aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Jak UE reguluje twierdzenia dotyczące ekologi

16 stycznia 2024
Jak UE reguluje twierdzenia dotyczące ekologi

UE dąży do położenia kresu greenwashingowi, polegającemu na tym, że firmy twierdzą, że są bardziej ekologiczne niż są w rzeczywistości i dostarczają konsumentom więcej informacji na temat trwałości kupowanych przez nich produktów.

Aby lepiej chronić prawa konsumentów , promować decyzje przyjazne dla środowiska i stworzyć gospodarkę o obiegu zamkniętym , która wykorzystuje ponownie i poddaje recyklingowi materiały, Parlament Europejski pracuje nad aktualizacją istniejących przepisów dotyczących praktyk handlowych i ochrony konsumentów.

Zakaz greenwashingu

Naturalne, ekologiczne, przyjazne dla środowiska... Wiele produktów ma te etykiety, ale bardzo często te zapewnienia nie są udowodnione. UE chce mieć pewność, że wszystkie informacje na temat wpływu produktu na środowisko, trwałości, możliwości naprawy, składu, produkcji i użytkowania są poparte weryfikowalnymi źródłami .

Co to jest greenwashing?

Praktyka stwarzania fałszywego wrażenia na temat wpływu produktu na środowisko lub zalet produktu, co może wprowadzić konsumentów w błąd

Dlatego też, UE wprowadzi zakaz umieszczania informacji które zawierają:

- ogólne twierdzenia ekologiczne dotyczące produktów bez dowodu
- twierdzi, że produkt ma neutralny, ograniczony lub pozytywny wpływ na środowisko, ponieważ producent kompensuje emisję
- etykiety zrównoważonego rozwoju, które nie opierają się na zatwierdzonych systemach certyfikacji lub nie zostały ustanowione przez władze publiczne 

Promowanie trwałości produktów

Parlament chce mieć pewność, że konsumenci są w pełni świadomi okresu gwarancji, w którym mogą żądać naprawy wadliwych produktów na koszt sprzedawcy. Zgodnie z prawem UE produkty objęte są gwarancją minimum dwuletnią. Zaktualizowane przepisy dotyczące ochrony konsumentów wprowadzają nową etykietę dla produktów z przedłużonym okresem gwarancji.

UE wprowadzi także zakaz:

reklamowanie towarów mających cechy konstrukcyjne, które mogą skrócić żywotność produktu
składanie niepotwierdzonych deklaracji dotyczących trwałości pod względem czasu użytkowania lub intensywności w normalnych warunkach
przedstawianie towarów jako możliwych do naprawy, podczas gdy tak nie jest
86% konsumentów w UE pragnie lepszych informacji na temat trwałości produktów

Kontekst i kolejne kroki

W marcu 2022 r. Komisja Europejska zaproponowała aktualizację unijnych przepisów konsumenckich, aby wesprzeć transformację ekologiczną. We wrześniu 2023 r. Parlament i Rada osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie zaktualizowanych przepisów.

Posłowie do PE będą głosować nad porozumieniem w styczniu 2024 r., a Rada również musi je zatwierdzić. Kraje UE będą miały następnie 24 miesiące na wprowadzenie aktualizacji do swojego prawa krajowego.

Co jeszcze UE robi, aby promować zrównoważoną konsumpcję?

UE pracuje nad innymi dokumentami, których celem jest ochrona konsumentów i promowanie zrównoważonej konsumpcji:

    • Twierdzenia ekologiczne : UE chce wymagać od przedsiębiorstw uzasadniania twierdzeń dotyczących ochrony środowiska przy użyciu standardowej metodologii
    • Ekoprojekt : UE chce wprowadzić minimalne standardy w rozwoju produktów, aby prawie wszystkie produkty na jej rynku były zrównoważone, trwałe i przyjazne dla środowiska
    • Prawo do naprawy : UE chce zagwarantować konsumentom prawo do naprawy produktów i promować naprawę zamiast wyrzucania i kupowania nowych produktów.

oprac, e-mk, ppr.pl na podst źródło: europarl.europa.eu


POWIĄZANE

Już za moment rozpocznie się długo wyczekiwany gorący sezon wakacyjny. Z pomocą ...

Nieustannie pojawiają się nowe informacje o przypadkach, w których oszuści wykor...

Wiele osób posiadających rezydencję podatkową Abu Zabi, Dubaju czy innego emirat...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę