Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Zaczął się megabajtowy wyścig polskich portali

7 lipca 2004

Najpierw Interia.pl, kilka godzin później O2.pl. Licytacja się rozpoczęła - dwa polskie portale radykalnie powiększyły pojemność oferowanych swoim użytkownikom darmowych kont e-mailowych.

"Pierwsze olbrzymie polskie skrzynki e-mail" - tak Interia.pl zatytułowała wtorkowy poranny komunikat o dziesięciokrotnym powiększeniu darmowych skrzynek e-mail do 100 MB (portal powiększył także konta płatne - najdroższe mają teraz nawet 1 GB pojemności).

Minęło zaledwie kilka godzin i krakowską spółkę przelicytował pod tym względem warszawski portal O2.pl, który zwiększył pojemność skrzynek z 20 do aż do 250 MB. Jest to obecnie największe darmowe konto e-mail w polskich portalach. Jednocześnie oba portale zwiększyły dopuszczalną wielkość pojedynczej przesyłki elektronicznej - O2.pl do 20MB, Interia do 10 MB. - Ta decyzja to wyjście naprzeciw rosnącym multimedialnym potrzebom użytkowników internetu w Polsce. Wpisuje się w globalny trend w usługach internetowych - mówi Tomasz Jażdżyński, prezes Interii.

Tendencja portali do licytacji na pocztowe megabajty przywędrowała do nas z USA. 1 kwietnia tego roku plan uruchomienia darmowego konta o wielkości jednego gigabajta ogłosiła spółka Google. Wtedy wielu uznało to za prima aprilis. Szybko jednak okazało się, że to tylko pierwszy krok w wyścigu - kilku lub kilkudziesięciokrotne powiększenie swoich skrzynek zaczęły zapowiadać kolejne wielkie firmy internetowe, w tym Yahoo (do 100 MB) i należący do Microsoftu serwis pocztowy Hotmail (do 250 MB).

W Polsce tak szybki start portali do "wyścigu megabajtów" to niespodzianka - dotychczas odżegnywały się one od takich planów. Zamiar powiększenia swych skrzynek e-mail ogłaszał wcześniej jedynie O2.pl (prowadzi 2,3 mln kont). Interia.pl (podobnie jak największy polski portal Onet.pl) do niedawna deklarowała wprost, że nieprędko zmieni wielkość kont. - Większość użytkowników potrzebuje kilku megabajtów. Przestrzeń dyskowa nie jest najważniejsza przy dokonywaniu wyboru skrzynki - mówił jeszcze pod koniec czerwca Mariusz Kuziak z Interii. - W internecie firmy szybko kopiują ruchy konkurencji. Był to rodzaj zasłony dymnej - tłumaczy dzisiaj. Jego zdaniem ostatnia decyzja nie pociągnęła za sobą szczególnych nakładów finansowych dla portalu i nie wymagała żadnych inwestycji w nową infrastrukturę.

Czy teraz do kuszenia internautów wielkością elektronicznej skrzynki pocztowej przyłączą się inne polskie portale? O pracach nad nową ofertą systemu pocztowego, w tym większą objętością kont, mówi Wirtualna Polska, nie podając jednak żadnych dat i konkretów (portal działa w stanie upadłości). - Im więcej będzie w obiegu np. multimediów, tym większe będzie zapotrzebowanie na duże skrzynki - mówi Artur Niewrzędowski, rzecznik portalu Gazeta.pl - Obserwujemy zachowania użytkowników naszej poczty i jesteśmy gotowi do zwiększenia pojemności kont. Ale użytkownicy bezpłatnych kont pocztowych w rodzimym internecie wykorzystują dziś zaledwie około 30 proc. pojemności skrzynek. Znaczenie wielkich kont zmniejszają także ograniczenia w wielkości przesyłanej korespondencji - mówi Niewrzędowski.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę