Biogas Poland 2025 950
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

NIK krytykuje uczelnie wyższe

24 lipca 2002

Na ilość a nie na jakość stawiają wyższe uczelnie organizując odpłatne formy studiów – wynika z przedstawionego raportu NIK.

Dzięki ustawie o szkolnictwie wyższym z 1990 roku i powstaniu szkół niepublicznych, czterokrotnie wzrosła liczba studentów. Według Izby, uczelnie umożliwiając kandydatom studia płatne, nie zapewniały im jednak warunków do ukończenia nauki i uzyskania kwalifikacji zawodowych, podobnych do tych, jakie uzyskują ich kandydaci ze studiów dziennych.

Nierówne traktowanie studentów dziennych i zaocznych czy wieczorowych było widać już na samym początku. Podczas egzaminów wstępnych od studentów, którzy wybrali formę płatną studiów wymagano mniej. Najczęściej przeprowadzano z nimi rozmowę kwalifikacyjną lub obligowano ich jedynie do przedstawienia świadectwa dojrzałości. Dysproporcje jeszcze bardziej widać było w trakcie trwania nauki. Oferta programowa studiów zaocznych czy wieczorowych znacznie różniła się od oferty programowej studiów dziennych (mniej godzin i przedmiotów do zaliczenia).

Z raportu wynika, że uczelnie ustalały wysokość opłat na zasadach wolnorynkowych. O wysokości decydowały m.in. renoma uczelni, popularność kierunków itp. Szkoły wielokrotnie przekraczały limit kandydatów i przyjmowały znacznie więcej niż pozwalały na to warunki lokalowe czy kadrowe. Przy ustalaniu wysokości opłat często kierowano się potrzebami finansowymi i inwestycyjnymi uczelni. NIK stwierdziła ponadto, że 14 z 25 skontrolowanych szkół wyższych prowadziło nauczanie w ośrodkach zamiejscowych, często nielegalnie, nie mających uregulowanych warunków lokalowych, np. Uniwersytet Łódzki.

NIK szczególnie krytykuje zawieranie umów przez uczelnie z różnymi podmiotami, np. szkołami niepaństwowymi. Porozumienia te sprowadzały się do odpłatnego przekazywania kompetencji. Czyli student uczył się w szkole niepaństwowej, nie mającej pozwolenia na wydawanie dyplomów magisterskich. Dyplom jednak otrzymywał od "zaprzyjaźnionej" uczelni. 

Z raportu wynika, że w latach 1997-2001 liczba studentów zwiększyła się o 30 proc. a nauczycieli akademickich tylko o 5 proc. Spowodowało to pogorszenie się warunków studiowania. Niejednokrotnie nauczyciele podejmowali prace na kilku etatach i to w różnych uczelniach..

NIK przeprowadził kontrolę z własnej inicjatywy. Postępowaniem objęto lata akademickie 1999/2000 i 2000/2001. Kontrolą objęto Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu oraz 25 spośród 83 państwowych szkół wyższych przez ten resort nadzorowanych.

Ustalenia kontroli przeszły nasze oczekiwania w sensie negatywnym – powiedział wiceprezes NIK Zbigniew Wesołowski.


POWIĄZANE

Waszyngton, 10 września 2025 r. – Amerykański Departament Rolnictwa (USDA) ogłos...

Instytut Spraw Obywatelskich włączył się w konsultacje dwóch projektów ustaw,któ...

Podróże często kuszą nas egzotycznymi roślinami, które zachwycają nas do tego st...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę