Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

II Wojewódzkie Spotkania Naukowe Gimnazjalistów

13 czerwca 2005

Rozbudzanie pasji badawczej to jeden z celów Naukowych Spotkań Młodzieży Gimnazjalnej. Według organizatorów konkursu – Zespołu Szkół w Korfantowie oraz Towarzystwa Regionalnego Ziemi Korfantowskiej równie ważne jest rozwijanie kreatywności raz konsekwencji w twórczych poszukiwaniach. Finał drugiej edycji Naukowych Spotkań, który miał miejsce w piątek, w Miejskim Ośrodku Kultury w Korfantowie, wyłonił najlepszych z najlepszych – autorów projektów uhonorowanych nagrodą „Wojciecha”.

II Konkurs im. Wojciecha Korfantego na uczniowskie prace badawcze realizowane metodą projektu objęli patronatem Starosta Powiatu Nyskiego oraz Burmistrz Korfantowa. W zamyśle pomysłodawcy i animatora Naukowych Spotkań Młodzieży, dr. Marka Misztala konkurs pozwala na rozwijanie talentów i uzdolnień, wdraża do samokształcenia, daje możliwość zmierzenia się z profesjonalną prezentacją własnych osiągnięć. (…) w młodych ludziach jest duży potencjał, naturalna ciekawość, pasja, którym trzeba pomóc się wyzwolić. Mamy w swoich szkołach wspaniałych uczniów, którzy znakomicie wykorzystują okazję jaką są spotkania naukowe, by zabłysnąć, ciekawie i niekonwencjonalnie zaprezentować dorobek wielu tygodni, czy nawet miesięcy pracy naukowej. Mam nadzieję, że z każdym rokiem będzie nam przybywało uczestników spotkań.

Dyrektor Zespołu Szkól w Korfantowie, Wiesław Król, witając młodych naukowców, członków Jury, zaproszonych gości oraz reprezentującego Urząd Miasta w Korfantowie Naczelnika Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych, Szczepana Rosińskiego, przypomniał o założeniach naukowych spotkań gimnazjalistów. Zapowiedział także przyszłoroczną, pomyślaną z dużym rozmachem, edycję konkursu skierowanego do wszystkich szkól gimnazjalnych Opolszczyzny.

Konkurs jest otwarty dla uczniów o bardzo różnorodnych zainteresowaniach. W tegorocznym zaprezentowali się młodzi naukowcy w dziedzinach regionalizmu, nauk humanistycznych, nauk przyrodniczych oraz nauk ścisłych. Każda ze szkól gimnazjalnych miała możliwość zgłosić do Konkursu nieograniczoną liczbę projektów realizowanych zarówno indywidualnie, jak i grupowo.

Komisja Konkursowa obradująca w składzie: Stanisława Borzemska, Edmund Borzemski, Anna Gawdyn, Urszula Konopka, Małgorzata Hetmańska oraz Franciszek Szelwach musiała dokonywać niełatwych wyborów. Sporym ułatwieniem była możliwość zadawania pytań autorom projektów. Tego ducha „dorosłej” konferencji naukowej wniósł dr Radosław Marcinkiewicz prowadzący konkurs z wdziękiem oraz wysublimowanym poczuciem humoru.

Mimo tego ułatwienia Komisja musiała np. wybierać pomiędzy projektami prowadzonymi przez uczniów we współpracy z nauczycielami, nagradzanymi już i zauważonymi, a pracami ambitnymi, realizowanymi przez samych gimnazjalistów. Ostatecznie nagrodami Wojciecha uhonorowano:

  • w dziedzinie regionalizmu – grupę badawczą „Mikroświaty” z ZS w Korfantowie za przygotowanie i prezentację projektu pt. „Gmina Korfantów w świetle nazw lokalnych”;
  • w dziedzinie nauk humanistycznych – Pawła Zająca, ucznia ZS w Korfantowie za pracę badawczą pt. „O świętych krowach, królikach doświadczalnych oraz innych białych krukach… Słownik frazeologii odzwierzęcej”;
  • w dziedzinie nauk przyrodniczych – Katarzynę Marchocką z Zespołu Szkól w Korfantowie za projekt pt. „ Choroby genetyczne – spadek po przodkach”;
  • w dziedzinie nauk ścisłych – zespół badawczy „Innometrie” z ZS Korfantów za pracę pt. „Prezentacja klas trzecich pod względem statystycznym”.

Zdobywczyni Wojciecha w dziedzinie nauk przyrodniczych, Kasia Marchocka do projektu podeszła z prawdziwie naukową pasją. Wyniki oraz wnioski zaprezentowała profesjonalnie, wywołując podziw widowni i jury. (…) Swoją pracą chciałam udowodnić, że można samodzielnie, pracując w domu, przeprowadzić analizę drzewa genealogicznego rodziny, pod względem pojawiania się chorób dziedzicznych. Można w ten sposób przewidzieć możliwość pojawienia się niektórych chorób, np. nowotworów, wśród współcześnie żyjących członków rodziny i zacząć wcześniejszą profilaktykę czy też leczenie. Część badawcza pracy była fascynująca, natomiast opracowanie części teoretycznej potraktowałam jako wstęp do nauki genetyki na interesującym mnie poziomie. Możliwość wzięcia udziału w Spotkaniach Naukowych była dla mnie ciekawą przygodą, zakosztowaniem zupełnie innego sposobu zdobywania wiedzy.

Warta zauważenia jest troska organizatorów konkursu o uhonorowanie dyplomem uczestnictwa każdego z twórców prac badawczych oraz opiekunów młodych naukowców, którzy służyli im wsparciem oraz pomocą merytoryczną.


POWIĄZANE

Rola mikrobiomu i diety w utrzymaniu zdrowych jelit Mikroorganizmy zamieszkują z...

Na różnych etapach życia nasze zapotrzebowanie na składniki odżywcze ulega zmian...

Związek Polskich Przetwórców Mleka zaprasza na bezpłatne szkolenie pt.: „Opakowa...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę