Duński eksport nabiału wyglądał niekorzystnie przez pierwsze 5 miesięcy ubiegłego roku. Spadek ten był częściowo spowodowany tym, że mleczarnie miały trudności ze sprzedażą swoich drogich serów międzynarodowemu sektorowi gastronomicznemu z powodu pandemii SARS-CoV-2.
Najnowsze dane dotyczące eksportu za pierwsze 10 miesięcy 2021 r. są coraz lepsze za sprawą wzrostu cen od 10 do 20%. Warto przyjrzeć się jak zmieniał się duński eksport i jaki nabiał sprzedawał się najlepiej.
Przypomnijmy: w 2018 r. duński eksport produktów mlecznych ustanowił rekord o wartości 21,01 mld DKK (2,81 mld euro), a 2019 r. był prawie tak dobry z wartością eksportu 20,97 mld DKK (2,69 mld euro). Jednak w 2020 r wybuch pandemii koronawirusa przyniósł spadek eksportu, który zakończył się na poziomie 19,9 mld DKK (2,67 mld euro). W 2021 r. eksport duńskich zakładów mleczarskich ma zbliżyć się do rekordu 2018 r.
Jak podają Duńczycy, sery stanowią ponad 50% całkowitego eksportu produktów mleczarskich wartościowo. W 2020 r. ser został wyeksportowany za 10,48 mld DKK, podczas gdy trzy inne kategorie produktów, masło, produkty w proszku i przetwory z mleka spożywczego, miały łącznie wartość 9,39 mld DKK.
Eksport na najważniejsze rynki duńskich mleczarni wzrósł – z jednym wyjątkiem – w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2021 roku. Na największy rynek, Niemcy, eksport wzrósł o 10% do 2,98 mld DKK (400 mln euro). Eksport do Szwecji wzrósł o 1% do 1,59 mld DKK (214 mln euro). Chiny wyprzedziły Wielką Brytanię jako trzeci co do wielkości rynek eksportowy ze wzrostem o 6% do 1,31 mld DKK (176 mln euro). Tutaj największy udział w sprzedaży miało mleko w proszku dalej mleko, śmietany, sery i masła.
Eksport do Wielkiej Brytanii spadł o 7% do 1,29 mld. DKK (173 mln euro), podczas gdy inne rynki tj. Holandia, Finlandia, Francja i Norwegia, rozwinęło się.
Forum Mleczarskie