biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Ciesz się Wisłą! Posprzątaj po sobie!

14 czerwca 2019
Ciesz się Wisłą! Posprzątaj po sobie!
Newseria Biznes

Bulwar Flotylli Wiślanej to jeden z najbardziej popularnych punktów na letniej mapie Warszawy. W sezonie, w każdy weekend wolny czas spędzają tam tysiące osób. Dbanie o dobry wygląd, czystość i atrakcyjność tego wyjątkowego dla warszawiaków miejsca nie tylko wymaga wiele pracy, lecz także odpowiedniego podejścia odwiedzających. Teraz odcinek między mostem Poniatowskiego a Płytą Desantu został wzbogacony o nowe udogodnienia w duchu zero waste powstałe w ramach akcji Responsib’ALL Day.

 

Nadbrzeże Wisły to jedno z najpopularniejszych miejsc w Warszawie, swoisty symbol sezonu letniego stolicy. W ciepłe weekendowe dni i wieczory mnóstwo osób spędza swój czas na popularnych schodkach tuż nad rzeką, a okoliczne klubokawiarnie i restauracje cieszą się liczną klientelą. Niestety efektem takiej popularności jest też stan nadbrzeża, które często po weekendowych nocach jest zaśmiecone. Rozwiązaniem tej sytuacji nie musi być tylko sprzątanie – dużą różnicę zrobiłoby wdrożenie wśród bawiących się tam gości kilku nawyków. Aby im to ułatwić, jak również zainspirować do spędzania wolnego czasu w duchu zero waste, zostały stworzone nowe udogodnienia.

 

Jak to się stało? W dniu 6 czerwca w Warszawie odbyła się 9. edycja projektu Responsib’ALL Day, prowadzonego globalnie od wielu lat przez Grupę Pernod Ricard. W tym roku akcji przyświecała w szczególny sposób idea zero waste oraz circular making (gospodarki obiegu zamkniętego). Jest to reakcja na palący problem naszej planety – nadkonsumpcji i zalegających w efekcie odpadów. Do akcji i poprowadzenia warsztatów edukacyjnych podczas Responsib’ALL Day zostało zaproszone Polskie Stowarzyszenie Zero Waste, którego misją jest zapobieganie powstawaniu odpadów u źródła oraz promowanie ekologicznego stylu życia.

 

Niestety nadal wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak dużym problemem jest nadkonsumpcja i że w efekcie nieprzemyślanych zakupów aż 1/3 jedzenia jest wyrzucana do śmieci. Jeśli nasze podejście do kwestii ograniczania odpadów, recyklingu i wdrażania zasad gospodarki obiegu zamkniętego się nie zmieni, za 30 lat w oceanach będzie pływało więcej odpadów niż ryb – mówi Anna Komar ze Stowarzyszenia Zero Waste – Dlatego tak ważne są wszelkie działania mające na celu zwiększanie świadomości w tym zakresie, zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym.

 

W tym roku akcja skupiła się na oczyszczaniu nabrzeża Wisły. Celem było zwiększenie poczucia komfortu mieszkańców odwiedzających to miejsce, a także świadomości, że zyskało ono nowy, bardziej ekologiczny charakter. Pracownicy polskiego oddziału Grupy Pernod Ricard zaangażowali się w posprzątanie obu brzegów rzeki, od mostu Poniatowskiego aż do Płyty Desantu, zaś po stronie Bulwarów Wiślanych przygotowali dla spacerowiczów aż 32 siedziska z palet.  W ramach akcji zostały odświeżone 84 kosze na śmieci, a chodnikach powstały tzw. „reversed graffiti” z hasłami nawołującymi do utrzymania czystości oraz informujące o numerze do Miejskiego Centrum Kontaktu .

 

To jednak nie wszystko! W ramach akcji i warsztatów edukacyjnych cztery nadwiślańskie klubokawiarnie: Wir, Barka Wisława, Babie Lato i Barka Kurier dołączyły do pilotażowego programu #MySmartBar, dzięki któremu barmani mogą dowiedzieć się w jakiś sposób wykorzystać bio-resztki z owoców użytych do sporządzenia napojów, takich jak lemoniady czy drinki. Zamiast wyrzucenia ich do kosza można bowiem w kreatywny sposób użyć ich ponownie do przygotowania syropów czy ozdób do koktajli. Jednocześnie wystartowała strona https://mysmartbar.pl/, gdzie barmani mogą znaleźć wiele wskazówek jak prowadzić bar w duchu zero waste. Platforma może być także źródłem wiedzy dla konsumentów, a część porad można wprowadzić w życiu codziennym.

 

Responsib’ALL Day to projekt, który Grupa Pernod Ricard realizuje co roku na początku czerwca. Tegoroczna edycja przypadła krótko po inauguracji przez Grupę globalnego planu działania w zakresie zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności, który wyznacza 8 zobowiązań, które Grupa zamierza zrealizować do 2030 r. Obejmują cztery obszary, w tym circular making, czyli odpowiedzialnego wytwarzania w obiegu zamkniętym. Jednym z elementów działań jest edukacja i zachęcanie ludzi do ponownego przemyślenia sposobu używania, utylizacji i minimalizacji odpadów.

 

Newseria Biznes


POWIĄZANE

YouGov: w pierwszym kwartale 2025 roku Polacy wydali blisko 10 mld zł na mięso i...

Globalna transformacja energetyczna nie może ominąć Polski Odnawialne źródła ene...

Stanowcze ostrzeżenie Carmen Crespo Díaz Reagując na propozycję Komisji w sprawi...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę