Ze względu na kwestie poruszane na kwietniowej sesji plenarnej w Strasburgu, miesiąc ten może okazać jest jednym z redefiniujących momentów w historii Zjednoczonej Europy. Tematy poruszane podczas posiedzenia dotyczyły m.in.: reformy europejskiego systemu bankowego, kwestii ratunku dla Cypru i pomocy finansowej dla państw spoza strefy euro oraz debaty o zmianach w konstytucji Węgier.
Jednym z najważniejszych osiągnięć dla Polski było odrzucenie propozycji w sprawie tzw. "backloadingu", czyli zawieszenia ok. 900 mln pozwoleń na emisję CO2 od 2013 roku. W zamyśle Komisji Europejskiej miało to wpłynąć pobudzająco na gospodarkę państw członkowskich i zachęcić do inwestycji w technologie niskoemisyjne, jednakże naszym zdaniem byłoby to rozwiązanie krótkotrwałe, doprowadzające do wzrostu cen, tym samym negatywnie odbijając się na konkurencyjności unijnej gospodarki na rynku międzynarodowym.
Parlament Europejski przyjął propozycję, aby kraje znajdujące się poza strefą euro miały możliwość uzyskania pomocy finansowej Unii na dokapitalizowanie zagrożonych bankructwem banków. Do tej pory reformy gospodarczo-finansowe skupiały się głównie na państwach członkowskich używających wspólnej waluty, co było spowodowane pilną reakcją na kryzys gospodarczy. Przedmiotowa propozycja zrównała kraje ze strefy euro z tymi znajdującymi się poza nią. Ma to szczególnie duże znaczenie w perspektywie rozpoczęcia prac nad budową wspólnego nadzoru bankowego i unii bankowej.
Ponadto, Parlament Europejski zaakceptował rezolucję wprowadzającą minimalne standardy obsługi naziemnej na lotniskach w UE. Ustalonych zostało ok. 20 minimalnych norm jakości obsługi naziemnej, które będą przestrzegane przez firmy funkcjonujące na europejskich portach lotniczych obsługujących ponad pięć milionów pasażerów rocznie. Standardy te dotyczą m.in.: czasu oczekiwania na odprawę bagażową, transportu pasażerów z terminalu do samolotu, czy też czasu oczekiwania na odbiór bagażu. Za kontrolę spełniania przegłosowanych norm będą odpowiedzialne porty lotnicze. Rezolucja wpłynie pozytywnie na jakość obsługi i konkurencyjność, co doprowadzi do obniżenia cen.
Efektem sesji w Strasburgu była również pozytywna decyzja Parlamentu o wprowadzeniu ułatwień w wydawaniu wiz dla naszych sąsiadów z Ukrainy. Oznacza to mniej kłopotów w podróży dla przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, organizacji pozarządowych, dziennikarzy i młodzieży. W perspektywie lat natomiast, powyższy ruch może wspomóc przeniesienie na grunt ukraiński wartości demokratycznych i praw człowieka.
Podczas spotkań Komisji Rolnictwa PE, które odbyły się
w dniach 24-25 kwietnia omawialiśmy szereg istotnych dla Polski kwestii. Posiedzenie rozpoczęło się od wysłuchania sprawozdawców odpowiedzialnych za dokumenty przedstawiające stanowisko Parlamentu Europejskiego w sprawie reformy Wspólnej Polityki Rolnej. Po przyjęciu sprawozdań przez europosłów, prowadzone są negocjacje trójstronne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Komisją Europejską a Radą Unii Europejskiej. Prace prowadzone są efektywnie, w atmosferze współpracy, co oznacza, że osiągnięcie porozumienia akceptującego poglądy PE jest bardzo prawdopodobne. Podczas obrad poruszono również sprawę współczynnika korygującego dla płatności bezpośrednich w 2013 r. Temat ten jest niezwykle delikatny pod względem politycznym, gdyż wciąż nie osiągnięto konsensusu co do Wieloletnich Ram Finansowych na lata 2014-2020. Oszczędności są priorytetem, jednakże dopóki budżet nie zostanie uzgodniony, nie mamy możliwości przeprowadzenia cięć. Następnie podjęliśmy kwestię protokołu z Nagoi dotyczącego dostępności do zasobów genetycznych oraz sprawiedliwego podziału korzyści wynikających z wykorzystania tych zasobów w Unii. Sprawozdawca z ramienia komisji AGRI zarekomendował przyjęcie sprawozdania, co umożliwi wykorzystanie najnowszych biotechnologii w europejskim rolnictwie. Interesującą debatę wywołał projekt opinii w sprawie zmiany dyrektywy jakości biopaliw i dyrektywy w sprawie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Jest to bardzo istotny temat z punktu widzenia rolników unijnych i wiąże się z nim mnóstwo pytań i wątpliwości. Osiągnięcie celu zaspokajania w transporcie drogowym 10% energii za źródeł odnawialnych (w tym z biopaliw) do roku 2020 wydaje się niemal niemożliwe, a oszacowanie skutków pośredniej zmiany użytkowania gruntów (tzw. ILUC) wymaga wielu dokładnych badań i analiz.
Drugiego dnia obrad przyjęliśmy jednogłośnie projekt sprawozdania w sprawie statystyk dotyczących rolnictwa i rybołówstwa. Ponadto, eksperci przedstawili zebranemu gremium analizę na temat wpływu uprawy roślin wysokobiałkowych na środowisko w ramach nowej WPR. Zwiększenie tego typu upraw spowodowałoby m.in.: zmniejszenie importu tego typu surowca spoza UE, zwiększenie różnorodności upraw oraz mniejszą szkodę dla środowiska. Jednakże w chwili obecnej prowadzenie tego rodzaju przedsięwzięcia jest niezwykle trudne i kosztowne dla rolników. Skupienie się na uprawie roślin wysokobiałkowych wymagałoby również wsparcia finansowego w odpowiednie badania i technologię.
Ostatnim punktem agendy była dyskusja na temat zaostrzenia przepisów związanych z produkcją i handlem wyrobów tytoniowych. Dyrektywa ta, uderzając w przemysł tytoniowy zarówno pod kątem produkcyjnym, jak i marketingowym, skierowana jest na zniechęcenie do palenia przede wszystkim młodzieży. Przepisy mają m.in. precyzyjnie określać rozmiar paczki papierosów i jej wygląd, a używanie aromatów jak mentol czy wanilia ma być zabronione. W dyskusji podkreślaliśmy obawy związane z efektami wprowadzenia takich przepisów. Dotyczyły one m.in. losu społeczności opartych na hodowli tytoniu czy też bezpieczeństwa miejsc pracy w tym przemyśle.
Jarosław Kalinowski,
poseł do Parlamentu Europejskiego
8908321
1