Najpierw Interia.pl, kilka godzin później O2.pl. Licytacja się rozpoczęła - dwa polskie portale radykalnie powiększyły pojemność oferowanych swoim użytkownikom darmowych kont e-mailowych.
"Pierwsze olbrzymie polskie skrzynki e-mail" - tak Interia.pl zatytułowała wtorkowy poranny komunikat o dziesięciokrotnym powiększeniu darmowych skrzynek e-mail do 100 MB (portal powiększył także konta płatne - najdroższe mają teraz nawet 1 GB pojemności).
Minęło zaledwie kilka godzin i krakowską spółkę przelicytował pod tym względem warszawski portal O2.pl, który zwiększył pojemność skrzynek z 20 do aż do 250 MB. Jest to obecnie największe darmowe konto e-mail w polskich portalach. Jednocześnie oba portale zwiększyły dopuszczalną wielkość pojedynczej przesyłki elektronicznej - O2.pl do 20MB, Interia do 10 MB. - Ta decyzja to wyjście naprzeciw rosnącym multimedialnym potrzebom użytkowników internetu w Polsce. Wpisuje się w globalny trend w usługach internetowych - mówi Tomasz Jażdżyński, prezes Interii.
Tendencja portali do licytacji na pocztowe megabajty przywędrowała do nas z USA. 1 kwietnia tego roku plan uruchomienia darmowego konta o wielkości jednego gigabajta ogłosiła spółka Google. Wtedy wielu uznało to za prima aprilis. Szybko jednak okazało się, że to tylko pierwszy krok w wyścigu - kilku lub kilkudziesięciokrotne powiększenie swoich skrzynek zaczęły zapowiadać kolejne wielkie firmy internetowe, w tym Yahoo (do 100 MB) i należący do Microsoftu serwis pocztowy Hotmail (do 250 MB).
W Polsce tak szybki start portali do "wyścigu megabajtów" to niespodzianka - dotychczas odżegnywały się one od takich planów. Zamiar powiększenia swych skrzynek e-mail ogłaszał wcześniej jedynie O2.pl (prowadzi 2,3 mln kont). Interia.pl (podobnie jak największy polski portal Onet.pl) do niedawna deklarowała wprost, że nieprędko zmieni wielkość kont. - Większość użytkowników potrzebuje kilku megabajtów. Przestrzeń dyskowa nie jest najważniejsza przy dokonywaniu wyboru skrzynki - mówił jeszcze pod koniec czerwca Mariusz Kuziak z Interii. - W internecie firmy szybko kopiują ruchy konkurencji. Był to rodzaj zasłony dymnej - tłumaczy dzisiaj. Jego zdaniem ostatnia decyzja nie pociągnęła za sobą szczególnych nakładów finansowych dla portalu i nie wymagała żadnych inwestycji w nową infrastrukturę.
Czy teraz do kuszenia internautów wielkością elektronicznej skrzynki pocztowej przyłączą się inne polskie portale? O pracach nad nową ofertą systemu pocztowego, w tym większą objętością kont, mówi Wirtualna Polska, nie podając jednak żadnych dat i konkretów (portal działa w stanie upadłości). - Im więcej będzie w obiegu np. multimediów, tym większe będzie zapotrzebowanie na duże skrzynki - mówi Artur Niewrzędowski, rzecznik portalu Gazeta.pl - Obserwujemy zachowania użytkowników naszej poczty i jesteśmy gotowi do zwiększenia pojemności kont. Ale użytkownicy bezpłatnych kont pocztowych w rodzimym internecie wykorzystują dziś zaledwie około 30 proc. pojemności skrzynek. Znaczenie wielkich kont zmniejszają także ograniczenia w wielkości przesyłanej korespondencji - mówi Niewrzędowski.