Tylko 20% uczniów i studentów ma zamiłowanie do uczenia się i samorozwoju. To najlepiej pokazuje, jak niewielu nauczycieli szkolnych i akademickich sprawdza się jako wychowawcy - powiedział dr Krzysztof Wojcieszek ze Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego w Warszawie.
Wojcieszek powołał się na amerykańskie badania, których wyniki, jego zdaniem,
można przełożyć na polskie warunki.
Opinię tę przedstawił na rozpoczętym
w piątek w Warszawie dwudniowym ogólnopolskim sympozjum "Rola wychowawcy w
kształtowaniu osobowości młodego wolontariusza Klubu Ośmiu". Zorganizowała je
Fundacja "Świat na tak" przy współudziale rzecznika praw obywatelskich prof.
Andrzeja Zolla.
Większość wychowawców Klubów Ośmiu to nauczyciele i
pedagodzy szkolni. Uczą i wychowują młodych ludzi, ale też przypominają swym
kolegom po fachu, że nauczyciel to nie tylko wykonywany zawód - to również
powołanie, które ujawnia się przez zdolności wychowawcze.
Zaszczepienie
tej prawdy, z którą młody nauczyciel powinien rozpoczynać pracę zawodową, nie
jest łatwe. Znaczna część nauczycieli przykłada większą wagę do podnoszenia
kwalifikacji poszerzających ich wiedzę merytoryczną niż do ulepszania własnej
osobowości i wskazywania swoim wychowankom drogi rozwoju, nie tylko
intelektualnego, ale też duchowego - zgodnie twierdzili uczestnicy piątkowego
spotkania.
"Nauczyciel powinien być osobą mądrą, to znaczy oprócz
wiedzy kierować się prawdą i dobrocią. Często lepszym wychowawcą jest osoba,
która wie mniej, ale za to potrafi być towarzyszem i przewodnikiem w drodze
życia młodego człowieka" - podkreślił dr Wojcieszek. Według niego taki
nauczyciel zdoła zainspirować niemal każdego ucznia.
Nie mniej ważnym
elementem relacji nauczyciel - uczeń, oprócz wzajemnej otwartości na potrzeby,
problemy i wady tej drugiej osoby, jest zaufanie. "Każdy nauczyciel powinien
pamiętać, że bez zaufania nie ma wychowania" - zaznaczył
Wojcieszek.
"Zaufanie łączy się z wiarygodnością, dlatego tak ważne
jest, aby nauczyciel wymagał od siebie tego samego, co od ucznia. Dorosły nie
może oczekiwać, że młody człowiek będzie się rozwijał, jeżeli sam tego nie robi.
Daj przykład, a nie wykład - to najlepsza droga do porozumienia między
obojgiem" - dodał.
Fundacja "Świat na tak", która powstała w 1998 r.,
organizuje i popiera inicjatywy służące rozwojowi i edukacji młodzieży. Wspiera
młodych ludzi, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej, oraz osoby
niepełnosprawne. Promuje model życia wolnego od uzależnień. W jej ramach działa
blisko 170 Klubów Ośmiu, które skupiają młodych wolontariuszy tworzących grupy
wsparcia m.in. dla ludzi starszych i dzieci przeżywających trudności. Kluby
Ośmiu zaczęły powstawać w 1994 r. tuż po pierwszej edycji konkursu dla
nastolatków "Ośmiu Wspaniałych", promującego postawy młodzieży na rzecz
najbliższego otoczenia.