Długi weekend nie okazał się czasem znaczących podwyżek na polskich stacjach. Stabilność cen niektórych typów paliw może imponować - diesel kosztuje 5,19 zł/l od końcówki marca.
Na rynku międzynarodowym ubiegły tydzień upływał pod znakiem skutków posiedzenia OPEC+ i osiągnięcia przez surowiec poziomu 70 USD za baryłkę. Nie można jednak zapominać, że pandemia trwa nadal i może odbijać się na cenach paliw - zarówno w Polsce, jak i na całym globie.
Rafinerie bez dużych zmian
Ceny, jakie w rafineriach ustaliły się w miniony czwartek, były nieco wyższe od poziomów z soboty (29. maja) - w tym okresie benzyna Pb95 podrożała o 15 zł/m sześc. - do poziomu średniego 4124,60 zł/m sześc. W przypadku olejów zmiana była nieco większa: średnia cena diesla wynosiła 4112,60 zł/m sześc. czyli o 33,2 zł więcej niż w poprzedni weekend. W cennikach oleju opałowego zmiana w górę wynosiła blisko 35 zł, a średnia cena tego paliwa w ubiegły piątek wyniosła 2737,40 zł/m sześc.
Jakie prognozy na bieżący tydzień?
W okresie między 7 i 13 czerwca 2021 spodziewamy się, że benzyna 98-oktanowa może kosztować 5,51-5,62 zł/l, a jej popularniejsza odmiana - Pb95 ulokuje się w przedziale 5,20-5,31 zł/l. Niewielkich zmian możemy spodziewać się w wycenie oleju napędowego, który według naszych prognoz znajdzie się w widełkach 5,14-5,25 zł/l. Nie spodziewamy się także radykalnych zmian dla autogazu - może on kosztować od 2,33 do 2,38 zł/l.
Zobacz komentarz wideo
Decyzja OPEC zastymulowała zwyżki
2 czerwca po raz pierwszy w tym roku ropa Brent na londyńskiej giełdzie przeskoczyła poziom 70 dolarów. Wiązać to można przede wszystkim z decyzją OPEC+ o utrzymaniu tempa luzowania limitów wydobycia. Według założonego harmonogramu w lipcu produkcja grupy rosnąć ma o 700 tys. baryłek dziennie, a w sierpniu o 840 tys. baryłek.
Wprawdzie sugeruje się, że w drugiej połowie roku możemy mieć zwyżkę zapotrzebowania na paliwa - jednak na razie nie mówi się o przyspieszeniu dostaw przez grupę. Nie wiadomo także, jak szybko uda się przywrócić na rynek ropę irańską. Rozmowy USA - Iran mogące skutkować zniesieniem sankcji mogą odwlec się ze względu na wybory prezydenckie w Iranie w drugiej połowie miesiąca.
Wciąż jednak nie można zapominać, że sytuacja rynkowa pozostaje niepewna, m.in. z uwagi na trudną sytuację pandemiczną np. w Indiach, gdzie sprzedaż benzyn w ujęciu miesięcznym spadła o 19 proc. a oleju napędowego o blisko 20 proc. Dopóki pandemia trwa, trudno mówić o trwałości zwyżkowej tendencji na rynkach.
Jakub Bogucki, e-petrol.pl
17327033
1