Ukraina i Polska koordynują kwestie techniczne dotyczące wysłania na Ukrainę testowego pociągu barankowego załadowanego 23 ukraińskimi ciężarówkami. Poinformował o tym Walery Tkaczow, zastępca dyrektora wydziału handlowego Ukrzaliznyci SA podczas spotkania z ukraińskimi eksporterami produktów rolnych 7 grudnia, podaje Interfax-Ukraine .
„Teraz mamy załadowany pociąg na przejeździe z Hrubieszowem. Mamy już 23 załadowane samochody ciężarowe na baranach” – powiedział W. Tkaczow.
Jednocześnie wyjaśnił, że polscy celnicy kontrolujący pociągi "na barana" tłumaczą swoje opóźnienie koniecznością uzgodnienia wymiarów ładunku oraz obecnością paliwa w ciężarówkach.
„Spróbujemy rozwiązać te problemy w najbliższej przyszłości, aby umożliwić mu przejazd. Jak tylko ten pociąg testowy przejedzie i wszystko pójdzie dobrze, uruchomimy ten pociąg masowo” – powiedział przedstawiciel Ukrzaliznyci i powiedział, że operatorem takiego kolejowego transportu towarowego będzie Ukraińskie Państwowe Centrum Usług Transportowych „Leski”.
„Pociąg kursuje na trasie Sknyłów (Ukraina) – Sławków (Polska). Odprawa celno-graniczna ładunków odbywa się na kolejowym przejściu granicznym Izov – Hrubieszów. Wciąż pozostają kwestie formalne dotyczące szybkiego przekroczenia polskiej granicy, a specjaliści już pracują nad przyspieszeniem tego procesu” – powiedziała Ukrzaliznycja.
Podobne transporty będą organizowane tam i z powrotem. Ze stacji Sławków ciężarówki kierowane są wzdłuż drogi do miejsca docelowego. Przewóz kierowców samochodów z miejsca załadunku na peron kolejowy do miejsca rozładunku zapewniany jest autobusem.
„Aby zamówić przewóz ciężarówki pociągiem na baranach z Ukrainy, należy skontaktować się z oddziałem Liskiego Centrum Obsługi Transportu Ukrzaliznycji, w przeciwnym kierunku – do UZ Cargo Poland” – czytamy w oświadczeniu Ukrzaliznycja.
Natomiast w porozumieniu Ukrainy z Rumunią i Mołdwią, w grudniu na odcinku Giurgiulesti-Etulia przez stację Reni uruchomiono pociągi non-stop. Temat ten był omawiany na spotkaniu przedstawicieli Ukrzaliznytsia JSC z przewoźnikami z Rumunii i Mołdawii, podaje Rail.insider .
„Pierwszy przejazd bez przesiadek ze stacji Giurgiulesti do stacji Etulia odbył się 1 grudnia, a powrót odbył się w tym samym czasie. W dniach 3 i 4 grudnia na tym odcinku pociągi kursowały bez przerwy. Na razie nie ma problemów z zapewnieniem ciągłości ruchu” – czytamy w komunikacie.
Utworzono także trójstronną grupę, w skład której weszli przedstawiciele Ukrzaliznycji, Kolei Mołdawskiej i przewoźników rumuńskich, której zadaniem jest niezwłoczna wymiana informacji na temat dostępności samochodów do transferu przez granicę.
„Jednocześnie zauważono, że ruch samochodowy znacznie się zmniejszył, dlatego kwestia wcześniejszego organizowania pociągów nie jest jeszcze aktualna” – czytamy w komunikacie.
oprac, e-mk ppr.pl