Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Jak wybrać ciągnik siodłowy?

29 kwietnia 2024
Jak wybrać ciągnik siodłowy?

Ciągnik siodłowy to samochód ciężarowy przeznaczony do transportu różnego rodzaju przyczep, naczep i transportu dużych, ciężkich ładunków. Osobliwością tego typu pojazdów jest obecność siodła, które odpowiada za sprzęganie z dowolnym rodzajem nadwozia.

Cechy, które należy wziąć pod uwagę

Główne czynniki techniczne, na które zwraca się uwagę przy wyborze ciągnika siodłowego:

  • Wzór koła. Jest on oznaczany dwiema cyframi, gdzie pierwsza to całkowita liczba kół, a druga to liczba kół napędowych (na przykład 8*4 lub 6*4). Im więcej kół (osi), tym większa ładowność maszyny. Jeśli jednak jest wiele osi i mało kół napędowych, poziom zdolności do jazdy w terenie spada.

  • Pojemność zbiornika paliwa. Ciągniki siodłowe używane na trasach średniodystansowych są zwykle wyposażone w zbiornik na 500 litrów paliwa, podczas gdy te poruszające się na trasach długodystansowych - do 1000 litrów.  

  • Zakres wysokości sprzęgu wynosi od najniższej (do 100 cm) do najwyższej (135 cm).

  • Konstrukcja kabiny - z maską lub nadwoziem. 

  • Silnik. Jego moc powinna odpowiadać planowanej ładowności nadwozia.

 

Wybierając ciągnik siodłowy należy również zwrócić uwagę na takie niuanse jak obsługiwane typy przyczep, skrzynia biegów, ilość i pojemność akumulatorów.

Jak sprawdzić ciągnik siodłowy Polska?

Załóżmy, że zdecydowałeś się na markę i model samochodu. Jak upewnić się, że jest on w dobrym stanie i będzie służył przez długi czas? Jest to szczególnie ważne przy zakupie używanego ciągnika siodłowego. 

Co należy wziąć pod uwagę:

  • Wygląd - brak rdzy lub innych widocznych wad, w tym pod warstwą farby lub szpachli.

  • Rok produkcji i przebieg. Optymalny wiek to nie więcej niż pięć lat, a przebieg - około 800 000 kilometrów. Samochody z przebiegiem 500 000 lub mniejszym są tylko nieznacznie tańsze od nowych. A z przebiegiem ponad 1 000 000 kilometrów jest ryzykowne - nie mają dużego marginesu bezpieczeństwa. 

  • Dźwięk silnika. Powinien być równy i cichy, bez kropli i obcych dźwięków.

  • Kolor oleju silnikowego. Jego szarawy odcień sygnalizuje, że uszczelka głowicy cylindrów lub tuleje mogą być zdeformowane, w wyniku czego do układu dostał się płyn niezamarzający. A jeśli turbina wykazuje wycieki oleju, może wymagać wymiany.

  • Skrzynia biegów ciągnika siodłowego. Biegi powinny zmieniać się płynnie, a nie szarpać. Zarówno silnik, jak i skrzynia biegów powinny być suche i pokryte niewielką ilością sadzy. Idealna czystość jest podejrzana - być może części zostały umyte, próbując w ten sposób coś ukryć.

  • Rama. Ślady spawania na niej są niepożądane.

 Niemal każdy ciągnik siodłowy w Polsce jest dziś wyposażony w komputer pokładowy, w którym zapisywane są wszystkie informacje o pracy maszyny. 

Podsumowanie

Rynek komercyjnych samochodów ciężarowych jest pełen ofert nowych lub używanych pojazdów na sprzedaż. Aby dokonać właściwego wyboru i nie narażać się na ryzyko, kupujący powinien zwrócić uwagę na wiele parametrów technicznych i funkcjonalnych, w zależności od jego osobistych potrzeb. Jeśli chcesz kupić używany ciągnik siodłowy - dokładnie rozważ swoje cele.

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Wszyscy zdają sobie z tego sprawę, że gry losowe, jak sama nazwa wskazuje, nigdy...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę