W 2005 r. wartość sprzedaży polskich artykułów rolno-spożywczych za granicą wyniosła 7 mld 72,2 mln euro, czyli o 34,9 proc. więcej niż w 2004 r. - poinformowało w piątek w komunikacie biuro prasowe resortu rolnictwa. Resort poinformował, że istotny wzrost sprzedaży polskich artykułów odnotowano przede wszystkim do krajów UE, szczególnie do nowych krajów członkowskich.
Do krajów UE, Polska sprzedała wyroby o wartości 5 mld 238 mln euro, czyli o 38,5 proc. więcej niż w 2004 r - z czego 4 mld 86,4 mln euro pochodzi z krajów "starej piętnastki".
W 2005 r. wartość eksportu do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw wyniosła 860,9 mln euro, czyli o 25,7 proc. więcej niż w 2004 r. Wzrósł też eksport do krajów Ameryki Południowej.
Do Federacji Rosyjskiej, mimo wprowadzonych ograniczeń, Polska sprzedała towary o wartości 504,4 mln euro, tj. o 25 proc. więcej niż w 2004 r. Niewiele spadł eksport do krajów należących do NAFTY (Kanada, Meksyk, USA).
Wśród eksportowanych artykułów dominowały: mięso, podroby z drobiu, pieczywo cukiernicze, ciastka, soki owocowe, przetwory mleczarskie, czekolada i wyroby czekoladowe. Największą dynamiką eksportu charakteryzowały się: mleko i śmietana, olej rzepakowy i mięso wołowe.
Najważniejszymi partnerami dla Polski w eksporcie, w ramach UE, są: Niemcy, Holandia, Wielka Brytania, Włochy, Republika Czeska, a spoza UE - Rosja.
W 2005 r. wartość importu artykułów rolno-spożywczych do Polski wyniosła 5 mld 444 mln euro, czyli o 23,5 proc. więcej niż w 2004 r. Artykuły sprowadzamy głównie z Niemiec, Holandii, Hiszpanii i Argentyny. Importujemy przede wszystkim makuchy, owoce cytrusowe oraz produkty rybne. W stosunku do 2004 r. zaobserwowano prawie 2-krotny wzrost importu wieprzowiny. Wzrósł też import trzody chlewnej, kupowany przede wszystkim w UE.