Jak informuje FAMMU/FAPA we wstępnej wersji propozycji legislacyjnych proponowanych przez Komisję Europejską w ramach oceny WPR (Health Check), która weszła teraz w fazę wewnętrznych konsultacji, wcześniejsze propozycje KE uległy pewnym modyfikacjom.Komisja mocno obstaje przy propozycji zniesienia mechanizmu obligatoryjnego odłogowania oraz płatności do upraw na cele energetyczne (obecnie w wysokości 45 euro/ha).
Podstawowa propozycja zmian w modulacji pozostaje niezmieniona - tj. stopniowego podnoszenia stopnia obligatoryjnej modulacji z obecnych 5% do 13% do 2012 r. (rok budżetowy 2013). Nadal z obowiązku modulacji zwolnione byłyby gospodarstwa otrzymujące płatności bezpośrednie poniżej 5000 euro rocznie (co oznacza, że mechanizm obligatoryjnej modulacji nie dotyczyłby około trzech czwartych gospodarstw w całej UE-15).
Po raz pierwszy pojawia się koncepcja modulacji dla grupy nowych krajów członkowskich - począwszy do 2012 r. - w wysokości o 5% mniejszej niż dla starych krajów członkowskich.
To jednak nie koniec zmian w propozycji obowiązkowej modulacji. Propozycja Komisji - progresywnej modulacji - łączy w sobie wcześniejszą koncepcję obniżenia płatności dla największych gospodarstw (aid capping) ze wzrostem obowiązkowej modulacji. Dla gospodarstw otrzymujących od 5 tys. euro do 100 tys. euro rocznie modulacja zwiększałaby się stopniowo z obecnych 5% do 13% w 2013 r. Dla gospodarstw większych - powyżej 100 tys. euro - stopień modulacji byłby wyższy. W 2012 r. te otrzymujące od 100 do 200 tys. euro objęte byłoby 16% modulacją, a te od 200 do 300 tys. euro - 19% modulacją. Dla największych gospodarstw - powyżej 300 tys. euro - stopień obligatoryjnej modulacji wzrastałby do 22% w 2012 r.
Wszystkie wygenerowane w ten sposób środki miałyby zostać przesunięte na II filar WPR i pozostawać w danym kraju członkowskim.
Według kalkulacji KE, takie podejście pozwoliłoby na dodatkowe przesunięcie 549 mln euro na rozwój wsi w 2009 r. (2010 rok budżetowy), 974 mln euro w 2010 r., 1,415 mld euro w 2011 r. i 2,007 mld euro w 2012 r.
Co do dolnego pułapu płatności KE proponuje podniesienie limitu wypłat w wysokości 250 euro, bądź podniesienie obszaru gospodarstwa uprawniającego do otrzymania płatności jednolitej do 1 ha.
Bez zmian pozostaje koncepcja wykluczenia kolejnych gatunków zbóż ze skupu interwencyjnego. Wyjątkiem byłaby pszenica chlebowa.
Kwota dla skrobi ziemniaczanej zostałaby przedłużona tylko o kolejne 2 lata, po czym zostałaby zniesiona łącznie z dopłatą do przetwórstwa. W okresie najbliższych dwóch sezonów 2009/10 i 2010/11 wysokość dopłaty wyniosłaby 22,25 euro do tony skrobi, a cena minimalna - 178,31 euro do tony ziemniaków.
Komisja obstaje nadal za odejściem od szeregu płatności powiązanych z produkcją - bez okresu przejściowego - dla pszenicy twardej, chmielu, konopi, suszy paszowych, upraw wysokobiałkowych, oliwy z oliwek i orzechów (w tym ostatnim przypadku możliwe byłoby kontynuowanie wsparcia związanego z produkcją, ale z środków krajowych); z dwuletnim okresem przejściowym - dla ryżu, skrobi ziemniaczanej i lnu (obecnie wypłacane wsparcie w okresie przejściowym zostanie obniżone o 50%). Przewidziany jest również okres przejściowy dla płatności wołowych i premii ubojowych. Pozostawione miałyby być natomiast następujące płatności związane z produkcją: premia dla krów mamek (do 100% związana z produkcją) i premia dla owiec i kóz (w 50% związana z produkcją).
Niezmienione pozostaną płatności wynikające z ostatniej reformy wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw, w tym te związane z produkcją w okresie przejściowym oraz dopłaty do produkcji owoców miękkich.
Komisja zachęca kraje członkowskie do odchodzenia od historycznego modelu płatności jednolitej w kierunku modelu regionalnego. We wstępnej wersji przeglądu proponuje się również uelastycznienie i rozszerzenie zakresu stosowania tzw. artykułu 69.
5734936
1