Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

W sprawie procedury postępowania przy szkodach łowieckich

5 stycznia 2016
Prezentujemy stanowisko Walnego Zgromadzenia Wielkopolskiej Izby Rolniczej w sprawie obowiązującej procedury postępowania przy szkodach łowieckich

Stanowisko niniejsze opracowano na podstawie dotychczasowych doświadczeń członków samorządu rolniczego uczestniczących w szacowaniu szkód łowieckich, próśb i wniosków kierowanych do Izby przez poszkodowanych rolników oraz pism i interpelacji parlamentarzystów w przedmiocie nieprawidłowości występujących w procesie likwidowania skutków szkód łowieckich. Proces ten ukształtowany został w ustawie z dnia 13 października 1995r. - Prawo łowieckie (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 127, poz. 1066 ze zm., dalej: PrŁow.) w rozdziale 9. Szkody łowieckie oraz w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 8 marca 2010r. w sprawie sposobu postępowania przy szacowaniu szkód oraz wypłat odszkodowań za szkody w uprawach i płodach rolnych (Dz.U. Nr 45, poz. 272, dalej: rozporządzenie). Ponadto stanowisko zawiera postulaty odnoszące się do ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2009r. Nr 151, poz. 1220 ze zm., dalej: ustawa o ochronie przyrody).
Celem kompleksowego ujęcia problemu należy w pierwszej kolejności przedstawić uwagi i propozycje zmian systemowych w zakresie szkód łowieckich. Z uwagi na co, proponuje się wprowadzenie nowych lub zmianę dotychczasowych regulacji w sposób przedstawiony poniżej:
1. połączenie prawa do polowania z prawem do własności (posiadania) gruntów, tzn. wydzierżawiającymi byliby producenci rolni lub podmioty zrzeszające ich w dopuszczalnych prawem kolegialnych formach; skuteczność proponowanego rozwiązania potwierdzają doświadczenia innych krajów, w tym Niemiec, gdzie z powodzeniem ten system funkcjonuje; przy czym prawo do wykonywania polowania - tak jak dotychczas - winno być ustalane na podstawie odrębnych przepisów;
2. dopuszczenie możliwości zmniejszenia wielkości obwodów łowieckich poniżej obowiązującego dziś minimum 3 tys. ha, co pozwoli na bardziej efektywny sposób zarządzania nimi;
3. wprowadzenie systemu obowiązkowych ubezpieczeń (na wzór rolniczych) dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich od szkód powodowanych przez zwierzęta łowne i przy wykonywaniu polowania z możliwością zaliczenia w poczet składki ubezpieczeniowej czynszu dzierżawnego przy założeniu, że taka sama kwota jest angażowana dodatkowo z budżetu dzierżawcy lub zarządcy obwodu łowieckiego;
4. szacowanie szkód łowieckich przez firmy ubezpieczeniowe lub niezależnych rzeczoznawców nie związanych z myśliwymi i rolnikami oraz wyznaczonych przez organizacje zawodowe ich zrzeszające;
5. podniesienie wielkości czynszu dzierżawnego do wielkości obowiązujących w innych państwach Unii Europejskiej i jednocześnie zniesienia ustawowego ograniczenia jego wartości do 0,07q żyta wg cen GUS;
6. zmianę modelu postępowania mediacyjnego prowadzonego przy udziale organu wykonawczego gminy w sposób umożliwiający temu organowi wydawanie decyzji administracyjnej rozstrzygającej spory dotyczące wysokości odszkodowania, co pozwoli na poddanie tych rozstrzygnięć kontroli instancyjnej oraz sądowoadministracyjnej;
7. wprowadzenie jednolitych wzorów umów dzierżawy obwodów łowieckich zawierających zobowiązania dzierżawców tych obwodów w stosunku do wydzierżawiających z jasno określonymi sankcjami za niewywiązywanie się z nich (np. możliwość rozwiązania umowy z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia);
8. w PROW-ie na lata 2014-2020 zapisać możliwość otrzymania dodatkowych dopłat dla rolników - związanych z pozostawieniem pola po zebranej kukurydzy na ziarno, niezaoranego do końca lutego następnego roku, w wysokości równej dopłatom do upraw pozostawionych na zimę w okrywie zielonej;
9. zmianę zakresu odszkodowania za szkodę łowiecką w sposób obejmujący poza rzeczywistym uszczerbkiem w majątku także utracone korzyści.
Powyższe wskazówki mają charakter ogólny i niejako systemowy. Odnosząc się natomiast wprost do regulacji zawartych w PrŁow i rozporządzeniu, postuluje się:
1. doprecyzowanie brzmienia art. 35 dotyczącego określenia "celów statutowych kół łowieckich";
2. uaktualnienie listy gatunków zwierząt łownych powodujących szkody, za które odpowiada dzierżawca lub zarządca obwodu łowieckiego;
3. umożliwienie uproszczenia procedur szacowania szkód łowieckich w przypadkach nie budzących wątpliwości i zastrzeżeń żadnej ze stron;
4. wprowadzenie standaryzacji dokumentów związanych z wydzierżawianiem obwodów łowieckich, gospodarką łowiecką, zgłaszaniem, szanowaniem oraz wypłatą odszkodowań;
5. utworzenie (na wzór niemiecki) tabeli wielkości plonów i aktualnych cen plonów oraz wysokości odszkodowań przy różnym procencie szkód;
6. zmianę zapisu art. 47 ust. 1 poprzez jednoznaczne zobowiązanie dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich do budowy w razie konieczności instalacji zabezpieczających grunty przed szkodami;
7. zmianę zapisu art. 48 pkt 4 dotyczącego minimalnej wysokości odszkodowania w ten sposób, ażeby usunąć zapis "w przeliczeniu na 1 hektar uprawy";
8. zmianę zapisu art. 48 pkt 5 i 6 w sposób doprecyzowujący klauzule mówiące o "bezpośrednim sąsiedztwie lasu" i o "rażącym naruszeniu zasad agrotechnicznych";
9. poprawienie błędów stylistycznych w obecnie obowiązującym rozporządzeniu.
Jednocześnie wymagają przedstawienia sugestie odnoszące się do uregulowań zawartych w ustawie o ochronie przyrody, do których należy:
1. uaktualnienie listy gatunków zwierząt prawnie chronionych powodujących szkody w uprawach, płodach rolnych w pogłowiu zwierząt, w gospodarstwach rolnych, leśnych lub rybackich, za które odpowiada Skarb Państwa;
2. uregulowanie w akcie wykonawczym do tej ustawy norm regulujących tryb postępowania, zasady szacowania i wypłaty odszkodowań za szkody;
3. uwzględnienie w postępowaniu szacowania szkód możliwości udziału przedstawicieli właściwej miejscowo izby rolniczej;
4. wprowadzenie możliwości wypłaty odszkodowania za utracone korzyści będące bezpośrednim efektem szkody łowieckiej.
Mając na uwadze skalę problemu, dotykającego całego kraju oraz dotychczasowe doświadczenia producentów rolnych oraz dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich wymagane jest podjęcie działań zmierzających do wszczęcia prac legislacyjnych nad zmianą dotąd obowiązującego modelu likwidowania skutków szkód łowieckich, w kształcie uwzględniającym powyższe postulaty.

Przewodniczący
Obrad Walnego Zgromadzenia
Zbigniew Stajkowski

Sekretarz
Obrad Walnego Zgromadzenia

Adam Kachniarz

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę