pl


POWIĄZANE

Amerykański Departament Rolny (USDA) ogłasza kolejną rundę historycznych inwesty...

Świąteczny prezentownik na 2024 rok Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas, ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę